snelle reps vs langzame reps

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Waterpoloboy View Post
    Wat ik me dus afvraag is, als ik jouw verhaal goed begrijp is dat jij het onzin vindt om reps trager uit te voeren om spiergroei te stimuleren? Terwijl je in alle drie de gevallen toch gewoon tot het uiterste gaat, gezien de situaties die ik zojuist heb geschetst?
    Even een extreem voorbeeld waneer 100kg je 1RM is en je met 1kg maximaal 100reps kan maken, hebben beide technieken dan hetzelfde reseltaat?

Ik heb 100rep training gedaan en kan je uit ervaring zeggen dat 100rep training leuk werkt op spieruithoudingsvermogen maar verders zoals de meeste densiteitstechnieken niets doet voor massa.
    As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
    Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
    Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Originally posted by tommyzz View Post
      Je hebt dus zoveel kneuzen die dat doen rammen als een ramdebiel
      Net zo met bankdrukken zo snel dat ze de stang laten klappen op het borst
      Vervolgens wordt het zwaarder en dan laten ze uhm klappen en langzaam omhoog.
      Geen advies willen aannemen en maar zeggen maak geen progressie
      Dat heeft weinig te maken met veel/weinig reps maar gewoon te veel gewicht en/of een verkeerde uitvoering.

Comment

Originally posted by 3XL View Post
        Lichter gewicht nemen met langzamere uitvoering betekend alleen maar dat een beperkt aantal spiervezels langer belast wordt. Je traint er dus niet meer mee, maar minder spier langer.
        Dus eigenlijk moet je gewoon zo veel mogelijk gewicht verplaatsen ongeacht de spanning op de spier te houden. Ik dacht namelijk dat als je de "time under tension" vergroot je op die manier alsnog evenveel motor units zou kunnen aanspreken als wanneer je bijv. zo snel mogelijk 10x80kg drukt of 10x70kg maar een tragere uitvoering handhaaft.
        "Straight outta gym"

Comment

Dus eigenlijk moet je gewoon zo veel mogelijk gewicht verplaatsen ongeacht de spanning op de spier te houden. Ik dacht namelijk dat als je de "time under tension" vergroot je op die manier alsnog evenveel motor units zou kunnen aanspreken als wanneer je bijv. zo snel mogelijk 10x80kg drukt of 10x70kg maar een tragere uitvoering handhaaft.
          Maar als je 10x80 kg traag kunt uitvoeren (dus opzettelijk de snelheid verminderen) dan zou de 10x80 gewoon uitvoeren te licht zijn.

Het heeft dus geen nut om het te bekijken op hetzelfde gewicht.

Het is lichter en trager vs sneller en zwaarder.
          Ga je het bekijken ten opzichte van hetzelfde gewicht dan train je de snellere reps te licht.
          lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Originally posted by axel1994 View Post
            Maar als je 10x80 kg traag kunt uitvoeren (dus opzettelijk de snelheid verminderen) dan zou de 10x80 gewoon uitvoeren te licht zijn.

Het heeft dus geen nut om het te bekijken op hetzelfde gewicht.

Het is lichter en trager vs sneller en zwaarder.
            Ga je het bekijken ten opzichte van hetzelfde gewicht dan train je de snellere reps te licht.
            Dat zeg ik toch ook 10x80kg snel of 10x70kg traag..?
            "Straight outta gym"

Comment

TUT op zich zegt me eigenlijk weinig. je kan te veel variabelen binnen een rep verwerken om er iets nuttigs over te zeggen.

Bv 10*3-0-1-0 rep (neg.-strech-pos-contracted) met een totalew TUT van 40sec zou hetzelfde effect hebben als 10*1-0-3-1 of 1-1-1-1 of 5*2-0-2-0 (ik noem maar wat)

Verders is de noodzaak van een bepaalde minimale TUT binnen 1 set een gaande discussie en wordt er tegenwoordig meer gedacht aan totale TUT, dus de tijd onder spanning binnen je gehele training.

Comment

Dat zeg ik toch ook 10x80kg snel of 10x70kg traag..?
                had de zin scheef gelezen.
                lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Originally posted by axel1994 View Post
                  had de zin scheef gelezen.
                  Dat dacht ik al, geen probleem, man
                  "Straight outta gym"

Comment

TUT op zich zegt me eigenlijk weinig. je kan te veel variabelen binnen een rep verwerken om er iets nuttigs over te zeggen.

