Corwin's Nooby Log

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Corwin's Nooby Log

    Sinds afgelopen week ben ik actief begonnen met Fal's 4 dagen splitschema; waarvoor dank overigens.

    Ik begon vrijdag voorzichtig bij de squat en begon m'n sets met 45kg op 12 reps.

    Het was tenslotte m'n eerste training op enig serieus niveau dus de stappen omhoog bleven voorzichtig.

    5 sets, opvolgende gewichten 45,50,55,60,70.

    Vanaf de 60kg begon ik het pas moeilijker te krijgen, dus we beginnen volgende week op de 55kg warmup en zetten in vanaf daar.

    Daarna de Legpress, welke uiteraard al een bekend onderdeel was vanuit de machine fitness, dus zover geen problemen, ook de diverse isolatie oefeningen daarna geen probleem.

    Onwetend als ik was, had ik nog nooit in de afgelopen 3 maanden gebruik gemaakt van een kuitapparaat; maar het filmpje was duidelijk genoeg. De uitvoering ging prima, maar de uitwerkingen, POEH!, 2 dagen later kon ik, nadat ik even had stilgezeten niet normaal rechtop lopen zonder te klagen als een opoe. Terwijl de sets toch relatief licht waren 30/35/45kg.

    Zaterdag was het borst en triceps dag; dus voornamelijk veel Benchpress. Dit was slechts één van de weinige keren dat ik dit ging proberen met een losse stang dus ik heb hulp gevraagd van een mede sporter om even te spotten bij de eerste paar setjes. Ik ben erg onderontwikkeld op m'n bovenlichaam dus ik begon ernstig licht op 25kg. Dat bleek geen probleem dus de 2de set kon omhoog naar 30, dit ging ook nog redelijk goed, zo de 3de naar 35; hier begon ik al wat te shaken; maar nog steeds 12reps. Toen nr. 4, al redelijk verzuurd en toch 5kg erbij naar de 40kg. Na de 8ste rep ben ik gelukkig gered door mijn spotter; waarvoor dank, want het zat er gewoon niet meer in (bibberend, rode kop, sputterend, maar niet omhoog, hehe, vast een komisch gezicht).

    De inclined bench iets lichter ingezet want ik was al redelijk verzuurd, toch de 3 setjes compleet kunnen afronden met 22,5/25/30kg.

    De close-grip ging iets beter (in het begin) en ik zette wederom licht in op 20/25/30. Bij 30kg ging het echter mis, bij de 9de rep kreeg ik hem niet omhoog, maar inmiddels was mijn spotter afgenokt en moest ik hem noodgedwongen even laten rusten op m'n borstkas (gelukkig met een babygewichtje, had niet graag 90+kg op mn borstkas laten rusten) na enige rust toch kunnen wegzetten en niemand die m'n faal-momentje heeft kunnen aanschouwen .

    Zondag was het Rug en Bicips; het was mooi weer en ik was vroeg op en vol goede moed naar de sportshool. Ik begon dit keer met de deadlift en in tegenstelling tot vrijdag kon ik hem zwaarder krijgen dan de 50kg. Dit keer waren het setjes van 50/55/60, mede dankzij de tip van een mede-sporter om de bar in een andere grip beet te pakken (ik had beide palmen naar binnen, en hij gaf aan, dat je zwaarder kunt tillen als je één palm dan naar buiten laat wijzen).

    De incline benchpress ging probleemloos en de beide rows gingen erg goed en lekker zwaar (voor mijn doen) 35/40/45kg.

    De preacher curl en db hammer curl ook met veel moeite afgerond met relatief lage gewichten, preacher op 17,5/22,5/25 en de db's op 8/9/10.

    Vandaag is het de beurt aan schouders en core, ik verheug me er nu al op.

    Overigens heb ik meer spierpijn gehad van m'n been oefeningen dan m'n bovenlichaam; maar ik denk, dat het mede komt door m'n beperkte kracht en doordat het bovenlichaam al iets meer gewend is door machine fitness.

    M'n voeding ook ernstig aangepast de laatste paar dagen; de mensen bij de Albert Heijn zullen raar opgekeken hebben met m'n dozen eieren, kwark en supervoorraad vlees (alles in de Bonusaanbieding, yay).

    Ik voel me goed, ik heb ook sterk de indruk, dat hard trainen inderdaad veel meer doet dan cardio. Dit zetten we de komende tijd door en ik zal m'n vooruitgang hier ook posten.

    De grootste meters tot nu toe:

    BP: 40
    SQ: 70
    DL: 60

    Nog geen 1x records proberen te zetten; komt over een paar maandjes wel.

  • #2
    Beter ga je nog niet splitten met zulke lage stats. Tijdverspilling.
    Still shrinking.

