Afvallen door je wekker.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Afvallen door je wekker.

Al dat gecut is nergens voor nodig, gewoon vroeg je bed uit

Wil je afvallen? Zet je wekker dan wat vroeger

Je wekker vroeg zetten en genieten van de zonsopgang kan helpen meer lichaamsvet te verbranden omdat het 'blauwe ochtendlicht' het metabolisme van je lichaam in gang zet.

Aan het Amerikaanse onderzoek namen 54 mensen van gemiddeld 30 jaar deel. Aan hun pols droegen ze een horloge dat hun blootstelling aan licht en hun slaappatroon gedurende zeven dagen bijhield. Daarnaast noteerden de deelnemers alles wat ze aten in een dagboek. Daaruit bleek dat wie regelmatig werd blootgesteld aan ochtendlicht een lager BMI had. Eerder onderzoek had al aangetoond dat licht een rol speelt in de regeling van het metabolisme en het hongergevoel. Slechts 20 tot 30 minuten genieten van ochtendlicht kan al helpen kilo's kwijt te spelen, beweren de wetenschappers.

Tussen 8 en 12 uur
    Ochtendlicht heeft namelijk invloed op bepaalde genen die in verband worden gebracht met de interne lichaamsklok en die het metabolisme in gang zetten. De Amerikaanse professor Phyllis Zee: "Licht is de belangrijkste factor om je interne lichaamsklok juist te zetten en dit regelt ook je energiebalans. Als je niet voldoende licht krijgt op het gepaste tijdstip van de dag, kan dit je interne lichaamsklok in de war brengen. Dit stoort je metabolisme en kan leiden tot gewichtstoename. Daarom is het belangrijk dat je tussen 8 en 12 uur veel fel licht moet opnemen."
    Kunstmatige belichting
    Veel westerse mensen nemen 's ochtends niet voldoende natuurlijk licht op, omdat onze levens zich voornamelijk binnenshuis afspelen. Op kantoor of binnenshuis krijg je gemiddeld 200 à 300 lux, dat is de eenheid van verlichtingssterkte. Op een bewolkte dag kom je buiten aan meer dan 1.000 lux. Het is haast onmogelijk om dit niveau binnen te evenaren met kunstmatige belichting.

Lichtdieet?
    Op basis van de resultaten van dit onderzoek oordelen de onderzoekers dat dieetprogramma's rekening moeten houden met ochtendlicht. "Net als mensen meer moeten proberen te slapen als ze willen afvallen, kan licht belangrijk zijn voor wie probeert gewicht te verliezen. Daarom zou vertoeven in natuurlijk licht een onderdeel moeten zijn van een gezonde levensstijl in het Westen. Kantoorgebouwen en scholen zouden meer ramen en een betere kunstmatige belichting moeten krijgen. Werknemers moeten aangemoedigd worden om buiten te lunchen en pauze te nemen."
    The expert in anything was once a beginner..

Oftewel buitenlucht is gezond oud nieuws dat vertelde me oma al namelijk

Comment

Bijzonder, aangezien je metabolisme niet vertraagt in je slaap. Pas na zo'n 3 dagen helemaal niets eten vertraagt je metabolisme dus hoe kan ochtendlicht daar invloed op hebben? Hoe zullen ze dat gemeten hebben, als ze het uberhaupt gemeten hebben en niet alleen aannames doen. Zouden ze de kcal-inname van deze personen ook bijgehouden hebben?

Klinkt voor mij vanwege bovenstaande als een broodje aap-verhaal.

Comment

http://www.kalsbeekgroup.nl/mediapoo...gischeKlok.pdfEr loopt ook een Nederlands onderzoek naar.

Comment

"... Daarom is het belangrijk dat je tussen 8 en 12 uur veel fel licht moet opnemen."Grappig dat het KNMI juist adviseert om zo tussen 12 en 15 uur zo veel mogelijk uit de zon te blijven de risico's op huidkanker te minimaliseren.Dat wordt heel goed op de klok kijken wanneer je wel of niet buiten moet zijn. Wat een gedoe zeg.. :P

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
            Bijzonder, aangezien je metabolisme niet vertraagt in je slaap. Pas na zo'n 3 dagen helemaal niets eten vertraagt je metabolisme dus hoe kan ochtendlicht daar invloed op hebben? Hoe zullen ze dat gemeten hebben, als ze het uberhaupt gemeten hebben en niet alleen aannames doen. Zouden ze de kcal-inname van deze personen ook bijgehouden hebben?

