Iron heeft vragen <3

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dus nogmaals,
    een deel wordt gebruikt. Het overschot zal in eerste instantie worden omgezet in enkele stappen naar Ureum dat via de nieren wordt afgescheiden. Ook kan er een deel worden omgezet naar vet.

Uit onderzoek is gebleken dat de lever eiwitten kan opslaan als reserve.

ammonia (NH3) komt vrij bij omzetting van overtollige amino's naar glucose dat weer wordt verwerkt tot Ureum, wat weer via de urine naar buiten gaat.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

dat teveel eiwit opslaat in vet is echt onzin. ja het kan, eiwitten kunnen worden omgezet naar glucose en glucose naar vet. alleen deze weg is vrij lastig voor je lichaam.

Comment

Originally posted by Wasofski View Post
        Ik zie niet wat dat stukje van de universiteit te maken heeft met jouw geblaas?

Je geeft het advies dat er een beperking is bij inname van eiwitten, naar mijn weten neemt je lichaam elke macronutrient op dat je nuttigt...

Eiwitten als reserve opslaan heb ik ook nog nooit van gehoord. Enkel als vet of dat het zich nog in de bloedbaan bevind.

Ja uiteindelijk neemt het (bijna) alles op van de macronutrienten, maar het lichaam stelt zo z'n beperkingen.

Zoals het lichaam vetten als reservebron vasthoud, houdt het ook eiwitten vast. Niet alle amino's kunnen door het lichaam worden aangemaakt, het zou een ramp zijn bij een groot tekort als je niets in reserve zou hebben.

Comment

Originally posted by janjaap2 View Post
          dat teveel eiwit opslaat in vet is echt onzin. ja het kan, eiwitten kunnen worden omgezet naar glucose en glucose naar vet. alleen deze weg is vrij lastig voor je lichaam.

Yep, het kan Maar het gebeurt nauwelijks.
          KH is de grootste vetbron voor ons lichaam.

Comment

de enigste manier waarop je lichaam eiwitten kan opslaan is als spiermassa. als je dat een opslagplaats van eiwitten wil noemen. verder niet.
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

@ Venum
              True. Maar daarmee kiest je lichaam er dus voor andere voedingsstoffen (vetten/carbs) op te slaan. Kcal in vs. kcal uit. En je lichaam heeft een aminozuurpoeltje geloof ik, maar die is erg klein, en dus niet relevant te noemen.

@ topic

0,8 Gram is voor de normale mens. Ook wordt er het volgende gesteld (nogal een loze stelling overigens): "Teveel eiwit kan de lever en de nieren daardoor te zwaar belasten. " Me zak dat dat kan. Als je nierpatiënt bent, en nog maar een halve lever hebt. Er is NUL wetenschappelijk onderzoek dat concludeert dat een dieet hoog in de eiwitten de nieren dusdanig kan belasten, dat er schade kan ontstaan. Wellicht als je een kg wei per dag wegvreet, maar zolang er niemand is die dat doet, is het absurd om zulke scenario's te verzinnen.
              Het enige onderzoek dat het had over nierschade en eiwitconsumptie, had een groep nierpatiënten als testgroep.

Net zoiets als hartpatiënten op de loopband zetten, en op basis daarvan concluderen dat je beter niet kunt hardlopen, omdat je er hartaanvallen van kunt krijgen.

Testgroep is niet relevant voor ons, dus is het hele onderzoek niet relevant.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

voedingscentrum zegt overigens dit:

Te veel eiwit?
                Het lichaam kan geen eiwit opslaan voor later gebruik. Als iemand meer eiwit binnenkrijgt dan nodig is voor de aanmaak van lichaamseiwit, wordt het teveel aan aminozuren afgebroken. Het koolstofdeel uit deze overtollige aminozuren wordt verbrand: het wordt gebruikt als bron van energie (calorieën). Het stikstofdeel verdwijnt grotendeels als ureum via de urine.

Eiwitbehoefte kracht/duursporters
                Mensen die zware spierarbeid verrichten, kunnen wat meer eiwit nodig hebben. Denk daarbij aan sporten waarbij de ontwikkeling van spierkracht centraal staat, zoals krachtsporten zoals bodybuilding, kogelstoten en gewichtheffen, en duursporten zoals schaatsen (sprint), zwemmen (korte afstanden), sprinten (atletiek), skiën, boksen en turnen. Duursporters hebben ca. 1,2-1,4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig, krachtsporters 1,7-1,8 gram per kilo lichaamsgewicht.

