Spierverlies in de cut

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spierverlies in de cut

Beste BNer's,

Het is mij duidelijk dat het lichaamsgewicht bij een tekort aan Kcal afneemt en dat de verhouding van vet/vocht/spier - verlies dan afhangt van hoe zwaar je onder je behoefte zit (wat logischerwijs 500 kcal zou zijn, maar stel je voor dat je lager zit) en je voeding.

En dan nu de vraag,
    Stel je voor dat 2 mensen met verschillende vetpercentage op een gegeven gaan cutten (onder dezelfde omstandigheden, training, voeding en etc), eentje zit op 30% en de ander op 15%. Is de kans op spierverlies met een calorietekort even groot bij allebei of gelden er andere regels hiervoor? (ervan uitgaan dat de "fat boy" meer voedingsstoffen packt dan de ander )

Alvast dank

volgens mij maakt dat geen verschil

Comment

ik las laatst dat vetcellen een bepaald stofje afscheiden wat bevordelijk is voor je spieren maar ik weet niet meer precies wat er in stond en ik kan het ook zo niet weer vinden. Misschien dat iemand anders dat weet?

Ik denk dat GeneralIX hier wel wat meer over weet

Comment

Ik neem aan dat hoe lager je vetpercentage is, hoe makkelijker je spiermassa erbij verliest.
        En dan speelt het aantal gewonnen spiermassa ook nog mee lijkt me. Als die op 15% wel spiermassa heeft gewonnen, en die op 30% dat niet heeft gedaan, zal diegene op 30% zeker minder spiermassa verliezen.
        Maargoed je hebt er niets aan, ik heb geen onderbouwing.

Originally posted by STED View Post
        ik las laatst dat vetcellen een bepaald stofje afscheiden wat bevordelijk is voor je spieren maar ik weet niet meer precies wat er in stond en ik kan het ook zo niet weer vinden. Misschien dat iemand anders dat weet?

Bedoel je niet insuline? Die is als je oude omatje: het wil alles verzamelen. Kan het geen spiermassa opslaan, dan wil het graag vetmassa opslaan.

Comment

hmm dat weet ik niet zeker.. geloof van niet.

Comment

Bedoel je niet de stof Glucagon (een soort anti-insuline). Dat heeft namelijk de functie glycogeen om te zetten in glucose EN het vrijmaken van vetzuren uit vetcellen als ik me niet vergis. Zie hieronder een redelijke uitleg wat betreft deze stof.

Glucagon
            "Straight outta gym"

Comment

Mensen met een hoger vet%, hebben meer vet als brandstof tot hun beschikking. ze mobiliseren vet makkelijker, en er is een hogere concentratie vrije vetzuren in het bloed aanwezig.

kan het hele artikel wat ik hierover gelezen heb even niet vinden. dus vandaar een korte quote uit een boek:

People with a high bodyfat seem to be able to mobilize and utilize fatty acids more effectively than a lean individual. This has a protein sparing effect because, the more you can force your body to rely on fatty acids for fuel, the less it needs to use glucose or amino acids.
              -----------------------

Mensen met een heel laag vet, hebben heel veel moeite om nog vet gemobiliseerd te krijgen (aangezien er nog maar weinig voorhanden is). ze zullen een groter deel glucose en eiwitten verbruiken/verbranden, en minder vetzuren. Het is dus niet alleen moeilijker om vet te verliezen, de kans op spierverlies is dus ook groter.

More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post

Mensen met een heel laag vet, hebben heel veel moeite om nog vet gemobiliseerd te krijgen (aangezien er nog maar weinig voorhanden is). ze zullen een groter deel glucose en eiwitten verbruiken/verbranden, en minder vetzuren. Het is dus niet alleen moeilijker om vet te verliezen, de kans op spierverlies is dus ook groter.

Dat mag ik dan inderdaad wel even in de gaten houden.
                "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                  Mensen met een hoger vet%, hebben meer vet als brandstof tot hun beschikking. ze mobiliseren vet makkelijker, en er is een hogere concentratie vrije vetzuren in het bloed aanwezig.

kan het hele artikel wat ik hierover gelezen heb even niet vinden. dus vandaar een korte quote uit een boek:

People with a high bodyfat seem to be able to mobilize and utilize fatty acids more effectively than a lean individual. This has a protein sparing effect because, the more you can force your body to rely on fatty acids for fuel, the less it needs to use glucose or amino acids.
                  -----------------------

Cheers buddy, duidelijk. Ik zal even kijken of ik het volledige artikel kan vinden.

Comment

Mooi stukje tekst van Lyle mcdonald hierover.

Fasted Cardio and Fat Loss - Q&A | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Comment

dat is idd het artikel welke ik bedoelde.
                      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

MAW als dikzak ga je dan tijdens de cut minder spieren afbreken?...
                        Nochtans heb ik nu echt zo'n leeg stuk tussen biceps en triceps.

Comment

Ook voor groei van VVM is het beter om iets hoger in bf te zitten. Tussen de 12% en 15% is ideaal voor groei.

@ts, als je veel spiermassa verliest in een cut, dan ben je gewoon verkeerd aan het cutten. 500 onder je onderhoud is NIET logisch(erwijs) dus. cutten kan ook 100 onder onderhoud zijn of ......enz enz enz.
                          1e Masters Superbody YBF 2011!
                          Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by STED View Post

Ik vermoed leptine. Hoewel het wel héél erg kort door de bocht is om te zeggen dat het bevorderlijk is voor je spieren houdt het wel een hele hoop belangrijke processen aan het draaien in je lichaam.

Glucagon en Insuline worden beide niet geproduceerd door de vetcellen. Deze worden geproduceerd in de pancreas/alvleesklier.
                            The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Originally posted by Kevster View Post
                              Glucagon en Insuline worden beide niet geproduceerd door de vetcellen. Deze worden geproduceerd in de pancreas/alvleesklier.
                              Ohja je hebt gelijk. Ik las niet dat de stof door vetcellen geproduceerd zou worden. Dan valt glucagon alsnog af. Goed opgelet
                              "Straight outta gym"

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X