    Comment


    • #3
      Succes met je logje!

      Ik denk eerlijk gezegd ook dat jij op dit moment meer zal gainen met 2-3x per week een fullbody schema, maar goed, het is maar wat je prefereert (of misschien 2x UB 2x LB per week).
      Dumbells build a bigger chest
      Barbells build a bigger ego

      Comment


      • #4
        Spotters zijn niet altijd even geduldig, misschien beter alleen de spotter te roepen als het echt nodig is, 3e en 4e setje.
        Waarom doe je eigenlijk incline bench bij borst en ook bij rug? Vandaag weer schouders, je gaat overontwikkelde schouders kweken als je de incline zovaak blijft doen. Ik neem aan dat je bij schouders MP of front press gaat doen? Dus 3x achter elkaar zwaar de schouders aanpakken. Is overkill.

        Ik sluit me trouwens wel aan bij Unexist, splitten is voorlopig beter passend en beter werken bij jouw stats.
        Eerst opbouwen en dan pas elke dag knallen.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

        Comment


        • #5
          Ik had de reply van Unexist verkeerd geinterpreteerd, sorry.
          Maar kan niet editten.
          1e Masters Superbody YBF 2011!
          Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

          Comment


          • #6
            Originally posted by marnop View Post
            Spotters zijn niet altijd even geduldig, misschien beter alleen de spotter te roepen als het echt nodig is, 3e en 4e setje.
            Waarom doe je eigenlijk incline bench bij borst en ook bij rug? Vandaag weer schouders, je gaat overontwikkelde schouders kweken als je de incline zovaak blijft doen. Ik neem aan dat je bij schouders MP of front press gaat doen? Dus 3x achter elkaar zwaar de schouders aanpakken. Is overkill.

            Ik sluit me trouwens wel aan bij Unexist, splitten is voorlopig beter passend en beter werken bij jouw stats.
            Eerst opbouwen en dan pas elke dag knallen.
            Waarom 2x incline, geen idee, vraag het Falstyr die het schema maakte Ik ben op dit moment nog een schaapje en volg gewoon netjes wat er staat zonder de achterliggende gedachte erachter te snappen.

            Overontwikkelde schouders, hehe, nee dat vrees ik niet, misschien overbelast, maar dat merk ik dan vanzelf.

            Overigens snap ik niet waarom een 4 dagen schema beter zou moeten werken als je verder in je ontwikkeling zit; alles is toch gewoon in verhouding? kleine spieren, lager gewicht maar verhoudingsgewijs dezelfde intensiteit?

            De dagen achterelkaar is toevallig deze week zo uit, normaal zitten er dagen tussen (ma-wo-vrij-zo.

            Comment


            • #7
              Originally posted by CorwinofAmber View Post
              Waarom 2x incline, geen idee, vraag het Falstyr die het schema maakte Ik ben op dit moment nog een schaapje en volg gewoon netjes wat er staat zonder de achterliggende gedachte erachter te snappen.

              Overontwikkelde schouders, hehe, nee dat vrees ik niet, misschien overbelast, maar dat merk ik dan vanzelf.

              Overigens snap ik niet waarom een 4 dagen schema beter zou moeten werken als je verder in je ontwikkeling zit; alles is toch gewoon in verhouding? kleine spieren, lager gewicht maar verhoudingsgewijs dezelfde intensiteit?

              De dagen achterelkaar is toevallig deze week zo uit, normaal zitten er dagen tussen (ma-wo-vrij-zo.
              je hebt als beginner een kleinere prikkel nodig om te gaan groeien. Door deze kleine prikkel is dr ook een kleinere herstelperiode nodig. Ga je dus een grote prikkel geven waarbij je een grotere herstelperiode nodig hebt verspil je dus gewoon tijd, want je groeit even hard.

              Om maar even simpel uit te leggen.

              2x incline is omdat incline ook de voorste schouderkoppen zeer goed belast. Dat en dat het bovenste hoofd van de borst bij zo'n beetje 7/10 mensen achter loopt.
              Still shrinking.

              Comment


              • #8
                Originally posted by CorwinofAmber View Post
                Overigens snap ik niet waarom een 4 dagen schema beter zou moeten werken als je verder in je ontwikkeling zit; alles is toch gewoon in verhouding? kleine spieren, lager gewicht maar verhoudingsgewijs dezelfde intensiteit?
                Zwaarder trainen = meer rust nodig. In jouw geval is één week rust per spiergroep gewoon teveel, en kun je beter elke spiergroep 2x per week trainen, d.m.v. een fullbody schema of UB/LB schema.

                Je zult dus waarschijnlijk meer gains maken als je het anders aanpakt, maar dat is jouw keuze.


