Bodynet.nl - Bodybuilding & Fitness discussieforums
Ga terug   Bodynet.nl - Bodybuilding & Fitness discussieforums > Algemene forums > Algemeen

Welkom op Bodynet, het ultieme Bodybuilding & Fitness forum van de Benelux!
Als je op berichten wilt kunnen reageren is registratie vereist.
Klik op bovenstaande link om te registreren. Registratie is GRATIS en tevens kunt u van alle extra privileges gebruik maken die Bodynet u te bieden heeft.

Algemeen Hier kun je van alles kwijt met betrekking tot Bodybuilding & Fitness.

Reageren

LinkBack Discussietools
Oud 1 maart 2010, 20:05   #1 (permalink)
Senior Member

gleke's schermafbeelding

Standaard gleke's krachttraining

yooo
vandaag post ik men eerste deeltje over krachttraining die ik gemaakt heb aan de hand van relatief (hopenlijk) betrouwbare bronnen..
ik moet deze opdracht voor school maken, wel handig meegenomen want ondertussen weet ik al veel meer
commentaar is welkom

Hoofdstuk 2: Krachttraining

Kracht is en ik citeer: ‘De eigenschap van een spier om door het ontwikkelen van spanning tegen een uitwendige weerstand samen te trekken.’ De grote van die kracht is door training beïnvloedbaar. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat lees je hier.
2.1 De fysiologische definities

Je hebt verschillende soorten kracht, dit komt zelden in één zuivere vorm voor. De verschillende vormen zijn: maximale kracht, de snelkracht of explosieve kracht, de elastische kracht en de krachtuithouding.
2.1.1 De maximale kracht

De maximale kracht is de grootste kracht die je spier kan ontwikkelen bij contractie. Je hebt 2 verschillende soorten van maximale kracht: de statische kracht en de dynamische kracht. De statische kracht is altijd groter dan de dynamische kracht omdat er bij de dynamische kracht wel bewegingsverloop is.
2.1.1.1 De statische kracht

De statische kracht is een contractie tegen een weerstand die je niet kan overwinnen. De statische kracht is afhankelijk van verschillende factoren: de spieroppervlakte, het aantal spiervezels, de spierstructuur, de lengte van de spiervezel en de hoek waarin de krachtontwikkeling gebeurd, de coördinatie en de motivatie. Al deze factoren hangen vast aan elkaar. Hoe groter je spieroppervlakte is, hoe meer kracht je zal kunnen genereren.
2.1.1.2 De dynamische kracht

De dynamische kracht is een contractie tegen een weerstand die je net kan overwinnen. Ook de dynamische kracht is afhankelijk van verschillende factoren: de maximale statische kracht, de verplaatste massa, de spiervoorspanning, de contractiesnelheid van de spieren en de coördinatie. Een atleet met een grotere spiermassa kan meer spierkracht ontwikkelen. Hierdoor kan je de relatieve prestatie niet vergelijken tussen atleten onderling. Daarom stelt men het lichaamsgewicht in verhouding met de absolute prestatie.
2.1.2. De explosieve kracht en de snelkracht

Snelkracht is de kracht waarmee je een relatief klein gewicht snel verplaatst. De explosieve kracht is de kracht waarbij de snelheid en het gewicht dat je verplaatst maximaal is. Hierbij worden de weerstanden met zo een hoog mogelijke contractie snelheid overwonnen. De krachtontwikkeling per tijdseenheid is hier belangrijk. Bij sporten zoals onder andere boxen is het belangrijk dat men de snelkracht en explosieve kracht traint (snelle vezels) omdat deze veel sneller geactiveerd kunnen worden dan de trage vezel. Snelle vezels: 55 tot 65 ms en de trage vezels tussen 90 en 120 ms.
2.1.3. De elastische kracht

Het is de eigenschap om zo snel mogelijk vanuit een spier in ontspanning zo snel mogelijk een kracht te produceren. Bij sporten zoals volleybal is dit belangrijk.
2.1.4. De krachtuithouding

Bij de krachtuithouding wordt de krachtinspanning zo lang mogelijk volgehouden. Hierbij maakt men dus zoveel mogelijk herhalingen.

2.2 De fysiologische factoren

2.2.1. Leeftijd en geslacht

Krachttraining is afhankelijk van de leeftijd en het geslacht. Vrouwen zullen een lager trainingsvermogen hebben doordat zij minder testosteron hebben dan de mannen. Testosteron zorgt voor meer spierontwikkeling door aanmaak van eiwitten. Bij vrouwen vindt men ook meer vet tussen de spiervezels. De leeftijd waarbij mannen en vrouwen aan hun maximum van trainingsvermogen zijn is gemiddeld 25 jaar. Dit ligt echter voor elke individu anders.
2.2.2. effecten van krachttraining

In het begin zal de krachtwinst zeer erg groot zijn. Als je je individueel maximum bereikt zal je krachtwinst per tijdseenheid steeds kleiner worden. Totdat je je maximum hebt bereikt en geen krachtswinst meer boekt. Dan kan je echter met Anabole Steroïden je krachtswinst laten stijgen. De maximum kracht die een individu kan bereiken noemt men de grenskracht. De snelle krachtswinst gaat op een korte tijd verloren.
2.2.2.1. Toename van spiermassa

