@Gen
Normaal zou ik je gelijk geven. Maar er is nu de laatste maanden een beweging gaande waarin ontwikkelaars zich los willen breken van publishers. Althans de manier waarop publishers nu werkzaam zijn en hun afspraken maken. Reden is dat de Publishers de opzet gebruiken die decennia geleden in de muziekbranche werd gebruikt. Het mag duidelijk zijn dat dit totaal achterhaald en niet specifiek genoeg is in de snel groeiende games industrie.
Natuurlijk zullen er nog steeds veel belovende kleine ontwikkelaars opgekocht worden door de groten. Zou me verbazen als het niet zo was. En ik zie Ouya niet de volgende grote console worden naast Nintendo, Sony en Microsoft. Ook al zal het qua hardware zeker niet onder doen in de loop der jaren. En net zoals Linux nu zal Ouya uiteindelijk waarschijnlijk voor een (behoorlijk grote) niche zijn. Maar het trekt ook een totaal ander soort games en ontwikkelaars aan dan de grotere consoles. Om eerlijk te zijn snap ik nog steeds niet dat er consoles gemaakt worden. Neem een mini-tower met pc hardware, leg het op zijn kant en je hebt iets beters dan een console met precies hetzelfde gemak. Dom volk die console "gamers".
Zoals we constant zien is dat de innovatie niet bij de grote spelers ligt. De grote studio's kopen IP's en brengen sequels uit met minimale verbeteringen. Logisch aangezien ze het risico niet willen nemen om zo stockholders e.d. tegen de haren in te strijken. Bij de kleine/indie ontwikkelaars zie je nog de echte passie en liefde voor games. En daar zie je regelmatig nieuwe aparte design voorbij komen. Ze nemen het risico en maken dat waar ze van houden. Een Ouya speelt hier ook perfect op in wat dat betreft door ook zulke innovatieve kleine ontwikkelaars hun eigen platform te geven. Want op moment worden ze geweerd door de groten. Je moet aan zoveel absurde regeltjes voldoen om uberhaupt een kans te krijgen en dan ben je nog Microsoft's of Sony's voetslaafje. Met een Ouya kunnen ze hun gang geen en dat heeft dus qua innovativiteit ook een positief effect op wat er ontworpen wordt op de anderen.
Dat een Triple-A game meer kost om te produceren maakt het niet bepaald een betere game. Het is een marketings truc en het grote deel van de mensen koopt het. Maar die kan ik niet meer in de ogen aankijken en als gamers bestempelen. Dat soort "gamers" zijn meer de figuren die vroeger gezelschaps bordspelletjes speelden....geen gamers. Ja ik weet het... Elitair van mij. Maar ik begin wel steeds meer te begrijpen waarom kenners van bijvoorbeeld films en muziek zich terug trekken naar bepaalde sub-culturen en tegen de mainstream shit aan trappen. In de games wereld wordt het er ook niet bepaald beter op zo. Nog even en we krijgen net zulke domme games als dat er domme films zijn.
Normaal zou ik je gelijk geven. Maar er is nu de laatste maanden een beweging gaande waarin ontwikkelaars zich los willen breken van publishers. Althans de manier waarop publishers nu werkzaam zijn en hun afspraken maken. Reden is dat de Publishers de opzet gebruiken die decennia geleden in de muziekbranche werd gebruikt. Het mag duidelijk zijn dat dit totaal achterhaald en niet specifiek genoeg is in de snel groeiende games industrie.
Natuurlijk zullen er nog steeds veel belovende kleine ontwikkelaars opgekocht worden door de groten. Zou me verbazen als het niet zo was. En ik zie Ouya niet de volgende grote console worden naast Nintendo, Sony en Microsoft. Ook al zal het qua hardware zeker niet onder doen in de loop der jaren. En net zoals Linux nu zal Ouya uiteindelijk waarschijnlijk voor een (behoorlijk grote) niche zijn. Maar het trekt ook een totaal ander soort games en ontwikkelaars aan dan de grotere consoles. Om eerlijk te zijn snap ik nog steeds niet dat er consoles gemaakt worden. Neem een mini-tower met pc hardware, leg het op zijn kant en je hebt iets beters dan een console met precies hetzelfde gemak. Dom volk die console "gamers".
Zoals we constant zien is dat de innovatie niet bij de grote spelers ligt. De grote studio's kopen IP's en brengen sequels uit met minimale verbeteringen. Logisch aangezien ze het risico niet willen nemen om zo stockholders e.d. tegen de haren in te strijken. Bij de kleine/indie ontwikkelaars zie je nog de echte passie en liefde voor games. En daar zie je regelmatig nieuwe aparte design voorbij komen. Ze nemen het risico en maken dat waar ze van houden. Een Ouya speelt hier ook perfect op in wat dat betreft door ook zulke innovatieve kleine ontwikkelaars hun eigen platform te geven. Want op moment worden ze geweerd door de groten. Je moet aan zoveel absurde regeltjes voldoen om uberhaupt een kans te krijgen en dan ben je nog Microsoft's of Sony's voetslaafje. Met een Ouya kunnen ze hun gang geen en dat heeft dus qua innovativiteit ook een positief effect op wat er ontworpen wordt op de anderen.
Dat een Triple-A game meer kost om te produceren maakt het niet bepaald een betere game. Het is een marketings truc en het grote deel van de mensen koopt het. Maar die kan ik niet meer in de ogen aankijken en als gamers bestempelen. Dat soort "gamers" zijn meer de figuren die vroeger gezelschaps bordspelletjes speelden....geen gamers. Ja ik weet het... Elitair van mij. Maar ik begin wel steeds meer te begrijpen waarom kenners van bijvoorbeeld films en muziek zich terug trekken naar bepaalde sub-culturen en tegen de mainstream shit aan trappen. In de games wereld wordt het er ook niet bepaald beter op zo. Nog even en we krijgen net zulke domme games als dat er domme films zijn.
Comment