                Greetz
                Dumbells build a bigger chest
                Barbells build a bigger ego

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Unexist View Post
                  je hebt als beginner een kleinere prikkel nodig om te gaan groeien. Door deze kleine prikkel is dr ook een kleinere herstelperiode nodig. Ga je dus een grote prikkel geven waarbij je een grotere herstelperiode nodig hebt verspil je dus gewoon tijd, want je groeit even hard.

                  Om maar even simpel uit te leggen.

                  2x incline is omdat incline ook de voorste schouderkoppen zeer goed belast. Dat en dat het bovenste hoofd van de borst bij zo'n beetje 7/10 mensen achter loopt.

                  Die vlieger gaat niet op. Minimale hersteltijd is dan gewoon 48uur. Ongeacht de grote van de prikkel. Normale hersteltijd is 48 tot 72 uur. Bij extreme belasting kan het oplopen naar wel 96uur. Verder staat het los van de prikkel, maar ligt aan de intensiteit van de training.

                  2 x incline, ja leuk om er 1 extra voor de schouders te doen, vooral als je rug traint tijdens de incline bench?
                  In het andere geval zoals je het voorstelt, zou je dan de ene dag borst trainen en dan de andere dag bij rug, ook weer.

                  Anyway, 3x pw schouders aanpakken is overkill en 2x upperchest(incline press) is ook vreemd. Vaak loopt de borst niet eens achter, maar lopen de schouders erg voor, vanwege die extra belasting in veel oefeningen.

                  Vooraf al gaan schipperen omdat zoveel mensen achterlopende borst of iets anders zou hebben, vind ik erg vaag.

                  Misschien kan Falstyr zelf uitleggen waarom die 2e keer incline benchpress in de rugtraining is?
                  Last edited by marnop; 05-07-2010, 14:25.
                  1e Masters Superbody YBF 2011!
                  Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by marnop View Post
                    2 x incline, ja leuk om er 1 extra voor de schouders te doen, vooral als je rug traint tijdens de incline bench?
                    In het andere geval zoals je het voorstelt, zou je dan de ene dag borst trainen en dan de andere dag bij rug, ook weer.

                    Misschien kan Falstyr zelf uitleggen waarom die 2e keer incline benchpress in de rugtraining is?
                    Na controle blijkt:

                    Bij zijn schema staat helemaal geen 2x incline bench press; ik faal gewoon in overnemen van schema's.

                    foutje bedankt.

                    Al is er wel een incline dumbell press; maar die is voor vandaag.

                    Comment


                    • #11
                      Zo moeilijk is het niet om het goed over te nemen hoor.

                      Zondag
                      Squat
                      Stiff Legged Deadlift
                      Nog een quad oefening (zercher squats of yoke squats in mijn geval. leg extention/leg press kunnen ook natuurlijk)
                      Pendlay Row
                      DB Row of Face Pulls
                      Plank Holds

                      Dinsdag
                      Bench Press 5x5
                      Push Press 3x3
                      Close Grip Bench Press
                      Incline Bench Press
                      Low Incline Flyes
                      DB Hammer Curl

                      Donderdag
                      Deadlift
                      speed deadlifts met 30-40kg minder dan je top set op de deadlift en puur op explosiviteit trainen. 8 sets van 3reps
                      Stiff Legged Deadlift
                      Chin Ups
                      Pendlay Row
                      DB Row
                      Face Pull of Rear Delt Raise

                      Vrijdag is hetzelfde als dinsdag

                      als beginner kun je ook prima op een 2 dagen split, 4 dagen in de week, goede progressie maken. en progressief laden ipv strikt 5x5 en zo te hanteren in het begin is ook goede keus. Als je training 50-55-60kg doet is het niet slim volgende keer meteen met 55kg te beginnen. Doel is meer gewicht in de laatste set te doen. 60kg was top vorige training. dan moet je nu voor 65 of 70kg gaan. En gewoon normale opwarm sets gebruiken. Als 70kg je eind doel is dan zijn de opwarm sets 55 en 40kg. als je de 70kg nog makkelijk kan...dan kun je eventueel op gevoel beslissen nog wat setjes te doen met meer gewicht.
                      Last edited by Falstyr; 05-07-2010, 20:24.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Falstyr View Post
                        Zo moeilijk is het niet om het goed over te nemen hoor.

