verz. vetten goed?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by sf01 View Post

Het blijft me verbazen hoe bepaalde uitspraken kunnen blijven hangen.
    Wat blijven de ideeën over vetten toch hardnekkig hangen zeg.

Nou, dat klopt, ja.
    Ik heb dat gewoon ook nog steeds en schijn het maar niet te kunnen afleren.
    "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
      zoals het gebruik van roomboter
      Doel jij niet niet op het verhitten? Dat goede vetten sneller oxideren, en daardoor schadelijk zijn?

Goede/slecht vetten moeten gewoon in verhouding zijn. Maar slechte vetten ontkom je maar heel moeilijk aan, en heb je ook nog eens minder van nodig. Daardoor zijn goede vetten veel meer van belang.

Comment

@patricia86 de aanduiding blijft gewoon onjuist...
        slechte vetten heb je minder van nodig? Wat maakt ze dan slecht? Het zijn dan toch juist goede vetten... je hebt ze immers nodig.

Een betere benadering zou zijn dat je een flinke hoeveelheid vetten nodig hebt. En dat een deel daarvan onverzadigde vetten zijn, en een deel verzadigde vetten.
        Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by Beaudien View Post
          Nou, dat klopt, ja.
          Ik heb dat gewoon ook nog steeds en schijn het maar niet te kunnen afleren.
          dat had ik ook altijd, toen ik nog niet op dit forum zat. Altijd dacht ik: hmm dat is vet, moet ik niet eten. Nu heb ik dat met high carb / suiker maaltijden :P vetten bne ik niet meer zo bang voor.

nadeel van vetten blijft wel dat het een hele makkelijke bron van calorieen is. Als je dan iets als pindakaas eet ofzo, zit je al snel aan de 200-300 calorieen.

Comment

Een bepaalde hoeveelheid vetten uit voeding is belangrijk voor een goede gezondheid. We hebben zowel verzadigde vetten nodig. als onverzadigde vetten nodig. (waar tussen de onverzadigde vetten weer onderscheid gemaakt kan worden, en bepaalde ratio onderling optimaal zijn).

Ze zijn dus allemaal goed/gezond/essentieel? in de juiste dosis/ratio.
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Tegen Kanker

Wie moet ik nu geloven?
              ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Natuur Diëtisten Nederland | Vette verwarring over verzadigd vet en hart- en vaatziekten
                ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by STED View Post
                  dat had ik ook altijd, toen ik nog niet op dit forum zat. Altijd dacht ik: hmm dat is vet, moet ik niet eten. Nu heb ik dat met high carb / suiker maaltijden :P vetten bne ik niet meer zo bang voor.

nadeel van vetten blijft wel dat het een hele makkelijke bron van calorieen is. Als je dan iets als pindakaas eet ofzo, zit je al snel aan de 200-300 calorieen.
                  verder is suiker/zetmelen + vetten de ergste combinatie mbt vetverlies (ookal zijn het gezonde vetten).

de suikers/zetmelen zorgen voor een snelle stijging van bloedsuiker, wat op zijn beurt de vetverbranding weer sterk afremt. En wat gebeurt er met vetten als de vetverbranding sterk is afgeremt?

als ik maaltijden heb met bovengemiddeld veel vetten, dan zullen de koolhydraten matig/laag zijn en de maaltijd is in combinatie met een goede portie eiwitten en eventueel als er koolhdyraten bijzitten, de langzaamst verteerbare koolhydraten. Aka groenten.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                    verder is suiker/zetmelen + vetten de ergste combinatie mbt vetverlies (ookal zijn het gezonde vetten).

de suikers/zetmelen zorgen voor een snelle stijging van bloedsuiker, wat op zijn beurt de vetverbranding weer sterk afremt. En wat gebeurt er met vetten als de vetverbranding sterk is afgeremt?

als ik maaltijden heb met bovengemiddeld veel vetten, dan zullen de koolhydraten matig/laag zijn en de maaltijd is in combinatie met een goede portie eiwitten en eventueel als er koolhdyraten bijzitten, de langzaamst verteerbare koolhydraten. Aka groenten.
                    ik eet regelmatig volkorenbroodje zalm of avocado geldt het bovenstaande hier ook voor?
                    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Ik heb een keer ongeveer uitgerekend dat van het totaal aan vetten dat ik binnenkrijg 20%-30% verzadigd is als ik me niet vergis en de rest onverzadigd, aangezien aan verzadigd vet je niet ontkomt en door met vetten te halen uit pinda's, wat becel boter, olijfolie, eieren en uit vis etc ben ik toch vrij zeker dat ik wel genoeg variatie in de soorten onv. vetten binnenkrijg met de nodige vitamine.

Dusja we horen het over 10-20jaar als deze onderzoeken afgelopen zijn
                      "Straight outta gym"

Comment

er zijn in mijn ogen 2 veel voorkomende problemen rondom verzadigde vetten.

1) mensen snappen niet dat je ze gewoon nodig hebt... en dat je ze dus niet alleen prima kan eten... maar zou moeten eten.