De toename van spiermassa is het resultaat van hypertrofie. Dit is het verdikken van de spiervezels (myofibrillen). Tijdens een inspanning in dit geval krachttraining vermeerdert het transport van aminozuren naar de werkende spiercellen. Dit zorgt ervoor dat er meer actine en myosine opgebouwd wordt. Door deze 2 eiwitten worden de myofibrillen dikker. De myofibrillen kunnen ook splitsen, dit zorgt ook voor een groter spieroppervlak. Zowel de trage - (Type I) als de vlugge vezels (Type II) verdikken. Vooral de Type II vezels krijgen een grotere oppervlakte toename. Het aantal spiervezels zal pas stijgen als het spierweefsel beschadigt wordt. Tijdens de rust pauzes kan dan het spierweefsel herstelt wordt + verbeterd (supercompensatie).
2.2.2.2. versterking van de pezen

De pezen en het bindweefsel versterkt zich ook omdat ze tegen de zware lasten die de spieren moeten dragen zich aanpassen.
2.2.2.3. Verkorting van de contractie tijd

Door training van onder andere snelkracht en explosieve kracht kunnen er op korte tijd veel spiervezels geactiveerd worden.
2.2.3. Voeding

Over voeding zal ik het uitgebreid hebben in ‘voeding en anabole steroïden’.
2.2.4. Invloed van het seizoen

De krachttoename zal in de zomer dubbel zo groot zijn dan in de wintermaanden. De UV stralen werken in op de bijnieren die ervoor zorgt dat er meer testosteron wordt aangemaakt. Daarom kan je veel meer krachtwinst boeken in de zomer omdat de UV stralen dan maximaal zijn.
2.2.5. andere factoren

Ander factoren kunnen onder andere stress zijn op het werk of een lief die invloed op je heeft…

Laatst gewijzigd door gleke; 1 maart 2010 om 20:10
gleke is offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!
Met citaat reageren
Oud 1 maart 2010, 21:46   #2 (permalink)
Naturel Bodybuilder

jordy's schermafbeelding

Standaard

Goed gedaan man. Je hebt je huiswerk gedaan.

Zie wel dat je bij elk stukje heel korte uitleg dan dat je je meer richt op bijv 1 sub onderwerp en daar een heel verhaal bij schrijft. Wil overigens niet zeggen dat daar iets mis mee is hoor.

Still getting bigger.
jordy is offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!
Met citaat reageren
Oud 1 maart 2010, 21:55   #3 (permalink)
Senior Member

gleke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jordy Bekijk bericht
Goed gedaan man. Je hebt je huiswerk gedaan.

Zie wel dat je bij elk stukje heel korte uitleg dan dat je je meer richt op bijv 1 sub onderwerp en daar een heel verhaal bij schrijft. Wil overigens niet zeggen dat daar iets mis mee is hoor.
bedankt
ja, ik ga eerst alles schrijven en als ik eventueel nog nieuwe informatie vindt die erbij zetten

de rest zal ik de komende weken posten
gleke is offline  
Met citaat reageren
Oud 20 maart 2010, 17:16   #4 (permalink)
Senior Member

gleke's schermafbeelding

Standaard

ziezo.. ben al weer wat verder
nu word doc met afbeeldingen en nog meer uitleg

Laatst gewijzigd door GeneralIx; 7 juni 2010 om 23:32
gleke is offline  
Met citaat reageren
Oud 23 maart 2010, 09:45   #5 (permalink)
Senior Member

gleke's schermafbeelding

Standaard

vandaag post ik wel nog een update met testosteron onder andere en voeding... ik heb het nog vrij basic gehouden. waarschijnlijk ga ik bij voeding, omdat dit zo belangrijk is nog een deeltje schrijven
gleke is offline  
Met citaat reageren
Ga terug   Bodynet.nl - Bodybuilding & Fitness discussieforums > Algemene forums > Algemeen

Reageren

« vraag | advies »
Discussietools

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Krachttraining.net chefagf Links 22 16 februari 2010 10:49
Krachttraining + kickboksen andries Trainingsschema's 10 13 maart 2008 14:46
Krachttraining snipke Trainingsschema's 10 27 juni 2007 22:20
Cardio of krachttraining FlyingDot Algemeen 2 16 april 2007 18:33
zwemmen+krachttraining Frederiek Algemeen 7 7 juli 2006 13:45

Actieve Discussies
04:39 Ramadan 2010 bijna..
04:00 Waar sport jij?..
02:28 Boverarmen..
02:04 Ecto + Cardio = sl..
01:18 Besturingsysteem(e..
00:52 The Mr. Olympia 20..
00:49 Wie is dit? (allee..
00:38 Osterich's dagboek..
00:29 Hoe heet deze oefe..
00:27 Doe mij ook zo een..
00:26 Bulken of cutten!..
00:19 Misschien leuke si..
00:15 Eerste kuur ooit :..
00:07 Unexist's Bulk..
00:02 Nieuw op BodyNet!..
00:00 Milestone is going..
23:31 gleke's log..
23:29 Nieuwe 4 daagse..
23:04 Hallo dames/heren..
22:54 2 m Creatine..

Fotogallerij
by webmaster
· · ·
Misc Pros 2
8045 photos
630 comments
by webmaster
· · ·
Misc Pros 2
8045 photos
630 comments
by webmaster
· · ·
Misc Fitness Women
2468 photos
214 comments

Copyright 2002 - 2009 Bodynet.nl
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42