Warme of koude douche na het sporten?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by diasog View Post
    Dit dus...
    Ik denk dat dat douchen vrij weinig te maken heeft met spiergroei. En als het er al iets mee te maken zou hebben is dit zo minimaal dat dit nauwelijks te merken valt.
    Naja, het heeft er wel degelijk iets mee te maken.. De top atleten doen het ook niet voor niets En hoeveel invloed dit heeft, daar probeerde ik dus juist achter te komen. Het was gewoon bedoelt als informatief artikel en om wat discussie op te roepen maar iedereen voelt zich een beetje aangesproken lijkt het.

Comment

Jij word nergens op aangevallen kerel, het is een forum.
      Het word heus wel gewaardeerd als je iets plaatst hoor, maar discussies hou je toch op n forum.

Comment

Originally posted by knulletje01 View Post
        Jij word nergens op aangevallen kerel, het is een forum.
        Het word heus wel gewaardeerd als je iets plaatst hoor, maar discussies hou je toch op n forum.
        Nee precies, snap het ook wel hoor

Comment

Originally posted by Tuinbankje View Post
          Naja, het heeft er wel degelijk iets mee te maken.. De top atleten doen het ook niet voor niets En hoeveel invloed dit heeft, daar probeerde ik dus juist achter te komen. Het was gewoon bedoelt als informatief artikel en om wat discussie op te roepen maar iedereen voelt zich een beetje aangesproken lijkt het.
          Zou je dan op mijn vragen kunnen reageren? Staan hier:
          http://forum.bodynet.nl/alles-wat-of...ml#post1196715
          Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Originally posted by Spuitelf11 View Post
            Zou je dan op mijn vragen kunnen reageren? Staan hier:
            http://forum.bodynet.nl/alles-wat-of...ml#post1196715
            Ja, ik reageer morgen op je vraag, oke? Want moet daarvoor nog even wat meer inlezen.

Comment

Originally posted by Tuinbankje View Post
              Ja, ik reageer morgen op je vraag, oke? Want moet daarvoor nog even wat meer inlezen.
              Super, dank.
              Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Als reactie op een zware training ontstaan er allerlei ontstekingsprocessen in het lichaam. Processen die ervoor zorgen dat je moe bent, spierpijn krijgt en de volgende dag wat minder soepel je rondjes loopt. Erg? Nee, deze processen zijn juist nodig om te zorgen dat je sterker wordt van je training. Ga je met allerlei middelen (zoals een ijsbad! zie volgende alinea) de ontstekingen te lijf, dan herstel je misschien wel snel, maar adapteer je weinig. Een Japans onderzoek (2006) toonde voor het eerst aan dat vrijwilligers die een ijsbad namen na hun training, minder in kracht toenamen dan een groep die na afloop geen ijsbad nam.
                Wanneer is een ijsbad na het hardlopen wel slim, en wanneer niet?

Als je spieren zich een lange tijd hebben ingespannen, bijvoorbeeld tijdens het hardlopen, dan krijgen ze als gevolg van het hardlopen last van kleine ontstekingsprocessen. Dit is weliswaar best pijnlijk, maar het kan totaal geen kwaad. Sterker nog: je spieren worden er uiteindelijk alleen maar sterker van! Tijdens het hardlopen komen er in je lichaam vrije radicalen vrij, en je lichaam gaat zichzelf daarvan herstellen. Het gevolg is dat je lichaam steeds sterker, sneller en beter wordt. Dit proces is dus nodig om je sportprestaties bij het hardlopen te verbeteren. Maar tegelijkertijd kan spierpijn wel vervelend zijn, en je lichaam moet na het hardlopen minimaal één dag rusten, voordat je weer kunt gaan hardlopen, want anders is er een te groot risico op overbelasting, en dus blessures.
                Uit onderzoek is gebleken dat tijdens een ijsbad na het hardlopen inderdaad de ontstekingsreactie gedeeltelijk geremd wordt. En hierdoor kun je zeggen dat je na het hardlopen inderdaad sneller herstelt van de inspanning. Maar je lichaam merkt tegelijkertijd dus ook veel minder van de inspanning, en daardoor krijgt het ook weer niet echt de kans om de spieren sterker te maken.
                Kortom: als je meerdere wedstrijden achter elkaar hebt, of als er een korte tijd tussen twee trainingen in zit, dan kan het dus zeker aangeraden worden om een ijsbad te nemen. Maar als je je uithoudingsvermogen en je spierkracht wilt verbeteren, valt het dus juist af te raden.
                Bron: Je kunt ook teveel herstellen - ProRun - Hardlopen, Loopnieuws, Looptechniek
                Bron: Werkt een ijsbad na het hardlopen? - Hardlopen doe je bij Loopland.nl

