Koolhydraten en eiwitten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Glycogeen kan worden opgeslagen in lever en spieren, en vormt daar de reservebrandstof. Het lichaam kan bij behoefte aan energie uit de glycogeenvoorraad putten. In de lever kan 100-150g glycogeen worden opgeslagen, en in de totale spiermassa 200-300g.
    Bij sport worden door 3 hormonen Glucagon Adrenaline en Cortisol de energievoorraad aangesproken: de glycogeenvoorraad.
    Het aanspreken van de glycogeenvoorraad noemt men Glycogenolyse.

Wat glucagon doet is het volgende:
    -Het verhoogt de glycogenolyse: dus de afbraak van de glycogeen
    -Verhoogt gluconeogenese (de ombouw van aminozuren tot glucose)

Adrenaline:
    -verminderd aanwezige insuline in bloed
    -versterkt de glycogenolyse en gluconeogenese

Cortisol:
    -bevorderd de gluconeogenese

Deze 3 hormonen zijn tegengesteld aan insuline:
    -transport van glucose door cellen
    -opbouw van glycogeen in lever en spieren
    -bevorderen van glucoseopname
    -het remmen van glucose uit aminozuren (dus omgekeerde wat de 3 bovengenoemde hormonen doen)
    -vorming van vet bij teveel glucose

Insuline en de 3 andere hormonen zijn dus tegenstanders van elkaar!

Na de training zijn de concentraties can glucagon, adrenaline en cortisol op hun hoogst, je lichaam heeft immers zijn glycogeenvoorraad aangesproken. Als je direct na je training eiwitten binnen zou krijgen, zal daar dus een groot gedeelte van omgezet worden naar suiker (gluconeogenese)(dat proces duurt langer dan dat je direct suiker zou binnen krijgen dus bevorderd naar mijn inzien de vetaanmaak)

Als je na de training direct grote hoeveelheid suiker zou binnen krijgen. Dan gaat insuline z'n werk doen (zie eigenschap insuline: remmen vorming glucose uit aminozuren, opbouw glycogeen)
    Hoe lang dit duurd weet ik niet, maar ze zeggen dat je na 1,5 uur pas eiwitrijkke maaltijd moet nemen, dus het ZOU kunnen (volgens die onderzoeken) dat na pas 1-1,5 uur de eiwitten niet meer omgebouwd worden tot glucose. Dus zou dat de tijd zijn om eiwitten binnen te krijgen.

Er staat trouwens NIET in mijn leerboek dat insuline eiwit transporteert naar de cellen. Ik weet dus niet dat dit een fabeltje is. Of dat dat gepaard gaat met een ander hormoon. Dus dat ozu ik nog ff moeten kijken. Hoop dat ik wat geholpen heb

I live to end the game

Comment

zeker een intersant stukje koenkie, met de cortisol zou ik echter geen rekening houden enkel met het insuline gedeelte. Aangezien de eiwitten direct worden omgezet in suikers wanneer je deze neemt na de training is toch goed volgens mij, tensmotte nemen we toch ook direct na de training druivensuiker en dit is toch puur suiker.
      stil growing

Comment

Als je na de training direct suiker neemt (in de meeste gevallen van ons druivensuiker) dan is dat GLUCOSE. En ons lichaam loopt alleen op glucose, niet op fructose of galactose (2 andere mono suikers) Of meervoudige suikers zoals lactose, maltose of sacharose.
        Dus die worden omgezet naar glucose voordat ze worden verbrand of verwerkt. Dit omzetten naar glucose kost tijd.
        kijk maar:
        galactose -> glucose
        fructose -> glucose

Sacharose -> 1glucose + 1fructose
        Maltose -> 2glucose
        lactose -> 1glucose + 1galactose

zetmeel -> maltose

Als je pure glucose neemt (druivensuiker) dan neemt dit het best op en word het het snelst gebruikt omdat het geen omzettingsprocessen hoeft ondergaan. Bij dissachariden (sach, malt, lact) duurd het al wat langer en bij zetmeel nog langer.
        Eiwitten wat je zegt snipke worden idd omgezet naar glucose, maar de weg die het aflegt tot het suiker word duurd lang. Kijk maar naar volgend plaatje:

Dus als je eiwitten gebruikt komen de suikers pas later als je ze niet meer nodig hebt vrij en worden dus grotendeels omgezet in vet, omdat je glycogeen al reeds is aangevuld.

hoop duidelijk te zijn geweest

En trouwens als je alleen eiwitten zal gebruiken en geen koolhydraten na de training, dan zal uiteindelijk die eiwitten DENK IK toch worden omgezet naar glycogeen en niet naar vet. Maar dat weet ik niet zeker.

I live to end the game

Comment

WOW koenkie heb je dit allemaal geleerd met die cursus of wist je dit allemaal al. Ok, om effe terug te komen, jij zegt dus dat de eiwitten die je neemt pal na de training zouden omgezet worden in vet omdat de tijd dat ze opgenomen worden te lang zou duren, daarom zeggen ze ook van whey eiwitten te nemen en niet gewone eiwitten. Whey eiwitten worden direct opgenomen bij gewone eiwitten duurt het langer en is je conclusie juist.Lijkt me een heel intersant stukje, spijtig dat er niet meer mensen reageren
          stil growing

Comment

Originally posted by [b
            Citaat[/b] (snipke @ Sep. 20 2003,17:33)]WOW koenkie heb je dit allemaal geleerd met die cursus of wist je dit allemaal al. Ok, om effe terug te komen, jij zegt dus dat de eiwitten die je neemt pal na de training zouden omgezet worden in vet omdat de tijd dat ze opgenomen worden te lang zou duren, daarom zeggen ze ook van whey eiwitten te nemen en niet gewone eiwitten. Whey eiwitten worden direct opgenomen bij gewone eiwitten duurt het langer en is je conclusie juist.Lijkt me een heel intersant stukje, spijtig dat er niet meer mensen reageren
            Deel geleerd van DEZE site. Maar ook al deel van cursus (waar je goed verbanden kan leggen met wat je vind op ergogenics.

Whey eiwitten worden niet sneller opgenomen.
            Whey eiwitten zijn eiwitten en moeten altijd nog afgebroken worden tot aminozuren waar ze altijd nog als glucose kunnen worden afgebroken door teveel aan glucagon adrenaline en cortisol.

Whey eiwit word niet sneller maar BETER opgenomen, omdat het volwaardige eiwitten zijn met HOGE biologische waarde. Volwaardige eiwitbronnen zijn bronnen waar ALLE essentiele aminozuren in zitten. De biologische waarde staat voor de opneembaarheid. Whey eiwit verschilt niet veel van het menselijk eiwitpatroon en heeft een BW van ongeveer 92 als ik em niet vergis . Moedermelk heeft trouwens een BW van 100! (je moeder lief aan kijken als je er misschie een broertje of zusje bij krijgt)

I live to end the game

Comment

ik dacht dat whey eiwitten , en dat is mij toch ook altijd verteld dat deze sneller worden opgenomen, maar weer een knap stukje koenkie, ik heb weer bijgeleerd
              stil growing

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X