Hulp bij eetschema/workout schema!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp bij eetschema/workout schema!

Hallo allen!

Ik ben sinds een week of 2 nu serieus begonnen met het letten op mijn voeding en lichaamsbeweging. De bedoelling is om wat meer definitie te creëren en qua vetpercentage omlaag te gaan. Ik zal eerst wat info posten, wat ik zelf al heb uitgezocht en daarna wat vragen waar ik zelf nog niet helemaal uitkom, in de hoop dat er hier mensen zijn die mijn schema nog strakker kunnen maken!

Allereerst; ik ben 29 jaar, 86kg, vet percentage van ongeveer 22%.
    vetpercentage.png
    Vanuit de behoeftecalculator (ongeveer 2700kc) ben ik uitgekomen op een dagelijkse inname van 1900 (incluis sporten, om ongeveer .75kg aan te verliezen per week) die ik nu probeer aan te houden, met 1 cheatdag (waar ik overigens niet alleen maar Mac of snoep naar binnenstouw, maar me meer niet houd aan mn originele schema).
    behoefte.png

lowcarb.png

Dit is het schema waar ik me nu aan houd (1900kcal over 6 maaltijden, drink ongeveer 4-5l koud water per dag):

S'ochtends:
    300g nonfat Yoghurt

Tussenmaaltijd:
    2 volkoren rijstewafels met biologische pindakaas

Middag:
    All American tuna, 250g tonijn met 2 augurken, een eetlepel zilveruitjes, 1 eetlepel 3% vet Mayo en peper

Tussenmaaltijd:
    2 volkoren rijstewafels met biologische pindakaas
    OF
    55g cashewnoten

Avond:
    Meestal Kipfilet uit de oven met groenten (afgewogen tot ongeveer 500-600 kcal).

Laatse:
    Wortels en/of komkommer met hummus.

Voor zover ik het op deze manier heb berekend kom ik uit op 50% Eiwitten, 33% vet en 17% koolhydraten, maar ik weet niet 100% zeker of deze samenstelling correct is voor wat ik wil.

Qua sporten probeer ik aan te houden;
    3x KT (ongeveer 45-50 minuten met 10 minuten cardio om mn hartslag op gang te krijgen, weinig pauze tussen de reps, 3x 12 op alle spiergroepen)
    2x Cardio (fietsen, 1 uur op 22km/u, om de hartslag in de 120-140 te houden)

Mijn vragen:
    Eet ik wel goed in verhouding? Qua % vet, eiwitten en koolhydraten?
    Whey/creatine, veel verschillende meningen over bij cutten, past het in dit schema en heeft het duidelijke voor- en/of nadelen?
    Moet ik vaker trainen? :P

Alvast bedankt voor alle feedback!

drie keer trainen is prima tijdens cutten; je wordt toch niet gespierd als je een kcal-tekort hebt,

Verhoudingen:
    - eiwitten: 2,5-3x je vetvrije massa aan grammen per dag
    - vetten: 20-30% van je totale kcal
    - koolhydraten: de rest van je kcal

Creatine helpt om je kracht te verhogen. Creatine monohydraat werkt (bewezen) en kun je gebruiken. Koop de goedkoopste als je het koopt; de rest is marketing.
    Enige voordeel van whey/eiwitshakes zijn dat het handig is als je een keer moeite hebt om je eiwitten uit voeding te halen. Verder heeft het geen voordelen.

Train ook op andere intensiteiten. Je dient nu juist je lichaam een prikkel te geven dat het je spieren moet behouden. Dit doe je vooral door met zware gewichten te trainen. Doe bijv. de belangrijkste oefeningen zwaarder, 5x5 bijvoorbeeld op de bench press, squat, deadlift en military press.

Op trainingsdagen heb je meer kcal nodig dan op rustdagen. Houd het verschil op 500. Je eet dan in jouw geval 1700 kcal op rustdagen en 2200 kcal op trainingsdagen. Als je cardio doet, dan mag je meer eten, dus minder of geen honger.

Zorg dat je tussen 0,5-1% per week afvalt. Tel de eerste twee weken niet mee ivm vochtverlies, en weeg je regelmatig op dezelfde tijd onder dezelfde omstandigheden zodat je kunt vergelijken. Val je meer af, dan is er risico op spierverlies, verhoog je kcal dan met 100-200 per dag. Val je te weinig af, verlaag dan met 100-200 per dag. Succes.

Comment

Hoi Dynamix,

Heel erg bedankt voor je reply! Wordt zeker gewaardeerd!

