Koolhydraatarm dieet: erg succesvol in mijn geval!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Koolhydraatarm dieet: erg succesvol in mijn geval!

Hoi, ik ben sinds een maand of 4 bezig met een koolhydraatarm dieet. Simpel gezegd: zo weinig mogelijk brood/rijst/aardappelen/pasta, maar jezelf niet verhongeren, dus wel je calorieen uit eiwitten en vetten halen. Mijn streven is om per dag niet meer dan 30 gram uit koolhydraten te halen, dit is in de praktijk goed haalbaar, door bijv. Veel kwark, eiwitrepen en vlees te eten.
    Mijn gewicht is gedaald van 118 naar nu 103 kg. Dit is geheel te wijten aan het koolhydraatarm dieet, want ik was al sinds vorig jaar aan het sporten (krachttraining en cardio) waarbij ik in eerste instantie zelfs aankwam.

ik moet wel zeggen dat het grootste verlies in de eerste 2 maanden zat, ik merkte voor mijn vakantie dat het steeds langzamer ging. Nu heb ik tijdens mijn vakantie het dieet enigszins laten varen, maar ik was verbaasd dat er na de vakantie slechts 2 kg bij waren gekomen, die er nu na een weekje alweer af zijn!

ook heb ik veel minder honger en lekkere trek sinds ik het dieet volg. Nadelen zijn wel:

De eerste dagen (nu ook weer na de vakantie) duizelig bij het opstaan, dit verdwijnt echter snel
    mogelijk nadelige invloed op mijn prestaties op de sportschool, ik merk dat bij sommige spiergroepen mijn kracht niet meer vooruit gaat.
    constant bezig met het lezen van etiketten op voeding.

Nu lees je overal dat koolhydraten onmisbaar zijn voor een gezond voedingspatroon, maar daar wegen naar mijn mening de nadelen van flink overgewicht niet tegenop! Als ik dalijk op mijn streefgewicht zit (95 kg) blijf ik dus letten op mijn koolhydraatinname. Naar mijn mening is dit belangrijker dan de totale calorie inname, gezien mijn ervaringen

Okay.
    Ik doe een gok

Comment

Neem je geen refeed dagen?Dus om je glycogeen aan te vullen?
      Ik zit laag in kh nu en dat werkt idd prima maar met minder dan 30gr kom je in ketose en dat is imo het jezelf alleen maar lastig maken.
      Maar hey als het voor jou werkt prima toch.

Comment

Originally posted by quibus View Post
        Neem je geen refeed dagen?Dus om je glycogeen aan te vullen?
        Ik zit laag in kh nu en dat werkt idd prima maar met minder dan 30gr kom je in ketose en dat is imo het jezelf alleen maar lastig maken.
        Maar hey als het voor jou werkt prima toch.
        Ik ben geen fan van keto ofzo maar je hebt een aantal dagen nodig voor je lichaam daadwerkelijk overgaat op vet als hoofdbrandstof. Tot die tijd voel je je wel klote ja. In dat licht is een refeed met kh niet echt een handige optie. Je mixt dan eigenlijk twee zaken die niet goed mixen.

@ts leuk da je resultaten hebt gehaald en ga zo verder maar je theorie omtrent koolhydraten is waardeloos. Als je 120 kg weegt en je krijgt dat in een paar maanden niet richting de 100 kg dan moet je van goeie huize komen.
        Last edited by pescatore; 12-08-2015, 13:58.
        Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Ik vind ruim 15 kg in een paar maanden toch wel veel, zeker als je ziet dat ik er vele jaren met slechte eetgewoonten en weinig lichaamsbeweging over heb gedaan om op dat hoge gewicht te komen. Overigens heb ik al meerdere diëten geprobeerd met beperkte vetinname of beperkte totale calorie inname en alles wat ik hiervan kreeg was berehonger en een slecht humeur, zonder echt goed af te vallen!
          Ik wil ook niet beweren dat een dieet van weinig koolhydraten voor iedereen werkt, maar ik heb er al veel aan gehad, en het is veeeeel makkelijker vol te houden. Als ik straks op mijn streefgewicht zit, blijf ik voorzichtig met koolhydraten, maar zal ik zeker wel weer meer gezonde koolhydraten nemen zoals rijst, fruit en pasta. Aardappelen vind ik gelukkig toch niet zo lekker.

Comment

Maar ook met keto heb je toch een refeed of ben ik in de war met ud2?

Originally posted by pescatore View Post
            Ik ben geen fan van keto ofzo maar je hebt een aantal dagen nodig voor je lichaam daadwerkelijk overgaat op vet als hoofdbrandstof. Tot die tijd voel je je wel klote ja. In dat licht is een refeed met kh niet echt een handige optie. Je mixt dan eigenlijk twee zaken die niet goed mixen.

