Homegym review

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Homegym review

Goedemiddag,

Ongeveer een maand geleden heb ik mijn spullen van m'n homegym binnengekregen. Hierbij een review van de spullen en mijn ervaringen tot nu toe.

Welke spullen heb ik aangeschaft:
    - Powermark 470hr half rack (helisport)
    - Powermark 430 bench (helisport)
    - 140kg plate set + stang (helisport)
    - Olympische dumbells (fitness seller)
    - Lock jaws (fitness seller)
    - Powerhooks (fitness seller)

Rack
    Omdat ik in een kleine slaapkamer train van 3 bij 3 heb ik een half rack aangeschaft. Hij bevalt heel goed. De spotters en afleggers zijn makkelijk te verstellen. Het rack lijkt ook vrij stabiel. De pull up bar vind ik ook relaxt. Er zijn meerdere gripmogelijkheden en de uitsparing voor je hoofd vind ik persoonlijk ook fijn. In elkaar zetten was in mijn eentje ook goed te doen. Enige nadeel die ik kan benoemen is dat de 50mm sleeves waar de schijven aan hangen niet vastgeklikt kunnen worden waardoor deze eraf schuiven als je de schijven eraf haalt. Alternatief is de sleeves niet te gebruiken en het 50mm materiaal aan de standaard 30mm sleeves te hangen

Bench
    Het bankje was ook makkelijk in elkaar te zetten. Hij is zowel incline als decline makkelijk te verstellen en hij voelt erg stevig aan. Ook het zitje is lekker breed. Nadelen aan het bankje vindt ik de brede poten aan het kantje van het zitje. Deze zitten soms in de weg, maar maakt het bankje wel weer stabieler.. Wat mij verder opvalt is dat het bankje vrij hoog is, waardoor de voeten niet makkelijk bij de grond komen, vooral niet bij de schouderdrukpositie als het zitje schuin omhoog staat. Ik heb dit opgelost door een paar rubberen tegels onder mijn voeten te zetten. Verder valt mij op dat hij op tapijt lastig te verrijden is, de wieltjes zijn hiervoor te klein. Alternatief is tillen en zo zwaar is hij ook weer niet. Over het algemeen een lekkere bench.

Halterset
    Weinig verkeerds aan. Goede karteling en lekkere schijven. Donkergrijze ijzeren platen heb ik genomen. Goede keuze geweest. Ik heb om de grond te beschermen en voor de demping 4 rubberen tegels van 50 bij 50 cm gehaald hier in de buurt. Gewoon van die speeltuintegels. Ze zijn ca. 7 cm dik en kostten € 5,50 per stuk.

Olympische dumbells
    Doen wat ik ervan verwacht had. Karteling is goed en breed genoeg om er flink wat gewicht aan te laden. Heb 16 5kg platen gekocht van barbarian. Deze zijn 2,5 cm breed. Omdat de sleeves 17cm zijn passen er makkelijk 4 per kant. Dan heb je dumbells van ca. 45kg. De stangen wegen namelijk ongeveer 5kg. De rest van de sleeve wordt gevuld met de lock jaws, deze zijn 5 cm breed. Voor zwaardere db rows kun je ook de 10kg schijven eraan hangen, prima te doen. Groot nadeel van de olympische dumbells vind ik dat je ze niet op je bovenbenen kan laten rusten, de punten steken dan in je benen en het is erg onstabiel. Een wat kleiner nadeel is de iets beperktere ROM. De dumbells zijn vrij lang waardoor de ROM iets kleiner is. Mijns inziens valt dit nog reuze mee. Maar als je gewend bent de dumbells bovenin tegen elkaar aan te laten komen dan zullen de olympische dumbells tegenvallen.

Lock jaws
    Hele fijne dingen. Er is als ze vast zitten geen beweging meer in te krijgen. Ze zijn ca. 50cm breed op de halter. Ik gebruik ze op de olympische dumbells omdat veersluiten de ROM erg beperken.

