Cutten en bulken tegelijkertijd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by dynobet View Post
    4/4 of 2/2 is geschikt als je de focus wilt leggen op het verlagen van je vet%, maar tevens ook wat kracht en massa wilt opbouwen.

Door meer weken clean bulk en/of minder werken cutten te pakken, zal de focus automatisch verlegd worden naar meer massa opbouw (omdat je vaker en langer boven behoefte eet) en minder op vetverlies.

Ik weet niet wat je bedoeld met "het staat niet in verhouding met elkaar", maar ik denk dat de keuze voor x aantal weken cutten en X aantal weken clean bulken afwisselend vooral afhankelijk is van het huidige fysiek en het doel wat binnen een bepaalde termijn bereikt dient te worden.
    Op die manier Ik snap je insteek en geef je hierin ook gelijk. Is op zich wel een manier om droger te worden en ook nog ietsje aan massa te pakken.

Voor mij zou dit echter niet weggelegd zijn, ik ben zelf van het extreme: snel massa zien, snel droog worden. En hiernaast gaat dit niet samen met kuren.
    Last edited by generation_iron; 17-01-2014, 07:42.

Comment

4/4 of 2/2 is geschikt als je de focus wilt leggen op het verlagen van je vet%, maar tevens ook wat kracht en massa wilt opbouwen.

Door meer weken clean bulk en/of minder werken cutten te pakken, zal de focus automatisch verlegd worden naar meer massa opbouw (omdat je vaker en langer boven behoefte eet) en minder op vetverlies.

Ik weet niet wat je bedoeld met "het staat niet in verhouding met elkaar", maar ik denk dat de keuze voor x aantal weken cutten en X aantal weken clean bulken afwisselend vooral afhankelijk is van het huidige fysiek en het doel wat binnen een bepaalde termijn bereikt dient te worden.
      Als bv 4 weken cut en daarna 4 weke Bulk schieten je voedings waardes ook op eens omhoog waardoor je lichaam toch ook vet opslaat? Of hoe kan je dit beste aanpakken?

Comment

Originally posted by Motormuis View Post
        Als bv 4 weken cut en daarna 4 weke Bulk schieten je voedings waardes ook op eens omhoog waardoor je lichaam toch ook vet opslaat? Of hoe kan je dit beste aanpakken?
        Is meestal in een bulk hè In 4 weken bulken pak je minder vet (mits je niet te veel boven onderhoud eet) dan dat je in 4 weken cutten verliest.

Comment

Logisch maar bedoelde meer als ik bv van de 2700kcal 4 weken cutten)opeens naar de 3300 kcal (bulken)gaat blaast me lichaam gelijk helemaal op

Comment

Ja, je hervult glycogeen voorraden en veel mensen eten ook iets minder schoon als in een cut. Je zult door vocht toename wat aankomen. Dat is er echter ook weer snel vanaf na de eerste week dat je weer cut.
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ja, je hervult glycogeen voorraden en veel mensen eten ook iets minder schoon als in een cut. Je zult door vocht toename wat aankomen. Dat is er echter ook weer snel vanaf na de eerste week dat je weer cut.
              Toen ik in één keer overging van -20% naar +20% ben ik zeker aardig wat vet aangekomen. Ik wijt dit zelf aan het feit dat mn metabolisme toen nog vertraagd was door de cut (hartslag 42-45) en mn lichaam daarom de grote hoeveelheid voeding niet kon verbranden. Enige tijd later was mn hartslag weer normaal (55).

Een korte cut en bulk lijkt mij daarom niet handig, aangezien ik dan elke keer 1-2 weken bezig ben om mn metabolisme weer goed te krijgen zonder vet aan te gaan zetten. Hoe denk jij daarover dyno?

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                Toen ik in één keer overging van -20% naar +20% ben ik zeker aardig wat vet aangekomen. Ik wijt dit zelf aan het feit dat mn metabolisme toen nog vertraagd was door de cut (hartslag 42-45) en mn lichaam daarom de grote hoeveelheid voeding niet kon verbranden. Enige tijd later was mn hartslag weer normaal (55).

Een korte cut en bulk lijkt mij daarom niet handig, aangezien ik dan elke keer 1-2 weken bezig ben om mn metabolisme weer goed te krijgen zonder vet aan te gaan zetten. Hoe denk jij daarover dyno?
                Dit probleem bedoelde ik, dit heb ik ook gehad, enige oplossing voor?

Comment

Metabolisme vertraagt niet zo snel. Hoe snel dit gebeurt heeft te maken met voornamelijk drie factoren. 1. de grote van het kcal tekort. 2. de duur dat je deze verlaagde kcal inname aanhoudt. 3. het vet% van de persoon in kwestie. (verder is er ook wel een genetische factor).

Stel je hebt een gemiddeld vet%. Als je twee weken 500 kcal onder behoefte eet, zal er vrijwel geen vertraging van het metabolisme plaatsvinden (dan duchaine was van mening dat dit op een normaal vet% met een normaal kcal deficiet bij de meesten rond week 4 begint en daarna steeds sterker merkbaar wordt).