More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

dus 60gr whey shake neemt mijn lichaam even goed op als 2 x 30gr whey shake die ik drink?
                  of is het beter van het toch op te splitsen, omdat het toch verteren en de whey gebruik als bron niet eeuwig kan doorgaan moet er toch een tijd zijn en een limiet qua hoeveelheid eiwitten mijn lichaam nodig heeft/tijd. Want ik denk als ik 's morgens 180gr e binnen heb ik er niet de hele dag mee toekom terwijl als ik dit verdeel over de dag dat ik dan weer wel toe kom.
                  The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.
                  Welcome To The Brotherhood Of The Iron!

Comment

ik neem bij mijn ontbijt 80g eiwitten, smiddags ook een 80g, avondeten 50g, voor het slapen mijn eieren is 30g eiwit.

Ik merk absoluut geen verschil als toen ik mijn eiwitten verdeelde in 40g per maaltijd verdeeld over 6 maaltijden.

Mensen die IF doen werken hun hele eiwitbehoefte naar binnen in 8 uur tijd, terwijl de meesten hier dat doen in 16 uur. ze eten dus dubbel zoveel eiwitten in dezelfde tijd. De mensen die IF doen of hebben gedaan zijn er meestal erg positief over en behalen goede resultaten.

zowieso hou ik niet van 6x eten per dag. ik eet liever 3x per dag en dan lekker veel. veel eten is leuk.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                      voedingscentrum zegt overigens dit:

Te veel eiwit?
                      Het lichaam kan geen eiwit opslaan voor later gebruik. Als iemand meer eiwit binnenkrijgt dan nodig is voor de aanmaak van lichaamseiwit, wordt het teveel aan aminozuren afgebroken. Het koolstofdeel uit deze overtollige aminozuren wordt verbrand: het wordt gebruikt als bron van energie (calorieën). Het stikstofdeel verdwijnt grotendeels als ureum via de urine.

Eiwitbehoefte kracht/duursporters
                      Mensen die zware spierarbeid verrichten, kunnen wat meer eiwit nodig hebben. Denk daarbij aan sporten waarbij de ontwikkeling van spierkracht centraal staat, zoals krachtsporten zoals bodybuilding, kogelstoten en gewichtheffen, en duursporten zoals schaatsen (sprint), zwemmen (korte afstanden), sprinten (atletiek), skiën, boksen en turnen. Duursporters hebben ca. 1,2-1,4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig, krachtsporters 1,7-1,8 gram per kilo lichaamsgewicht.

Je gaat toch niet het voedingscentrum als belangrijke bron nemen he?
                      De becel fabrikant, komop zeg.
                      Dezelfden die zeggen dat je absoluut becel moet gebruiken anders ga je morgen al dood aan cholesterol.
                      Overigens heeft het NECEDO ook lang niet overal alles bij het juiste eind, maar ik hecht hier iets meer waarde aan vanwege de onafhankelijke status en objectieve benadering van producten (buiten hun hekel aan AAS en supps waar ze uiterst negatief over zijn).

Anyway, er zit in basis wel een deel van waarheid in, maar til er niet te zwaar aan er zitten ook een aantal belangrijke fouten in.

Volgens het NECEDO, is de effectiviteit bij inname van meer dan ca 30gr per 2a3 uur sterk gedaald. Dus verdelen en per 2-3uur innemen zou beter effectief zijn dan meer per keer. Helaas zouden sommigen dan wel 10x per dag moeten eten. dus is niet te doen.

Voor (kracht)sporten is de inname onder en tot 2 gram voldoende, voor groei vanaf 2 gram.

Verder vertelt het NECEDO hetzelfde als de artsen/biologen, we kunnen eiwit reserves vasthouden. Ik geloof de artsen in dit geval.

Comment

Kun je dan verklaren hoe mensen die IF doen vaak evengoed of beter groeien als mensen die 6-8x per dag eten? (IF = intermittent fasting)

dus ze eten minder vaak, in kortere tijd eenzelfde hoeveelheid eiwitten per dag, en gaan harder vooruit als mensen die 6-8x verdeeld over de hele dag verdeeld eten.

dat ontkracht dan toch een beetje het verhaal over zoveel gram eiwitten per zoveel uur is ideaal?