                        Als beginner kun je ook prima op een 2 dagen split, 4 dagen in de week, goede progressie maken. en progressief laden ipv strikt 5x5 en zo te hanteren in het begin is ook goede keus. Als je training 50-55-60kg doet is het niet slim volgende keer meteen met 55kg te beginnen. Doel is meer gewicht in de laatste set te doen. 60kg was top vorige training. dan moet je nu voor 65 of 70kg gaan. En gewoon normale opwarm sets gebruiken. Als 70kg je eind doel is dan zijn de opwarm sets 55 en 40kg. als je de 70kg nog makkelijk kan...dan kun je eventueel op gevoel beslissen nog wat setjes te doen met meer gewicht.
                        Nee, dat zou je zeggen, wellicht dat m'n werk stoorde tijdens m'n prive internet momentje

                        Gisteren dus schouders+core:

                        De avond begon met de Militairy Press. Het was erg druk met zomerboys, allemaal boeren (friesland hé) met singlets (spelling?) aan en lange broek en op sokken en stuk voor stuk allemaal niet squatten. Affin, eindelijk plek voor mij om m'n ding te doen. Gewicht op 25kg gezet en de eerste 2 setjes met enige moeite kunnen afronden. Daarna nog 5kg erbij en bij de 8ste rep was de tank leeg (goede progressie voor mij).

                        Volgende oefening was de close-grip BP, deze keer 5kg hoger ingezet en begonnen op 30kg, dit bleek een makkie en de 35kg ook probleemloos bij 40kg weer halverwege moeten opgeven maar wel 40kg een paar keer omhoog gekregen.

                        DB Lat raises opzich geen probleem, maar toch ging de oefening niet helemaal vlekkeloos; zal dadelijk nog een keer naar de video kijken. Ik had moeite om m'n armen helemaal gestrekt te houden terwijl de gewichten omhoog kwamen. Misschien komt dit door het te hoge gewicht of te weinig pauze of gebrekkige uitvoering. Moet ik iig nog aan werken.

                        Incline DB hammergrip press ging perfect, lekkere oefening trouwens. wederom licht ingezet op 12kg en 3de set ging op 16kg.

                        De Facepull ging ook zonder fouten, behalve die ene rep toen ik werd afgeleid door vrouwelijk schoon en de ballen tegen m'n gezicht knalde

                        Plankholds, net zoals de vorige keer net geen minuut per stuk volgehouden en bij 45/55sec het idee dat m'n laatste maaltijd eruit wilde. Ik vergeet goed door te blijven ademen; beter op letten.

                        Ik had nog wat puf over en besloot dat Shrugs een goed idee waren.
                        De eerste keer met 16kg DB's; hier voelde ik echter weinig van, dus drastisch omhoog naar 22kg. Ook 22kg bleek relatief makkelijk, dus de laatste set op 26kg. Daarbij voelde ik het pas ECHT goed.

                        M'n benen waren weer volledig hersteld dus ik besloot ook nog even te gaan squatten.

                        Eerste set op 55kg, 2de op 65, 3de op 75 en de laatste op 80kg, nieuw record, al zit er nog steeds wel veel meer in.

                        Eénmaal thuisgekomen had ik honger als een paard, maar m'n vrouw was weg dus ik moest voor mijzelf koken. Eigen gemaakte bami met extra kip en ei. De mie is alleen een beetje mislukt, dus het is uiteindelijk eigengemaakt cement met extra kip en ei geworden. Maar ik had genoeg honger om het op te eten. (tip, beter leren koken!).

                        Comment


                        • #13
                          De nieuwe week ging erg goed, bij de meeste oefeningen wel 5kg extra erop gekwakt; behalve bij de Biceps isolatie oefeningen; kennelijk is progressie daar iets trager.

                          Bij het squatten zelfs beduidend meer, nu op 95kg.

                          Ook de weegschaal gaf een leuke verrassing, 0,5kg afgevallen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by CorwinofAmber View Post
                            De nieuwe week ging erg goed, bij de meeste oefeningen wel 5kg extra erop gekwakt; behalve bij de Biceps isolatie oefeningen; kennelijk is progressie daar iets trager.

                            Bij het squatten zelfs beduidend meer, nu op 95kg.

                            Ook de weegschaal gaf een leuke verrassing, 0,5kg afgevallen.
                            al een hoge squat ivm de tijd dat je traint, is dit een full squat of een 1/4 squat?
                            The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.
                            Welcome To The Brotherhood Of The Iron!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ironbrotherhood View Post
                              al een hoge squat ivm de tijd dat je traint, is dit een full squat of een 1/4 squat?
                              Squat waarbij het heupbeen gelijk aan/onder de knie komt (minstens 90 graden).

                              Volgens de leermeesters aldaar is dat een full-squat, hij kan natuurlijk nog dieper, maar ik ben geen meisje wat langs de kant wil/mot piesen. Bovendien is dat laatste stukje heel lastig qua balans (ik kan ook erg slecht op hurken zitten).

                              Comment

                              Sidebar top desktop

                              Collapse

                              Actieve discussies

                              Collapse

                              Working...
                              X