Glycogeen kan worden opgeslagen in lever en spieren, en vormt daar de reservebrandstof. Het lichaam kan bij behoefte aan energie uit de glycogeenvoorraad putten. In de lever kan 100-150g glycogeen worden opgeslagen, en in de totale spiermassa 200-300g.
Bij sport worden door 3 hormonen Glucagon Adrenaline en Cortisol de energievoorraad aangesproken: de glycogeenvoorraad.
Het aanspreken van de glycogeenvoorraad noemt men Glycogenolyse.
Wat glucagon doet is het volgende:
-Het verhoogt de glycogenolyse: dus de afbraak van de glycogeen
-Verhoogt gluconeogenese (de ombouw van aminozuren tot glucose)
Adrenaline:
-verminderd aanwezige insuline in bloed
-versterkt de glycogenolyse en gluconeogenese
Cortisol:
-bevorderd de gluconeogenese
Deze 3 hormonen zijn tegengesteld aan insuline:
-transport van glucose door cellen
-opbouw van glycogeen in lever en spieren
-bevorderen van glucoseopname
-het remmen van glucose uit aminozuren (dus omgekeerde wat de 3 bovengenoemde hormonen doen)
-vorming van vet bij teveel glucose
Insuline en de 3 andere hormonen zijn dus tegenstanders van elkaar!
Na de training zijn de concentraties can glucagon, adrenaline en cortisol op hun hoogst, je lichaam heeft immers zijn glycogeenvoorraad aangesproken. Als je direct na je training eiwitten binnen zou krijgen, zal daar dus een groot gedeelte van omgezet worden naar suiker (gluconeogenese)(dat proces duurt langer dan dat je direct suiker zou binnen krijgen dus bevorderd naar mijn inzien de vetaanmaak)
Als je na de training direct grote hoeveelheid suiker zou binnen krijgen. Dan gaat insuline z'n werk doen (zie eigenschap insuline: remmen vorming glucose uit aminozuren, opbouw glycogeen)
Hoe lang dit duurd weet ik niet, maar ze zeggen dat je na 1,5 uur pas eiwitrijkke maaltijd moet nemen, dus het ZOU kunnen (volgens die onderzoeken) dat na pas 1-1,5 uur de eiwitten niet meer omgebouwd worden tot glucose. Dus zou dat de tijd zijn om eiwitten binnen te krijgen.
Er staat trouwens NIET in mijn leerboek dat insuline eiwit transporteert naar de cellen. Ik weet dus niet dat dit een fabeltje is. Of dat dat gepaard gaat met een ander hormoon. Dus dat ozu ik nog ff moeten kijken. Hoop dat ik wat geholpen heb
Bij sport worden door 3 hormonen Glucagon Adrenaline en Cortisol de energievoorraad aangesproken: de glycogeenvoorraad.
Het aanspreken van de glycogeenvoorraad noemt men Glycogenolyse.
Wat glucagon doet is het volgende:
-Het verhoogt de glycogenolyse: dus de afbraak van de glycogeen
-Verhoogt gluconeogenese (de ombouw van aminozuren tot glucose)
Adrenaline:
-verminderd aanwezige insuline in bloed
-versterkt de glycogenolyse en gluconeogenese
Cortisol:
-bevorderd de gluconeogenese
Deze 3 hormonen zijn tegengesteld aan insuline:
-transport van glucose door cellen
-opbouw van glycogeen in lever en spieren
-bevorderen van glucoseopname
-het remmen van glucose uit aminozuren (dus omgekeerde wat de 3 bovengenoemde hormonen doen)
-vorming van vet bij teveel glucose
Insuline en de 3 andere hormonen zijn dus tegenstanders van elkaar!
Na de training zijn de concentraties can glucagon, adrenaline en cortisol op hun hoogst, je lichaam heeft immers zijn glycogeenvoorraad aangesproken. Als je direct na je training eiwitten binnen zou krijgen, zal daar dus een groot gedeelte van omgezet worden naar suiker (gluconeogenese)(dat proces duurt langer dan dat je direct suiker zou binnen krijgen dus bevorderd naar mijn inzien de vetaanmaak)
Als je na de training direct grote hoeveelheid suiker zou binnen krijgen. Dan gaat insuline z'n werk doen (zie eigenschap insuline: remmen vorming glucose uit aminozuren, opbouw glycogeen)
Hoe lang dit duurd weet ik niet, maar ze zeggen dat je na 1,5 uur pas eiwitrijkke maaltijd moet nemen, dus het ZOU kunnen (volgens die onderzoeken) dat na pas 1-1,5 uur de eiwitten niet meer omgebouwd worden tot glucose. Dus zou dat de tijd zijn om eiwitten binnen te krijgen.
Er staat trouwens NIET in mijn leerboek dat insuline eiwit transporteert naar de cellen. Ik weet dus niet dat dit een fabeltje is. Of dat dat gepaard gaat met een ander hormoon. Dus dat ozu ik nog ff moeten kijken. Hoop dat ik wat geholpen heb
Comment