Verder zoals generalix al zij, er is wel een hele kleine mogelijkheid om eiwitten op te slaan in de lever. Maar de hoeveelheid hiervan is zo klein (paar gram), dat deze er niet toedoet voor deze discussie.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                          Kun je dan verklaren hoe mensen die IF doen vaak evengoed of beter groeien als mensen die 6-8x per dag eten? (IF = intermittent fasting)

dus ze eten minder vaak, in kortere tijd eenzelfde hoeveelheid eiwitten per dag, en gaan harder vooruit als mensen die 6-8x verdeeld over de hele dag verdeeld eten.

dat ontkracht dan toch een beetje het verhaal over zoveel gram eiwitten per zoveel uur is ideaal?

Verder zoals generalix al zij, er is wel een hele kleine mogelijkheid om eiwitten op te slaan in de lever. Maar de hoeveelheid hiervan is zo klein (paar gram), dat deze er niet toedoet voor deze discussie.
                          Nope dat kan ik niet verklaren, zover reikt mijn kennis niet, helaas.
                          Ik denk dat dat meer te maken zal hebben met het totaal dat je daadwerkelijk nodig hebt, plus het feit dat je lever zelf ook eiwit kan aanmaken, ca. 75 tot 100gram per etmaal. Vraag me niet welke eiwitten allemaal, maar enkele van de belangrijksten zijn plasma-eiwitten: globulinen(protrombine), albumine en fibrinogeen. Ik neem aan dat mensen wel begrijpen hoe groot het belang is van eiwitten in ons lichaam en waarom we dat zelf moeten kunnen aanmaken en kunnen opslaan, vooral als we weten (even simpel gezegd) dat alle cellen en enzymen opgebouwd zijn uit eiwitten en er dagelijks miljoenen moeten worden vervangen of hersteld.

mbt het evengoed of beter groeien, ik vraag me af of dat echt klopt, is die betere groei dan puur VVM?

Comment

kijk voor de grap eens op martin berkhams site leangains. meer vvm winst, en minder vetwinst (en talloze tevreden clienten). zelf heb ik ook de ervaring gemaakt, dat het niet echt veel uitmaakt hoeveel eiwitten je per keer neemt (iig of je nou 3x80 of 6x40g neemt maakt niet zoveel uit), zolang het totaal op de dag maar klopt). Hoe dat komt weet ik ook niet exact.

Ik vermoed dat eiwit pieken op de juiste momenten (voor en na training, want dan verbruikt je lichaam veel meer eiwitten omdat er dan meer eiwit sythese plaatsvindt), efficienter is als een constante toevoer. en dat daar het grote verschil zit. (want bij if moet je grootste deel van je voeding voor en na training nemen).

Comment

Ik zal eens kijken.

De opname in pieken, daar ga ik ook vanuit dat dat werkt. In katabole toestand is de vraag groter en de opname erg snel.
                              Voor de training een shake doe ik zelf nooit, hooguit een enkele keer wat amino's. Ik geloof niet in het "klaar staan" van de shake na de training, vooral niet als het whey betreft. Tijdens de training ben je erg snel door je glycogeen voorraden heen en zal het meeste als energie bron worden gebruikt.
                              Na de training neemt ie beter op, dus in zo'n piek moment waar je op doelt?

Ik zal je bron eens lezen, thanks.

Comment

De eiwitshake voor de training is niet de bedoeling dat er eiwitten klaar staan na de training. Maar eerder om het cortisol dat tijdens de training extra zou vrijkomen te onderdrukken. Dit zal minimaal zijn en zul je volgens mij amper merken.

Dus je kiest hoe en wanneer je je eiwitten opneemt, zorg gewoon dat je er voldoende hebt? ...
                                Op ergogenics staat ook dat er heel vroeger aangeraden werd minder eiwitten te nuttigen (0,8g per lichaamsgewicht) , de krachtsporters luisterden niet en bij nadere studies hadden ze gelijk. Ik zelf geloof dat de eiwitlimiet enorm hoog ligt en dat je als je niet overdrijft hier niet zo snel overheen zult gaan.
                                Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X