Doe je dit dus twee maanden, dan merk je vaak al dat het de laatste weken wat minder snel gaat. Ik denk niet dat iemand dit vreemd in de oren klinkt. (vaak proberen mensen dat te counteren met meer cardio of nog minder eten).

Dieet je te lang aan één stuk is je lichaam al zover aangepast dat je gewicht na een bepaalde tijd stabiel blijft op je verlaagde inname en verbrand je dus dagelijks 500 kcal minder als voorheen per dag. Zoals ik al zei wat de meesten dan doen is minder eten en/of meer bewegen, maar daarmee los je het probleem niet op. je valt een tijdje af en daarna sta je opnieuw stil. En dit is uiteindelijk niet de oplossing!!

Is je stofwisseling wel flink vertraagd. Dan kun je beter stapsgewijs je kcal inname terugbrengen naar normale levels zodat je lichaam de tijd krijgt om zich terug aan te passen. Hoe dat precies werkt en welke aanpak in welke situatie het beste is, gaat de diep in op de materie en is ook niet relevant met betrekking tot de vraag van Dynamix.

Ps. Er zijn verschillende leden welke ik nu aan het helpen ben met het terug herstellen van hun stofwisseling (of die ik begeleid met afvallen na hun herstel fase). Op een manier waar vet% niet of nauwelijks stijgt. Met succes, dus de theorie blijkt ook in de praktijk te kloppen.
                  ---------------------------------------------

Juist vanwege de vertraging van de stofwisseling, ben ik zoon enorme voorstander van het niet te hoog laten oplopen van je vet% tijdens de periode dat je de focus legt op massa opbouw.

Blijft je vet% lekker rond de 9-13, heb je wel de marge om je vet% iets op te laten lopen in een bulk. Maar kun je tevens ten alle tijden in maximaal 8 weken op een dieet met een niet te groot kcal deficiet (-500) in shape komen. Op die manier hoef je dus nooit langer als 8 weken aan 1 stuk te cutten (wat een hoop ellende voorkomt). Plus je kan je "piek" periode beter plannen.

Voor de geïnteresseerden: In de "ask the guru" artikelen gaf Dan duchaine aan dat hij voor atleten die al een laag vet% hebben maar dit nog lager willen, een 10 weken dieet aanraadt. 4 weken cuttten. 2 weken maintenance om metabolisme te laten herstellen. 4 weken cutten.

---------------------------------

Na veel geblaat een antwoord op je vraag: 2/2 of 4/4 (om te recompen) is juist optimaal omdat je dan niet te maken krijgt met vertraging van de stofwisseling doordat je nooit langer dan 4 weken cut.

Ook af en toe 1 week cutten in een bulk periode om vetgains te counteren werkt effectief. Bijvoorbeeld 4/1.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Thnks voor je antwoord. Ik ga de volgende cutperiode mn metabolisme (hartslag) eens goed in de gaten houden. Die twee weken op maintenance eten lijkt me wel zonde, omdat je dan niet echt vooruit gaat kwa massa en ook geen vet verliest. Mijn conclusie adhv jouw uitleg zou dan zijn: max drie weken cutten en dan weer gelijk bulken. 2,5 maand bulken en 3 weken cutten zou dan je vetpercentage ongeveer gelijk moeten krijgen dan voor die cycle, afhankelijk van hoe je het doet natuurlijk.

Btw, wat houdt een UD2-bulk in?

Comment

Dit is wel een leuk artikeltje wat enige relevantie heeft met betrekking tot je vraag:
                      Alternative Dieting, A New Approach To A Contest Physique | Muscle & Strength

die twee weken op maintenance eten is niet zonde (na een periode van 4-8 weken cutten). Het is onderdeel van een effectieve manier om je hormonale systeem terug op orde te brengen na een dieet fase.

ga maar eens 16 weken aan één stuk cutten vanuit een gemiddeld vet% (15?). Dan ben je na die 16 weken als je onder de 10 kruipt vaak veel vet maar ook een pak massa kwijt en verlies je veel aan kracht. En na je dieet fase als je weer boven onderhoudt gaat eten rebound je vaak in vet als je niet enkele weken de tijd neemt om kcal op te hogen in stappen (helaas zelf ervaren ).

Ik persoonlijk zou dan liever 6 weken cutten 2 maintenance, 6 weken cutten, 2 maintenance. Dan heb ik misschien maar 12 van de 16 weken gecut. Maar hetgeen ik verlies is wel puur vet en geen spiermassa. En als ik klaar ben met de 16 weken verlaat ik mijn "cut" met een goed werkende stofwisseling en kan ik meteen bulken zonder flinke rebound in vet. Netto gezien is je resultaat gewoon beter.

Je zou op de maintenance weken zelfs iets (5-10%) boven je maintenance kunnen gaan. Dan krijg je wat ik zelf al aangaf 4 weken cutten, 2 weken bulken (oftewel 4/2).