2) omdat ze bang zijn voor verzadigde vetten, gebruiken ze onverzadigde vetten verkeerd. Je wilt niet weten hoe ze plantaardige olie mishandelen om er margarine van te maken. En olijfolie voor bakken -> yikes. Is het gewoon echt niet voor geschikt.
                        Fear is the mind killer

Comment

ik eet regelmatig volkorenbroodje zalm of avocado geldt het bovenstaande hier ook voor?
                          totaal aantal vet bij een broodje zalm is niet echt hoog. en dit noem ik ook zeer zeker geen vetrijke maaltijd. en volkoren brood is iets anders als snel opneembare suikers/zetmelen.

ik vermijd het om VEEL vetten samen te eten met VEEL koolhydraten. al helemaal als deze koolhydraten snel verteerbaar zijn.

een lamsrack met veel groenten vind ik wel ok. Lamsrack is eiwit en zeer vetrijk. groenten zijn voornamelijk koolhydraten. maar aangezien de totale hoeveelheid koolhydraten zeer laag is, en de opname snelheid zeer lanzgaam is, is dit geen probleem. iets anders zou zijn als ik daar 400g aardappelen bij zou eten.

dus spaghetti met een carbonara saus (ei dooiers, spek, olijfolie etc), met weinig groenten, weinig eiwitten, en veel vetten en veel koolhydraten, is niet erg goed. aardappelsalade (aardappels, mayo), of cake, of taart, etc zijn ook zeker niet ideaal om dezelfde redenen.
                          ---------------------------

ik weet iig wel, dat punani hier op het forum die vroeger ook wedstrijden deed, vetten en koolhydraten meestal splits van elkaar. dus maaltijd is dominant eiwitten + carbs (ontbijt pre en post workour), of eiwitten only, of eiwitten en vetten. (tussendoor/voor het slapen).

voor hoeverre dit belangrijk is voor jou, kan ik je niet vertellen. ik weet wel dat naarmate bloedglucose omhoog gaat, de vetverbranding minder wordt. en vetten die in de bloedstroom zitten of er nog inkomen grote kans hebben om te worden opgeslagen.

over je broodje met zalm zou ik me iig niet druk maken.

Comment

hoe zit het dan met kaas? gezond?
                            ik hoor eigenlijk altijd van niet.
                            “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
                              Ik heb een keer ongeveer uitgerekend dat van het totaal aan vetten dat ik binnenkrijg 20%-30% verzadigd is als ik me niet vergis en de rest onverzadigd, aangezien aan verzadigd vet je niet ontkomt en door met vetten te halen uit pinda's, wat becel boter, olijfolie, eieren en uit vis etc ben ik toch vrij zeker dat ik wel genoeg variatie in de soorten onv. vetten binnenkrijg met de nodige vitamine.

Dusja we horen het over 10-20jaar als deze onderzoeken afgelopen zijn
                              zelfs als je probeert verzadigde vetten zoveel mogelijk te vermijden, zonder minder vetten in totaal te gaan eten, zul je toch wel aan de 20% verzadigde vetten komen.

dit is zo aangezien olijfolie voor 15% uit verzadigd vet bestaat. Vette vis voor een 20% uit verzadigd vet bestaat. eieren voor een 33% uit verzadigd vet bestaan. Noten bestaan gemiddeld ook voor een 15% uit vetten, waar walnoten rond de 10% maar cashews/pindas weer rond de 20%. en ook avocados bevatten rond de 20% verzadigd vet.

als je enkel vetten haalt uit dergelijke producten eet je nog minder verzadigde vetten als de gezondheidsraad/voedingscentrum aanraden. En er zijn dus de laatste jaren veel berichten en onderzoeken dat minder vetten in totaal, en minder verzadigde vetten wellicht ongegrond is.

De adviezen die wij verkrijgen via gezondheids instanties, en dietisten. en die de politiek op ons overbrengt is voornamelijk gebaseerd op de zeven landen studie van ancel keys, waarin hij tot de conclusie komt dat verzadigd vet slecht is voor onze gezondheid.

Er was alleen iets goed mis met de Zeven Lande Studie. Ancel Keys vertelde er niet bij dat hij de landen zorgvuldig had uitgekozen. Voordat Keys aan zijn onderzoek begon, waren er al 22 landen op dezelfde manier onderzocht. Zestien van de 22 landen toonden zelfs een omgekeerd verband.
                              Dr. Walter Willett, hoogleraar humane voeding aan Harvard, betrokken bij de meeste grote studies en de ontwikkeling van de huidige magere schijf van vijf heeft zijn visie onlangs drastisch bijgesteld. Willett heeft het vermoeden dat zelfs wetenschappers een naïef beeld hebben op dit gebied.

Comment

hoe zit het dan met kaas? gezond?
                                ik hoor eigenlijk altijd van niet.
                                je kan niet zeggen kaas is gezond of kaas is niet gezond. gezond voor wat? in welke omstandigheden? hoe ziet de rest van het dieet eruit.

gezond voor sterke botten? ja hoor door de combinatie van de juiste vitaminen (a en D), calcium, en vetten (wat nodig is voor opname van vitamine a en d). is het goed voor sterkere botten.

gezond voor spieropbouw? het levert flink wat eiwitten, en calorien. en voor spieropbouw heb je voldoende kcal en eiwitten nodig. dus ook hier kan kaas zeker bijdragen. (maar omdat het zoveel kcal bevat, is het ook makkelijk om teveel kcal binnen te krijgen, als je niet je kcal telt).

Is het goed voor je bloeddruk? door een relatief hoog zoutgehalte, zal je bloeddruk ietsjes stijgen. en het is dus niet goed voor je bloeddruk.

dus gezond of niet gezond, is niet altijd zo makkelijk te zeggen.
                                ----------------------------------

Ps. 1 kilo kaas wordt gemaakt uit 9 liter melk. dus als mensen wel melk drinken, maar geen kaas eten

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X