Power hooks
    Vallen mij erg tegen. In de gym rustte ik de dumbells altijd op mijn bovenbenen waarna ik ze omhoog kickte. Omdat dit niet mogelijk is met olympische dumbells heb ik de power hooks aangeschaft. Ik vind ze jammer genoeg erg onhandig. Het kost veel tijd om de dumbells van gewicht te veranderen en ze weer terug te hangen. Ook vind ik de grip niet fijn. De velcro straps zijn erg dik waardoor het gevoel met het ijzer weg is. De dumbells liggen hierdoor wat onstabieler in de hand. Ook kun je niet meer tot failure trainen, want de haken moeten hoog worden opgehangen. Laten vallen kan sowieso niet want dan zijn de haken en de olympische dumbell kapot.

Wat heb ik verder nog
    Ik heb wrist wraps aangeschaft voor het zware bankdrukwerk. Heb een polsblessure gehad en deze wil ik niet nog een keer oplopen. Verder heb ik nog een aantal 30mm schijven voor mijn oude 30mm dumbells gekocht. Deze 30mm dumbells zijn een stuk korter en dus veel handiger voor curls. Ik heb 8 30mm schijven gekocht. Hierdoor kan ik ze nu laden tot ca. 27,5 tot 30kg per stuk. Dit is ook fijn voor de dropsets.

Wensen voor uitbreiding
    Omdat ik geen lat-pulldown heb doe ik nu alleen pull-ups. Ik wil nog graag een powerband kopen als hulp bij de pull-ups. Dan kan ik ook wat setjes doen met hogere herhalingen (12-15). Zonder hulp maak ik setjes van 4 x 8-10. Ook wil ik nog de dip-handles kopen voor mijn rack. Deze zijn helaas niet te koop bij helisport. Het rack is in de UK bekend onder het merk bodymax. Dit is precies hetzelfde rack. Daar verkopen ze wel dip-attachments.

Verder weinig wensen, misschien nog een ab wheel.

Problemen waar ik tegenaan loop en mijn vragen hierbij
    Zoals hierboven beschreven heb is het niet mogelijk de olympische dumbells op mijn bovenbenen te laten rusten. Ook vind ik de power hooks niet ideaal. Ik vraag me af of er mogelijkheden zijn om ze toch op mijn bovenbenen te kunnen laten rusten. Met de 'kick-start' heb ik namelijk nooit problemen gehad. Weten jullie of er uiteinden voor op de olympische dumbellstang te koop zijn? Bijvoorbeeld rubberen uiteinden om aan de stang te klikken/bevestigen? Met een brede uitloop waardoor het niet pijnlijk meer is om ze op de bovenbenen te laten rusten.. Of is zoiets misschien zelf te maken? Alle ideeën hierbij zijn welkom.

Ook de 30mm dumbells veroorzaken problemen. Ik heb namelijk de versie met schroefdraad. Deze komen snel los als er iets meer gewicht aan hangt. Is dit op een of andere manier tegen te houden? Of kan ik beter 30mm dumbells kopen met veersluiters. Deze zijn voor een paar ca. € 28,- bij de decathlon.

Mochten jullie naar aanleiding van mijn review nog vragen hebben, stel ze dan gerust. Ik hoop dat ik iets meer inzicht heb kunnen geven in de apparatuur!

Leuk om te lezen!

Hoe doe je het met deadliften? Daar heb je na al redelijk snel niet meer genoeg aan 140kg.

Comment

als je je dumbells lekker strak wil rol je ze eigenlijk tegen de richting in (als ik me goed herinner) 1kant stil andere kant rollen. dan trekt hij zichzelf vast ( moet je hem al wel goed aangedraaid hebben)
      enige nadeel is dat je mss een hamer nodig hebt om los te meppen had regelmatig dat ik ze na een set weg legde en dan niet meer loskreeg

Comment

Ik zal het eens proberen. Thnx. Heb nog 80kg aan 5kg schijfjes dus kan nog wel wat hoger dana 140. Is alleen niet zo handig dus later nog eens 2 20kg schijven halen. Het dumbell probleempie is alleen nog niet opgelost. Ben nu wel bezig met de barbell daardoor

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
        X