Wat is nu precies "FAILURE''

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat is nu precies "FAILURE''

Goede morgen, middag of avond,

ik heb een vraag m.b.t. trainen tot failure, ik weet wat het doet en dat het je kan helpen maar het kan je ook tegen gaan staan hier gaat mijn vraag echter niet over.

Ik zou graag wat opheldering willen over wat het nu ''precies'' is.

Naar mijn weten is trainen tot failure liften tot je zelf het gewicht niet meer omhoog krijgt en je dus hulp nodig hebt om de laatste rep af te maken. Voorbeeld:

Ik ga benchen en ga voor 6 reps.

Ik heb de 5e rep afgemaakt en maak me klaar voor de 6e rep ik laat de barbell zakken maar krijg hem niet zelfstandig omhoog en heb dus hulp nodig van een spotter om de rep af te maken.

In mijn beleving heb ik nu tot failure gebenched.

Maar nu zijn er bronnen die anders beweren.

bijvoordeeld ik ga weer benchen :P en wil 8 reps maken, ik heb mijn 7e rep afgemaakt en voel dat die 8e er niet meer in zit en ik stop dus. dit is dus positive failure.

Ik snap er nu dus geen zak meer van.

mag je elke set tot ''positive failure'' gaan dus maximale aantal reps dat je alleen kan maken zonder dat je hulp nodig hebt? of is dat ook al te veel? en zou ik dus met 1 rep ik de tank moeten stoppen?

Ik vind het allemaal heel verwarrend ik ben dus gewend om altijd tot het maximale aantal reps te pushen bij elke set van mijn training, ik zit natuurlijk wel altijd in me rep range maar ik hou geen 1 rep in de tank.

Mijn vraag: elke set tot positive failure gaan en dus pushen tot je verneemt dat je geen rep meer kan maken? of 1 rep in de tank laten?

ik train 4 x in de week UB/LB rep ranges varieeren van 6-8 op compound en 8-12 op isolatie.

ik houd er van om alles te geven wat ik in me heb zonder reps te forceren d.m.v. een spotter.

alvast bedankt iedereen

Gewoon zorgen dat je laatste rep de rep is waar je echt kneiterhard je best moet doen om de stang niet op je hoofd te laten vallen. Tot failure (stang niet meer omhoog krijgen als je bijv net iets voor de helft van de ROM bent) kan wel voor een keer maar zou ik niet te vaak doen. Vrij CNS belastend.

Als je een spotter hebt kan je ervoor kiezen nog een of twee forced reps eruit te persen, maar dat heeft geen enkel nut als je zelf niks meer kan en de spotter in feite al het werk doet
    the trick is you stop looking for tricks and do what you're suppose to

Comment

1. als je moet kotsen tijdens het trainen of
      2. als je knock out gaat tijdens het trainen of
      3. als je in je broek poept/plast tijdens het trainen

Begin dus maar vast je homegym uit te zoeken.

Comment

Failure is voor mij het falen bij een rep omdat je gewoon geen kracht meer hebt. Dat is logischerwijs altijd de laatste rep
        BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

In mijn beleving ook. Op het moment dat je een rep niet zelfstandig af kunt maken en dus faalt deze herhaling op eigen kracht af te maken, heb je tot faillure (falen) getraind.

Ikzelf prefereer om vrijwel alle sets volledig zelfstandig te doen en vermijd daarbij te falen. Wat je ook moet voorkomen is dat je hierdoor niet intensief genoeg traint. Ikzelf voel vrij goed aan wanneer ik wel of niet een rep ga halen en voel ook aan wanneer ik extra gas bij of gas terug moet nemen op een set.

je zelf het gewicht niet meer omhoog krijgt en je dus hulp nodig hebt om de laatste rep af te maken. Voorbeeld:

Ik ga benchen en ga voor 6 reps.

Ik heb de 5e rep afgemaakt en maak me klaar voor de 6e rep ik laat de barbell zakken maar krijg hem niet zelfstandig omhoog en heb dus hulp nodig van een spotter om de rep af te maken.

In mijn beleving heb ik nu tot failure gebenched.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

ja dat is in mijn beleving dus ook failure (falen). ik zelf voel ook perfect aan wanneer ik geen rep meer kan doen en ik hang dan dus ook het gewicht weg.

Die laatste rep er nog even uitpersen zonder hulp van een spotter kun je dus gerust op elke set doen zonder je centrale zenuwstelsel te veel te belasten en mijn herstel in de weg te zitten? want in feite ga je dan elke set all-out

ik ben geen voorstander van trainen met geforceerde reps of negative reps in mijn beleving is dit inderdaad te belastend voor je centrale zenuwstelsel en staat het je herstel dus ook in de weg.

dus niet stoppen met 1 rep in tank? maar die laatste rep die je zelf nog net kan doen er gewoon uitpersen (mits je een goede houding kan behouden)?

bedankt voor jullie mening jongens

Comment

zoals ik al schreef in mijn vorige bericht: Ikzelf voel vrij goed aan wanneer ik wel of niet een rep ga halen en voel ook aan wanneer ik extra gas bij of gas terug moet nemen op een set.

Oftwel: nee ikzelf ga niet per definitie elke set persen om een laatste rep te maken. Dit voel ik aan per set en weet zelf wanneer dit wel en niet handig is. Ik kies zorgvuldig mijn sets uit waarbij ik dit wel doe.

