Sportvasten (=onzin)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sportvasten (=onzin)

Er is iemand in mijn omgeving die enthousiast is over sportvasten.
    Ergens ben ik blij toen ik net zocht hier op Bodynet, dat er nog geen onderwerpen aan besteed zijn.

Wat mij betreft is het de grootste onzin. Een soort sapkuur + voor een paar honderd euro aan supplementen. Die zogenaamd de "metabole switch" van het verbranden van suiker naar het verbranden van vet omzet. Volgens mij wordt die schakelaar alleen bediend als je langer dan 2 uur gaat hardlopen (en je jezelf duizelig in je hoofd voelt).

Maar goed, niet een hele inhoudelijke uitleg van mijn verder, ik hoop meer op wat bijval van jullie dat dit hele sportvasten onzin is.
    Jullie hebben er misschien vast ook wel van gehoord. (en moesten er hard om lachen)
    Ik vind het een slechte ontwikkeling dat ze dit soort praktijken/produkten trouwens met de naam "sport" in aanraking brengen, maar goed.

Als jullie er een mening over hebben, post het dan maar, snel genoeg zal deze topic van bodynet bovenaan staan bij google als je sportvasten intypt.
    Dus laten we wat extra bekendheid genereren....
    Last edited by Nikos; 30-12-2010, 15:06.

Enige vorm van vasten dat acceptabel is heet Intermittent Fasting.

Ook het V-diet is acceptabel waarbij je alleen maar op supplementen leeft voor een maand. Kost paar 100euro en je hoeft geen boodschappen te doen. Dus echt prijzig is het niet.

Heb ze allebei een tijd gedaan en werkt goed.

Comment

Ik begrijp de term sportvasten niet. Punt 1 vast je niet. Punt 2, waar is het sporten?

Zou er meer over moeten weten om er een mening over te vormen. Iedereen raakt altijd meteen zo over zijn of haar toeren zodra er iets over vasten gezegd wordt, maar waar hebben we het hiet precies over?
      "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Op deze website voor personal trainers vond ik een (gekleurde) uitleg:

Chivo.nl - Vasten om af te slanken. Over Sportvasten! - Actueel - Nieuws

Comment

Op zich is er niets mis mee, ik denk zelfs dat erg veel mensen er gebaat mee kunnen zijn. Natuurlijk zal je enkel met vasten niet ver komen, maar er hangen toch wel voordelen aan vast. Insulinegevoeligheid gaat bv omhoog, wat wil zeggen dat je lichaam minder insuline zal aanmaken, en daardoor kan je lichaam beter vetzuren als energiebron gebruiken (insuline is een opslaghormoon, teveel insuline in bloed zorgt er voor dat vetzuren niet gemobiliseerd kunnen worden).

Dus vasten moet niet meteen afgeschoten worden, maar het moet wel correct toegepast worden. Zo zie ik sapjes drinken niet echt als vasten... maarja, er moet geld verdiend worden natuurlijk.
          @ ketIF

Comment

Originally posted by Nikos View Post
            Wat mij betreft is het de grootste onzin. Een soort sapkuur + voor een paar honderd euro aan supplementen. Die zogenaamd de "metabole switch" van het verbranden van suiker naar het verbranden van vet omzet. Volgens mij wordt die schakelaar alleen bediend als je langer dan 2 uur gaat hardlopen (en je jezelf duizelig in je hoofd voelt).
            Metabole switch? Schakelaar na 2 uur hardlopen?

Als je een klein beetje gaat verdiepen in metabole processen weet je meteen dat er geen metabole swichen zijn, dat je niet 2 uur hoeft hard te lopen om vetten te verbranden, of dat je er duizelig van word.

Het vervranden van suikers en vetten (en eiwitten) zijn processen die gelijktijdig verlopen. Door op een bepaalde manier te trainen en en te eten kun je het optimum van bepaalde metabolismen bereiken. Dit heeft te maken met het verschuivingen in de aanmaak van bepaalde enzymen. Bijvoorbeeld weinig koolhydraten eten dwingt het lichaam andere energiebronnen aan te spreken etc.

Dergelijke sapkuren, zoals deze er denk ik ook in past, zijn vaak onzin, kosten veel en leveren niets tot weinig op. Maar de informatie is inderdaad sumier om tot een goed oordeel te komen. meer info graag!

Voor de meeste mensen werkt fatsoenlijk eten in combinatie met sport vaak al om hun doelen te bereiken.

Comment

Ik heb even die snel doorgelezen (was meer een soort van recensie dacht ik). De conclusie is het belangrijkst: afvallen doe je door minder te eten en/of door meer te bewegen, zo simpel is het. En dat klopt, maar sommigen zullen het er hier moeilijker mee hebben dan anderen.

Onlangs zag ik een filmpje op youtube, "big fat fiasco", en vooral het einde vond ik interessant. Het kwam erop neer dat veel mensen met extreem overgewicht het erg moeilijk hadden om vet te verliezen, en die zou komen door insulineresistentie. Zo werd er ooit eens een test gedaan met ratten. Ze zorgden ervoor dat de ratten erg dik werden, en gaven hen dan niets van eten meer, maar bleven hen wel insuline inspuiten. Je zou denken dat die ratten nog lang zouden overleven dankzij hun reserves, maar dit was niet het geval, de ratten verhongerden erg snel. Het probleem is dus dat die omschakeling van suikers naar vetten niet voor iedereen zo makkelijk gaat, en voor zo een mensen kan vasten nog wel interessant zijn. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat deze mensen het zomaar moeten opgeven omdat ze er toch niets aan kunnen doen, het is gewoon zwaarder (eigen schuld), maar niet onmogelijk.