Even voor mijn eigen info; Creatine is dus in dit verhaal puur om langer/harder KT te kunnen doen? Is het het waard? Of is het echt voor je overall kracht?

Ik ben nu inderdaad begonnen met 5x5, en iets meer eten op trainingsdagen. Ik ga het even in de gaten houden qua afvallen en Kcal toevoegen of verminderen, maar nu is er even iets raars waar ik tegenaan ben gelopen.

Ik ben nu ongeveer 3 weken bezig met trainen. straight out of the box begonnen met een deficit van ongeveer 500Kcal. 3xkt + 2xcardio in de week, en mijn begingewicht was 86,1. Nu weet ik uit ervaring dat je in het begin wat sneller afvalt, en vooral met jouw opmerking dat de eerste twee weken niet tellen IVM vochtverlies, is dit toch wel raar.

Ik ga vanochtend op de weegschaal staan (zelfde weegschaal, zelfde moment, zelfde kleding) en volgens de weegschaal weeg ik nu dus 87,8. Dat zou betekenen dat ik 1,7kg ben aangekomen! O.o Nu heb ik me laten vertellen dat spieren zwaarder wegen dan vet, maar als ik met mijn berekeningen ongeveer 2,1kg vet in 3 weken kwijt geraakt moet zijn, om vervolgens op 87,8 uit te komen dus 3,8kg spieren erbij zou moeten hebben gekregen (EDIT: Vooral tijdens het cutten niet mogelijk toch), en dat lijkt mij toch vrij onmogelijk, of zeg ik nu iets raars? Of doe ik nu iets fundamenteels verkeerd?

Comment

Je kan in het begin wat aankomen daarom is het handig om ook te meten. Meet je je middel? weet je zeker dat je 500 onder onderhoud eet dus geen frisdrank etc denk er ook aan als je vlees etc bakt ook in de boter/olijfolie etc zitten calorieën. weeg je morgens altijd na het plassen zonder kleren dit is het meest accuraat!
        Motivation is what gets you started, persistence is what makes you succeed!!

Comment

Originally posted by unbrained View Post
          Hoi Dynamix,

Heel erg bedankt voor je reply! Wordt zeker gewaardeerd!

Even voor mijn eigen info; Creatine is dus in dit verhaal puur om langer/harder KT te kunnen doen? Is het het waard? Of is het echt voor je overall kracht?

Ik ben nu inderdaad begonnen met 5x5, en iets meer eten op trainingsdagen. Ik ga het even in de gaten houden qua afvallen en Kcal toevoegen of verminderen, maar nu is er even iets raars waar ik tegenaan ben gelopen.

Ik ben nu ongeveer 3 weken bezig met trainen. straight out of the box begonnen met een deficit van ongeveer 500Kcal. 3xkt + 2xcardio in de week, en mijn begingewicht was 86,1. Nu weet ik uit ervaring dat je in het begin wat sneller afvalt, en vooral met jouw opmerking dat de eerste twee weken niet tellen IVM vochtverlies, is dit toch wel raar.

Ik ga vanochtend op de weegschaal staan (zelfde weegschaal, zelfde moment, zelfde kleding) en volgens de weegschaal weeg ik nu dus 87,8. Dat zou betekenen dat ik 1,7kg ben aangekomen! O.o Nu heb ik me laten vertellen dat spieren zwaarder wegen dan vet, maar als ik met mijn berekeningen ongeveer 2,1kg vet in 3 weken kwijt geraakt moet zijn, om vervolgens op 87,8 uit te komen dus 3,8kg spieren erbij zou moeten hebben gekregen (EDIT: Vooral tijdens het cutten niet mogelijk toch), en dat lijkt mij toch vrij onmogelijk, of zeg ik nu iets raars? Of doe ik nu iets fundamenteels verkeerd?
          Ja, creatine monohydraat is het waard. Relatief gezien een vrij goedkoop supplement.

Over je gewichtstoename: wellicht ben je wat meer koolhydraten gaan eten dan voorheen? Het kunnen meerdere dingen zijn; gewicht fluctueert nogal. Ik raad je aan het nog even vol te houden op dezelfde manier en dan zie je vast de komende weken een daling in je gewicht. Ik ga er vanuit dat je daadwerkelijk gemiddeld 1900 kcal eet. En zoals Weslleyy zegt, reken ook de oliën waarin je bakt mee, fruit, groenten, visoliecapsules, drinken, alles wat je naar binnen krijgt in feite.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X