Hoe kom je aan dik gedrukte informatie? Deel het ff

Comment

O.a. uit The Renegade Diet, zie onderste alinea:

starvation.jpg

En ook hieruit van Leangains.com

Efficient adaptation to famine was important for survival during rough times in our evolution. Lowering metabolic rate during starvation allowed us to live longer, increasing the possibility that we might come across something to eat. Starvation literally means starvation. It doesn't mean skipping a meal not eating for 24 hours. Or not eating for three days even. The belief that meal skipping or short-term fasting causes "starvation mode" is so completely ridiculous and absurd that it makes me want to jump out the window.

Looking at the numerous studies I've read, the earliest evidence for lowered metabolic rate in response to fasting occurred after 60 hours (-8% in resting metabolic rate). Other studies show metabolic rate is not impacted until 72-96 hours have passed (George Cahill has contributed a lot on this topic).

Comment

Het zou gek zijn als licht geen invloed had op je metabolisme. Vanuit oudsher zijn mensen in de zomer actiever, en is er meer voeding beschikbaar. Hoe korter de dagen worden, hoe minder dat van toepassing is. Het lichaam is zoveel jaar prachtig ingesteld op zulk soort dingen, dat verander je niet in een paar jaar.

Het zou me niet verbazen als vitamine D ook een rol erbij speelt. Zeker als je kijkt naar hoeveel mensen er in de winter baat bij extra vitamine D hebben
                Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

[ATTACH=CONFIG]18468[/ATTACH]

Efficient adaptation to famine was important for survival during rough times in our evolution. Lowering metabolic rate during starvation allowed us to live longer, increasing the possibility that we might come across something to eat. Starvation literally means starvation. It doesn't mean skipping a meal not eating for 24 hours. Or not eating for three days even. The belief that meal skipping or short-term fasting causes "starvation mode" is so completely ridiculous and absurd that it makes me want to jump out the window.

Looking at the numerous studies I've read, the earliest evidence for lowered metabolic rate in response to fasting occurred after 60 hours (-8% in resting metabolic rate). Other studies show metabolic rate is not impacted until 72-96 hours have passed (George Cahill has contributed a lot on this topic).
                  Tussen een kleine vertraging in je stofwisseling, en compleet in starvation mode raken, zit ook wel een heel groot grijs gebied. Dat er überhaupt al een verlaging na 60uur kan zijn, vind ik juist verdomd snel (en 8% is ook absoluut niet weinig, dacht ik zo).

Raar, sensatiesmakend artikel, terwijl het geen flauwe cijfers zijn.
                  Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

dat moet jou toch aanspreken..

Comment

Wat Vitamine D met een mens kan doen..

Comment

Originally posted by quibus View Post
                        dat moet jou toch aanspreken..
                        Wat bedoel je?

Comment

[ATTACH=CONFIG]18468[/ATTACH]

Ik ben wel erg benieuwd naar die studies Eerste artikel vind ik wel wat lame.. Vooral het laatste stukje.
                          Natuurlijk kan je wel katabool zijn zonder dat je stofwisseling op zijn gat gaat.
                          Ondanks geen linkje naar de studies, thanks 4 sharing!
                          Last edited by generation_iron; 08-05-2014, 18:04.

Comment

Originally posted by Wietse90 View Post
                            Wat Vitamine D met een mens kan doen..
                            Vitamine D krijg je alleen van ochtendlicht?

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
                              Ik ben wel erg benieuwd naar die studies Eerste artikel vind ik wel wat lame.. Vooral het laatste stukje.
                              Natuurlijk kan je wel katabool zijn zonder dat je stofwisseling op zijn gat gaat.
                              Ondanks geen linkje naar de studies, thanks 4 sharing!
                              Ik kan die studies ook niet zo snel vinden helaas.

Ik denk dat je het eerste artikel verkeerd interpreteert; er staat niet in dat je alleen katabool bent als je stofwisseling platligt, maar enkel dat je stofwisseling niet vertraagt na 4 uur of langer niet eten en zelfs niet tot 60-72 uur niet eten.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X