Helemaal tot het naadje gaan elke set is zeer belastend (maar niet voor iedereen overbelastend. Dit hangt ook weer samen met het volume van je training en je training frequentie). Het is dus een kwestie van aanvoelen. Hoe uitgerust jij je in het algemeen voelt en ook progressie in je trainingen kan je helpen inzicht te geven.

succes

Originally posted by Jeffers View Post
              ja dat is in mijn beleving dus ook failure (falen). ik zelf voel ook perfect aan wanneer ik geen rep meer kan doen en ik hang dan dus ook het gewicht weg.

Die laatste rep er nog even uitpersen zonder hulp van een spotter kun je dus gerust op elke set doen zonder je centrale zenuwstelsel te veel te belasten en mijn herstel in de weg te zitten? want in feite ga je dan elke set all-out

ik ben geen voorstander van trainen met geforceerde reps of negative reps in mijn beleving is dit inderdaad te belastend voor je centrale zenuwstelsel en staat het je herstel dus ook in de weg.

dus niet stoppen met 1 rep in tank? maar die laatste rep die je zelf nog net kan doen er gewoon uitpersen (mits je een goede houding kan behouden)?

bedankt voor jullie mening jongens
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by Jeffers View Post

Ik heb zo'n beetje het idee dat dit verhaaltje over het overbelaste zenuwstelsel een eigen leven is gaan leiden. Zo snel zal dit niet gebeuren en het is van heel veel factoren afhankelijk.
                Hier is een interessante kijk op dat hele verhaal omtrent "overtraining".
                If you got a job as a garbage man and had to pick up heavy cans all day long, the first day would probably be very difficult, possibly almost impossible for some to complete. So what do you do, take three days off and possibly lose your job?
                No, you'd take your sore, beaten self to work the next day. You'd mope around and be fatigued, much less energetic than the previous day, but you'd make yourself get through it. Then you'd get home, soak in the tub, take aspirin, etc. The next day would be even worse.
                But eventually you'd be running down the street tossing cans around and joking with your coworkers. How did this happen? You forced your body to adapt to the job at hand! If you can't' squat and lift heavy every day you're not overtrained, you're undertrained! Could a random person off the street come to the gym with you and do your exact workout? Probably not, because they're undertrained. Same goes with most lifters when compared to elite athletes.
                – John Broz 2002
                bron: https://www.t-nation.com/free_online...uats_every_day
                I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                - Dave Tate

Comment

Failure kan op veel verschillende manieren.

Hoe ik het zie: als je qua kracht een oefening niet meer volhoudt, en dan met een lager gewicht zo ver mogelijk doorgaat. Doorgaan als je helemaal vol bent, en voorbij je eigen pijngrens (en ja, dat brengt de nodige risico's op blessures mee), en doorgaan zodra je begint te trillen, door je pudding-benen zakt, ect. Bij failure kan je op het laatst de oefening niet eens meer zonder gewicht doen.

Ik denk trouwens niet dat dát echt iets toevoegt voor je trainingsresultaat. Ik denk wel dat het een enorme toevoeging kan hebben voor je mindset. Je weet daardoor dat je grensen veel verder liggen dan dat je van tevoren kan inschatten. Het is ziek dat als je dat vaak doet, je oorspronkelijke grens het punt is waarop het allemaal begint.
                  Ik doe het nu nooit meer. Met mijn rammelende lijf trek ik het niet (mentaal ook niet, want het vraagt best wat van je), en ik ben gewoon te voorzichtig geworden. En ik ben wel van mening dat meer slopen dan waar je van kan herstellen, nutteloos is. Maar ik weet wel dat als je dat een paar keer doet, het je trainingen een nieuwe dementie kan geven. Maargoed, destijds was mijn motto ook meer: je weet pas waar je grenzen liggen, als je er een paar keer goed overheen gaat. En dat ik daarin doordraafde en dat dat me uiteindelijk weinig nuttigs heeft opgeleverd, is bekend :P
                  Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Leuk verhaal wel knap dat die gaste dat zo doen en wij maar rustdaagjes houden, ik vind dat stukje op het begin wel grappig wat als je ouders ontvoerd zijn en je binnen 2 maanden 100 pond meer moet squatte. Zou ik idd elke dag gaan squatte

Comment

Spierfalen doe ik tot positief en negatief spierfalen in 1 werkset.
                      Meeste die tot spierfalen gaan, is tot positief spierfalen.

Comment

Originally posted by dedicated_athlete View Post
                        Spierfalen doe ik tot positief en negatief spierfalen in 1 werkset.
                        Meeste die tot spierfalen gaan, is tot positief spierfalen.
                        Negatief is ook wel een goede ja, had ik totaal niet aan gedacht
                        Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
                          Negatief is ook wel een goede ja, had ik totaal niet aan gedacht
                          Je bent niet de enige dan
                          Heb je wel een trainingspartner voor nodig, die na spierfalen positief, je direct ondersteunt met de negatieve reps erna.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post

Begin dus maar vast je homegym uit te zoeken.

Het is hier geen dbb..

Leuke discussie, volg.
                            In adaptation we trust

Deadlift 285 kilo
                            Squat 230 kilo
                            Bankdrukken 137.5 kilo
                            Powerlift totaal 652.5 kilo

Mijn trainingslog

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                              Klinkt meer als een avondje vlammen gone wrong!

Mind is everything.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X