Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alles over Eiwitten

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alles over Eiwitten

    Wat zijn eiwitten?




    Wat is "wei" of "whey" eiwit?
    Bij het maken van kaas blijft er een waterachtige stof over dit noemen ze "whey". Voorheen werd dit verwerkt tot veevoer, later werd er meer onderzoek naar gedaan en bleek dat deze whey beter werd getolereerd door mensen met een koemelk allergie. Door de zuiverheid en de amino samenstelling ligt de opname tussen de 70 en 85 %. Dit is relatief hoog als men in beschouwing neemt dat veel eiwit kapot gemaakt wordt in de maag en darmen. Een wei-eiwit is weer iets duurder. Let bij het kopen op de zuiverheidsgraad van de wei. Wei eiwit (of zoals de Amerikanen het noemen Whey) kan ook verrijkt Calcium caseinaat zijn. Echter is dit product niet gelijkwaardig aan echte wei en zal ook nooit zo goed worden opgenomen.

    Welke eiwitten moet ik eten?

    Hoe word eiwit opgenomen?
    Een eiwit / aminozuur wordt in de cel opgenomen door de celwand. Het eiwit / aminozuur moet begeleid worden door een aantal stoffen die de opname voorbereiden. Dit kunnen vitaminen / mineralen zijn maar ook andere aminozuren of koolhydraten. Elk eiwit / aminozuur heeft een andere werking en andere werkingsplaats. Hierdoor heeft elk eiwit / aminozuur een andere opname wijze in het lichaam en is kennis van de zogenaamde opname begeleiders heel belangrijk voor een werkend advies (voorbeeld : L-Triptophaan wordt het beste voor het slapen gaan begeleid van een vruchtensap of primair koolhydraat houdende drank opgenomen).

    Wat zijn aminozuren
    Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren. In totaal kan eiwit in eten 22 verschillende soorten aminozuren bevatten. De samenstelling, volgorde en structuur van deze aminozuren verschilt. Daardoor is elk eiwit uniek. Er zijn vele duizenden combinaties mogelijk van aminozuren.
    Lees hier meer over aminozuren

    Wat zijn BCAA's?


    Lees hier meer over BCAA's

    Hoe en hoeveel eiwit moet ik eten?
    Mensen die niet aan sport doen en niet lichamelijk actief zijn hebben vaak voldoende aan 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. Wanneer je wel aan sport doet en/of een lichamelijk actieve levenswijze hebt is het verstandig om 1 tot 2.5 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwit te eten. Er wordt geadviseerd om niet hoger te gaan dan 3 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. Dit is de maximale veilige hoeveelheid en in veel gevallen is het niet nodig om zo hoog in eiwitten te zitten.

    Welke bronnen zijn het beste?
    Zoals gezegd zijn dierlijke eiwitten het meest compleet. De meest populaire en beste bronnen vind je in:
    Vlees: Kalkoen, kip, rundvlees.
    Eieren: zowel het eiwit als eigeel van een ei bevat heel kwalitatief eiwit. Het eigeel is onterecht als "ongezond" bestempeld, onderzoeken tonen aan dat het juist de gezondheid kan verbeteren indien gebruikt i.c.m. een goed dieet.
    Vis: Tonijn, zalm, koolvis, pangasiusfilet. Kortgezegd: ALLE vis kan je eten want vis bevat weinig verzadigde en veel onverzadigde vetten en veel eiwitten.
    Zuivelproducten: Kwark bevat heel veel eiwit en heeft gegarandeerd een trage afgifte. (Nodig gedurende de nacht of dag) , melk: het is drinkbaar (snel) en bevat een goede hoeveelheid casseine en whey eiwit, kaas: goede bron van eiwit maar let op de verzadigde vetten.

    Waarom verschillende bronnen in hetzelfde dieet?
    Het antwoord is gevarieerd eten oftewel afwisseling.
    Gezondheid
    Last edited by Beachboy; 26-01-2016, 09:56.

Actieve discussies

Collapse

Working...
X