@ts leuk da je resultaten hebt gehaald en ga zo verder maar je theorie omtrent koolhydraten is waardeloos. Als je 120 kg weegt en je krijgt dat in een paar maanden niet richting de 100 kg dan moet je van goeie huize komen.

Comment

Originally posted by quibus View Post
              Maar ook met keto heb je toch een refeed of ben ik in de war met ud2?
              Ud2.0 is een heel ander verhaal maar dat is ook geen echt keto dieet, in zoverre je lichaam heeft nog niet volledig omgeschakeld naar vet als hoofdbron vooor energie hetgeen ketose in principe is. Daarom voel je je ook zo slecht en futloos je hersenen trekken het slecht, je glycogeen is depleted en je lichaam heeft nog niet echt in de gaten wat er aan de hand is..

Wat je bij ud2.0 in een notedop doet is maximaal gebruik maken van je lichaam om een soort inhaalsag te maken qua herstel. Dus je gaat die deplete dagen eigenlijk veel te diep zakken in kcal dan in theorie verstandig is om je vvm te behouden maar verbrand wel vet en creëert de best mogelijke omstandigheden om supercompensatie zijn werk te laten doen. Je truct het dus min of meer.

Als je "normaal" in ketose bent dan zal je lichaam veel efficienter omgaan met vooral vetten als energiebron maar het heeft ff nodig te beseffen dat dit nodig is. Op zich is het efficienter om kh om te zetten maar als dit niet voorradig is dan gaat het over op vetten. Maar als jij iedere keer gaat "refeeden" met kh dan voel je je wss constant matig op low carb.

Comment

Voor zover ik terug heb kunnen lezen kom je met refeed juist niet in ketose, omdat je glyco zo'n 48 uur niet mag zijn aangevuld, voor je in ketose komt.

Comment

Originally posted by Adje1976 View Post
                  Voor zover ik terug heb kunnen lezen kom je met refeed juist niet in ketose, omdat je glyco zo'n 48 uur niet mag zijn aangevuld, voor je in ketose komt.
                  Kunt eerder richting een week denken voor je volledig bent aangepast. Je hersenen kunnen echter alleen functioneren op glucose of ketonen.

Het punt waar je ketonen gaat aanmaken om je hersenen te voorzien van energie is niet hetzelfde punt als waar je jezelf beter gaat voelen en je lichaam zijn energiesysteem volledig heeft aangepast.

Hmm mss idee voor een artikeltje.

Comment

Pesc heb je een tip voor mij?

mijn ma wil weer is gaan afvallen, zo'n periode heeft ze 1 keer in de 4 jaar. Ze is te zwaar en voelt zich daardoor een stuk minder zelfverzekerd. Nu gaat ze weer het southbeach dieet volgen. Eerst heel erg weinig koolhydraten en bouwt zich daarna langzaam op geloof ik. Ze vind dit dieet makkelijk vol te houden maar kan ze eigenlijk niet beter iets anders doen dan dat southbeach dieet?
                    Mijn trainingslog: http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/66382-emielos-the-road-to-the-enercup.html

Comment

Oja zo was het haha thnx pesc

Comment

Originally posted by emielos View Post
                        Pesc heb je een tip voor mij?

mijn ma wil weer is gaan afvallen, zo'n periode heeft ze 1 keer in de 4 jaar. Ze is te zwaar en voelt zich daardoor een stuk minder zelfverzekerd. Nu gaat ze weer het southbeach dieet volgen. Eerst heel erg weinig koolhydraten en bouwt zich daarna langzaam op geloof ik. Ze vind dit dieet makkelijk vol te houden maar kan ze eigenlijk niet beter iets anders doen dan dat southbeach dieet?
                        Ding is gewoon dat het een truc is om je minder kcal te laten eten. Vetten en kh schrappen. Probeer maar eens aan 1500 kcal te komen op die manier, lukt je wss niet. En dan val je wel af. Probleem met die grappen heb ik hiet beschreven: Crash And Burn - Body Workshop

Je blijft dan gewoon stuivertje wisselen omdat je jezelf nooit aanleert hoe je kan voorkomen dat je iedere keer zo'n dieet moet volgen. Maar goed als mensen er blij mee zijn, wie ben ik om er wat van te zeggen. Handig is het echter niet. Alles werkt op korte termijn he, je gaat alleen vaak niet echt beter uitzien, wordt een smallere versie van wat je al was en je voelt je er ook niet best bij naar wat ik begrijp. Ik heb al best wat mensen gehad die echt lastig vet droppen die tig van die diëten hebben gevolgd door de jaren heen. Kan het niet helemaal verklaren allemaal maar er gaat wel iets duidelijk mis in het hoekje van die lowcarb/low kcal/ low fat diëten.
                        Last edited by pescatore; 12-08-2015, 16:42.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X