@tuinbankje: hoe kijk jij aan tegen deze artikelen?
                -------------------

Dit artikel is ook interessant:
                Effect van ijsbaden op de ervaren spierpijn en herstel - Kennisbank
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Net zoals je trainingen plant, zou je dat ook met de manier van herstel moeten doen. Bijvoorbeeld: in weken waarin je vooral hard traint om in vorm te raken voor een wedstrijd, wil je juist dat je lichaam optimaal adapteert. Eerder bleek al dat de inname van te veel supplementen met anti-oxidanten en een ijsbad juist je adaptatie in de weg staan door de ontstekingsprocessen in het lichaam te remmen.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                    Hmmm.. Interessante artikelen.. Jammer dat er niet aangegeven wordt welk Japans onderzoek dat was geweest. Maar er zit denk ik wel wat in, je herstel misschien sneller, maar minder volledig blijkbaar. Daar kan ik me wel in vinden. Dat is direct een antwoord op de vraag van Spuitelf11 of niet? Goed werk dyno ! Dat laatste artikel is ook wel mooi, alleen ook jammer dat er geen bronvermelding bij staat met de gerelateerde onderzoeken. Had ze graag gelezen

Comment

• mm interessant, ik douche na een training niet koud maar wel iets kouder als normaal, omdat ik anders als ik uit de douche kom ik het gevoel heb dat ik nogsteeds niet fris ben en dat ik nogsteeds aan het zweten ben.
                      16 jaar: bp: 6x88kg dl: 8x108kg sq:8x108kg mp: 8x 63kg

Comment

• Originally posted by Tuinbankje View Post
                        Je spreekt hier over topatleten (al heb ik geen idee of ze dat doen maar ik geloof dat van jou bij deze) op dit forum zit bijna niemand die met de top meedraait. Dus ik denk dat het voor degene die nog ver weg van hun goal zijn het vrij weinig nut heeft om koud te douchen. Die personen zullen zich eerder in de materie van voedsel, spijsvertering, rust en training moeten gaan verdiepen voordat ze zich met deze dingen bezighouden.
                        Desalniettemin leuk dat je een topic hier over start, dat kan ik wel waarderen hoor maar dit is gewoon mijn visie erop haha.

Comment

• Top atleten zijn net zo vatbaar voor broscience en hype.

Comment

• Alle vechters doen het, en andere atleten.. heb je daar ook voorbeelden van?

Comment

• Effect van ijsbaden op de ervaren spierpijn en herstel - Kennisbank
                              k moet bekennen dat ik het wel vaker heb gezien hoor vooral bij vechtsporters.
                              weet niet hoe betrouwbaar bovenstaande is maar conclusie is geen of placebo effect.

Comment

• Originally posted by quibus View Post
                                Effect van ijsbaden op de ervaren spierpijn en herstel - Kennisbank
                                k moet bekennen dat ik het wel vaker heb gezien hoor vooral bij vechtsporters.
                                weet niet hoe betrouwbaar bovenstaande is maar conclusie is geen of placebo effect.

Een vechtsporter loopt na zijn partij met een half opgezwollen lichaam rond ( als het tenminste een fatsoenlijke match was )

Denk dat we allemaal wel weten waarom er dan met ijs gekloot word

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X