Bv 10*3-0-1-0 rep (neg.-strech-pos-contracted) met een totalew TUT van 40sec zou hetzelfde effect hebben als 10*1-0-3-1 of 1-1-1-1 of 5*2-0-2-0 (ik noem maar wat)

Verders is de noodzaak van een bepaalde minimale TUT binnen 1 set een gaande discussie en wordt er tegenwoordig meer gedacht aan totale TUT, dus de tijd onder spanning binnen je gehele training.
                    Hmm okay, naja ik zegt dat als je per set een langere TUT dat je op die manier meer motor units zou kunnen aanspreken, waardoor je misschien wel minder gewicht verplaatst, maar alsnog hetzelfde bereikt als dat je meer gewicht sneller verplaatst..

Dat is wat ik me dan vooral afvraag, maar waarschijnlijk weet men daar simpelweg het antwoord niet op, omdat er inderdaad teveel factoren allerlei variabelen beïnvloeden zoals je zegt 3XL. Behalve dat je een gewicht gecontroleerd moet bewegen en het niet moet laten vallen, omdat je op die manier misschien gewichten zou gaan pakken die te zwaar voor je zijn..
                    "Straight outta gym"

Comment

ik zegt dat als je per set een langere TUT dat je op die manier meer motor units zou kunnen aanspreken,
                      Je lichaam bepaald bij de eerste rep al hoeveel MU's ingeschakeld worden, Langere TUT betekend dat dezelfde MU's langer aangevuurd worden.

Licht gewicht => kleine MU's + SO vezels
                      Zwaar gewicht => grote MU's + fOG vezels
                      Exlosief => grote MU's + FG vezels

(Slow Oxidative, Fast Oxydative Glycolytic, Fast Glycolytic)

Comment

Je lichaam bepaald bij de eerste rep al hoeveel MU's ingeschakeld worden, Langere TUT betekend dat dezelfde MU's langer aangevuurd worden.

Licht gewicht => kleine MU's + SO vezels
                        Zwaar gewicht => grote MU's + fOG vezels
                        Exlosief => grote MU's + FG vezels

(Slow Oxidative, Fast Oxydative Glycolytic, Fast Glycolytic)
                        Okay, dus eigenlijk heeft een extra trage uitvoering geen meerwaarde als je doel is zo veel mogelijk motor units aanspreken. (en of dat nou voor kracht of massa is, maakt in principe niet uit).

Een optimale repspeed zou voor kracht/massa zou dus gewoon zijn, zo snel mogelijk de positieve fase doen en de negatieve fase dusdanig snel/langzaam dat het gewicht niet valt, maar het gewoon gecontroleerd naar beneden beweegt, niet sneller of langzamer dan dat..
                        "Straight outta gym"

Comment

3XL, je bent een mooie toevoeging aan dit forum zeg, nice.

Comment

Je lichaam bepaald bij de eerste rep al hoeveel MU's ingeschakeld worden,
                            Kun je hiermee je lichaam foppen door bijvoorbeeld de eerste rep heel zwaar te pakken, daarna snel te wisselen naar een lichter gewicht om de rest van de oefening te doen?

Comment

Zoek eens op Enhanced Neural Drive oftewel Post-tetanic facilitation/potentiation oftewel 1-6

Is een manier van trainen waarbij je eerst 1 zware rep doet (sommige gaan zelfs uit van 1RM) gevolgd door 2-3 minuten rust en daarna een set van 6.

De zware rep zorgt er bij deze manier van ntrainen voor dat er bij de lichtere sets meer spier betroken wordt. Als je bv normaal 6reps met 100kg aan zou kunnen wordt dit opgedreven naar 7-8.

En voor degenen die vragen of ik er ervaring mee heb. Ja, ik gebruik het al jaren met prima resultaat.

Comment

Zoek eens op Enhanced Neural Drive oftewel Post-tetanic facilitation/potentiation oftewel 1-6

Is een manier van trainen waarbij je eerst 1 zware rep doet (sommige gaan zelfs uit van 1RM) gevolgd door 2-3 minuten rust en daarna een set van 6.

De zware rep zorgt er bij deze manier van ntrainen voor dat er bij de lichtere sets meer spier betroken wordt. Als je bv normaal 6reps met 100kg aan zou kunnen wordt dit opgedreven naar 7-8.

En voor degenen die vragen of ik er ervaring mee heb. Ja, ik gebruik het al jaren met prima resultaat.
                                Interessant, dus op die manier vergroot je eigenlijk het aantal motor units om meer gewicht te kunnen verplaatsen dan bijv. voorheen.
                                "Straight outta gym"

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X