Maar lees het artikel even. zit best wat goede info in en als je die weet toe te passen op je eigen situatie en doelen, kun je een interessant experiment starten.
                      -----------------

Ud2 bulk = variant op ud2 cut, maar dan gericht op massa winst. Op dit programma ben ik eerder gigantisch vooruit gegaan qua kracht en massa, terwijl ik droger wordt (lichaamsgewicht was maar kilo hoger, maar fysiek was veel beter).
                      Last edited by dynobet; 17-01-2014, 23:41.

Comment

Goed artikel! Dat korte-termijn cutten spreekt me een stuk beter aan dan de 4-5 maanden cut die ik deze zomer van plan was.

Ik vind dat maintenance gebeuren wel lastig te begrijpen omdat het beperken van je cut tot vier weken juist bedoeld is om je hormonale systeem normaal te houden. Waar is dat maintenance gebeuren dan nog voor nodig? Je kunt dan in feite toch direct overgaan naar een bulk?

Waar heb jijzelf, of je clienten, de beste ervaringen mee gehad? 4 weken bulken, 1 cutten, 4 bulken etc spreekt me ook wel aan; dan hoef je helemaal niet op maintenance te eten.

Comment

Zoals ikzelf ook al aangaf kun je als je de perioden kort laat, direct van cut in bulk over laten vloeien en natuurlijk ook weer andersom. (zoals bijvoorbeeld 4/2 cutten/bulken).

Laten we het eens concreet maken: wat is je gewicht, lengte, vet%? wat je je huidige onderhoud? (op basis van jouw ervaringen en niet op basis van een berekening).

Comment

De bump van dit topic was erg waardevol
                            Interessant om te lezen allemaal.

Comment

Zoals ikzelf ook al aangaf kun je als je de perioden kort laat, direct van cut in bulk over laten vloeien en natuurlijk ook weer andersom. (zoals bijvoorbeeld 4/2 cutten/bulken).

Laten we het eens concreet maken: wat is je gewicht, lengte, vet%? wat je je huidige onderhoud? (op basis van jouw ervaringen en niet op basis van een berekening).
                              Gewicht: 80 kilo, 1.86 meter, vet schat ik op 17%. Onderhoud is volgens de berekening 2800 kcal; ik heb alleen onder en boven onderhoud gegeten dus ik weet het niet precies. Activiteitsfactor is 1,55. Ik eet nu 3680 kcal op trainingsdagen en op onderhoud op rustdagen. Ik gain +-0,5 kilo per week.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                                Gewicht: 80 kilo, 1.86 meter, vet schat ik op 17%. Onderhoud is volgens de berekening 2800 kcal; ik heb alleen onder en boven onderhoud gegeten dus ik weet het niet precies. Activiteitsfactor is 1,55. Ik eet nu 3680 kcal op trainingsdagen en op onderhoud op rustdagen. Ik gain +-0,5 kilo per week.

gezien de snelheid van de gewichtstoename bij je huidige intake, lijkt je behoefte ongeveer te kloppen. Wat ik vrijwel zeker weet, is dat je naast spiermassa ook onnodig veel aankomt in vetmassa. Dit komt omdat de voeding te hoog is op trainingsdagen.

Hoezo denk ik dit? In je eerste jaar van consequente goede training en voeding maak je de meeste gains. Mensen als Alan aragon, Lyle mcdonald, casey butt zijn het met elkaar eens dat de maximale snelheid waarop men droge spiermassa kan bouwen rond de 11-12 kilo in dit eerste jaar ligt (wat echt aan de bovengrens is)K. Ervan uitgaande dat het gaat om een groot persoon waarbij zowel training en voeding on point zijn.

Wat casey butt erover zegt: The WeighTrainer - Rate of Drug-Free Muscle Gain
                                Wat lyle mcdonald erover te zeggen heeft: What?s My Genetic Muscular Potential? | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald
                                ---------------------------------

Ik weet niet hoe lang je traint, of je voeding en training optimaal is. Maar ik betwijfel het zeer dat wat jij aanzet droge massa is en denk dan ook dat je onnodig veel vetmassa gaint met de huidige toename in gewicht per week.
                                -------------------------------

Ik verwacht dat je met 3300 op trainingsdagen: E225, K400, V88 en 2800 kcal op rustdagen: E225, K275, V88, bijna net zo hard vooruit gaat qua kracht en spiermassa opbouw. Terwijl je simpelweg een hoop minder vetmassa aanzet (Bulken).
                                -------------------------------------

In je cut zou je dan bijvoorbeeld: 2600 op trainingsdagen: E225, K275, V66 en 2200 kcal op rustdagen: E225, K175, V66, kunnen hanteren.

In jouw geval zou ik zeker 4/4 gaan hanteren (met hierboven genoemde EKV). Dan weet ik vrijwel zeker dat je van cyclus tot cyclus meer massa krijgt, droger wordt en sterker bent.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X