Maar opnieuw, vasten = niets eten. Ik doe al maanden intermittent fasting en tijdens vasten drink ik enkel water en koffie, geen sapjes ofzo.
              @ ketIF

Comment

Best wel gekleurd inderdaad, zeker als je dan verder klikt naar de reactie van sportvasten.

Comment

Originally posted by Brambo19 View Post
                  Zo werd er ooit eens een test gedaan met ratten. Ze zorgden ervoor dat de ratten erg dik werden, en gaven hen dan niets van eten meer, maar bleven hen wel insuline inspuiten. Je zou denken dat die ratten nog lang zouden overleven dankzij hun reserves, maar dit was niet het geval, de ratten verhongerden erg snel. Het probleem is dus dat die omschakeling van suikers naar vetten niet voor iedereen zo makkelijk gaat, en voor zo een mensen kan vasten nog wel interessant zijn.
                  Zou het niet zo kunnen zijn dat die ratten stierven doordat hun hersenen niet gevoed konden worden en niet zo zeer doordat ze geen vetten zouden kunnen verbranden? Uit vetten is geen glucose te maken, glucose is immers de enige brandstof voor de hersenen.
                  Daarnaast blijf je vetten verbranden, ookal zit je op een koolhydraat rijk dieet.

Verschuivingen in verbrandingsmechanismen duurt enkele dagen. De insulinegevoeligheid van de celreceptoren vergroten duurt enige tijd, met name KT helpt daarbij.

Comment

Ketonen zijn ook brandstof voor de hersenen en deze zijn wel uit vet te halen.
                    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                      Zou het niet zo kunnen zijn dat die ratten stierven doordat hun hersenen niet gevoed konden worden en niet zo zeer doordat ze geen vetten zouden kunnen verbranden? Uit vetten is geen glucose te maken, glucose is immers de enige brandstof voor de hersenen.
                      Daarnaast blijf je vetten verbranden, ookal zit je op een koolhydraat rijk dieet.

Verschuivingen in verbrandingsmechanismen duurt enkele dagen. De insulinegevoeligheid van de celreceptoren vergroten duurt enige tijd, met name KT helpt daarbij.

Lekker handig die diertjes inspuiten met insuline als er geen suiker in hun bloed zit...... waarom zou het lichaam vet gaan verbranden als er voldoende suiker aanwezig zou zijn? Insuline piek zegt dat er voldoende suiker aanwezig is, dus, geen gram vet dat verbrand wordt, duhhh wat een sukkels die gasten.
                      1e Masters Superbody YBF 2011!
                      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by Pinada View Post
                        Ketonen zijn ook brandstof voor de hersenen en deze zijn wel uit vet te halen.
                        Dat is zo. Dan gaan de ketonenlichaampjes naar de citroenzuurcylus in de vorm van acetylcoa. Maar is het niet zo dat de citroenzuurcyclus stopt in de absolute afwezigheid van koolhydraten?

Comment

Er zal sowieso geen absolute afwezigheid van koolhydraten zijn. Met dat sportvastgebeuren wordt er blijkbaar aardig wat sap gedronken (en in andere low carb dingen wordt er over het algemeen een aardige hoeveelheid groenten weggezet). Absolute afwezigheid van koolhydraten zal er dus niet zijn.

Comment

Metabole switch? Schakelaar na 2 uur hardlopen?
                            Als je een klein beetje gaat verdiepen in metabole processen weet je meteen dat er geen metabole swichen zijn, dat je niet 2 uur hoeft hard te lopen om vetten te verbranden, of dat je er duizelig van word.
                            .
                            Ik heb het misschien wat onhandig opgeschreven, maar ik bedoelde inderdaad dat er geen metabole switchen zijn (waar moet die "schakelaar" dan wel zitten, een knopje net naast je lever ofzo...? )

Verder ben ik trouwens absoluut geen kenner van metabole processen, of uitgebreid geinformeerd over dit soort zaken. Wat ik wel weet is dat je met veel sapkuren vooral je stofwisseling (metabolisme) niet op gang laat komen, het omgekeerde effect etc. Een ander schreef in zijn post al dat "gewoon" trainen en eten voor de meeste al werkt.

Dan nog iets over twee uur hardlopen. Het staat er wat kort door de bocht. Wat ik bedoel is dat als je 20 a 25 minuten "cardio" doet je hier helemaal geen vet mee verbrand, enkel glucose, wil je echt vetzuren gaan verbranden, dan moet je langer dan 2 of 2,5 uur door gaan, maar dat is af te raden.

Nogmaals, ik ben niet zeer uitgebreid geinformeerd wat voeding betreft, maar wel zover om te weten dat stoppen met eten en er wat pilletjes bij nemen niet gaat werken voor je.

Comment

Best wel gekleurd inderdaad, zeker als je dan verder klikt naar de reactie van sportvasten.

Ik heb ook verder geklikt, maar het bedrijf achter Sportvasten wil geen reactie geven, toch?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X