Feedback nieuwe sticky

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Feedback nieuwe sticky

Beste leden,

Ik heb een stukje geschreven welke ik al lang wilde opstellen (over de adaptiviteit van de stofwisseling en hoe je met voeding dit voorkomen kunt beïnvloeden. Het was voor mij echter lastig om het concept goed en duidelijk op papier te krijgen. Ik ben er op dit moment tevreden over en stel het daarom nu beschikbaar.

Omdat ik het stukje als sticky heb geplaatst, kunnen er geen reactie's onder geplaatst worden. Dat vind ik jammer, omdat ik juist wel jullie feedback belangrijk vindt. Jullie zijn namelijk de reden waarom ik de moeite heb genomen om dit te schrijven.

Graag hoor ik jullie mening en mits ik nog goede feedback / input krijg zal ik deze hier nog in proberen te verwerken. De betreffende sticky vindt je hieronder:

http://forum.bodynet.nl/sticky-onderwerpen/65945-adaptiviteit-de-stofwisseling-refeeden.html

Groeten,
    Dynobet
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

nogmaals een mooi stukje maar dan iets uitgebreider antwoord nu.

Hoe ziet je refeed eruit, je rept er wel over dat dit maatwerk is maar een basis concept ontbreekt er.
    Wil je het echt als inspiratie laten gelden voor de leden lijkt mij dit een vereiste. anders maak je mensen blij met een gratis testrit in een porsche maar je verteld niet waar de locatie is om dit te doen.
    Last edited by Beachboy; 23-10-2014, 08:58.

Comment

Drop even een post en dan zal ik er straks even uitgebreid naar kijken.
      Ik doe een gok

Comment

Originally posted by Protasius View Post

Hoe ziet je refeed eruit, je rept er wel over dat dit maatwerk is maar een basis concept ontbreekt er.
        Wil je het echt als inspiratie laten gelden voor de leden lijkt mij dit een vereiste. anders maak je mensen blij met een gratis testrit in een porsche maar je verteld niet waar de locatie is om dit te doen.
        Was er niet al een sticky waarin vrij helder geformuleerd werd hoe een degelijke refeed eruit kan zien? Dan zou een verwijzing daarnaar al voldoende zijn.

Comment

Heb hem:

http://forum.bodynet.nl/sticky-onder...at-refeed.html

Comment

Hmm eindelijk iemand die het begrijpt.
            Dit is exact wat ik al jaren verkondig.

Echter stel je dat een korte refeed niet genoeg is om je hormonen weer in balans te brengen. Echter, als je bijv carb cycling doet, is de schade na bijv 2 zero carb dagen van dat formaat, dat het na twee refeed dagen weer recht getrokken zal zijn.

Daarom is carb cycling naar mijn idee de beste manier voor een bodybuilder om af te vallen.

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
              Was er niet al een sticky waarin vrij helder geformuleerd werd hoe een degelijke refeed eruit kan zien? Dan zou een verwijzing daarnaar al voldoende zijn.
              Dat is vrij simpel. Zo vaak mogelijk per dag je gglycogeenvoorraad aanvullen zonder een overspill te krijgen. Bijv dus om de 2,5uur een bepaalde,gelijke hoeveelheid carbs. Vetten hebben geloof ik geen invloed op het herstellen van een metabolic slowdown. Daarom is refeeden met McDonalds onzin.

Comment

Originally posted by Diem View Post
                Dat is vrij simpel. Zo vaak mogelijk per dag je gglycogeenvoorraad aanvullen zonder een overspill te krijgen. Bijv dus om de 2,5uur een bepaalde,gelijke hoeveelheid carbs. Vetten hebben geloof ik geen invloed op het herstellen van een metabolic slowdown. Daarom is refeeden met McDonalds onzin.
                Met het oog op het herstellen van een hormoonbalans (dus echt een flinke slowdown van je metabolisme) zou ik het spelen met hoeveelheden vet echter niet uit het oog verliezen. M.b.t. korte termijn carb cyclen zoals jij dat bv doet is de rol van vet natuurlijk ondergeschikt aan die van carbs.

Comment

Originally posted by Protasius View Post

Bedankt voor je feedback (dezelfde feedback heb ik ook al van iemand per PM ontvangen). Ik heb twee posts toegevoegd aan de sticky. Hier reserveer ik de ruimte om zowel richtlijnen / handvatten te geven voor een 'korte termijn refeed' als ook een 'structurele refeed'. Deze zullen in de komende weken volgen.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ojaa m.b.t timing van je carbs. Transport van carbs naar je spier- en leverglycogeen is 1 v/d meest efficiënte processen in je lichaam, dus timing is daar tot op zekere hoogte irrelevant. Ik zou hierbij vooral in hoeveelheden denken in niet zozeer in timing.
                    Enige puntje zou zijn (hetgeen ik zelf ook ervaren hebt) dat je bij een volledig gedeplete glycogeenvoorraad dusdanig veel carbs moet consumeren (ik zat zelf op 1050 gram in een tijdspanne van 30 uur) dat je wel moet opsplitsen in maaltijden omdat je het anders gewoon amper weg krijgt (en ik ben echt een grote eter).

Comment

Hmm eindelijk iemand die het begrijpt.
                      Dit is exact wat ik al jaren verkondig.

Echter stel je dat een korte refeed niet genoeg is om je hormonen weer in balans te brengen. Echter, als je bijv carb cycling doet, is de schade na bijv 2 zero carb dagen van dat formaat, dat het na twee refeed dagen weer recht getrokken zal zijn.

Daarom is carb cycling naar mijn idee de beste manier voor een bodybuilder om af te vallen.
                      Dit is inderdaad een heel goed argument waarom je de ene methode boven de ander zou verkiezen.

Comment

Originally posted by akito View Post
                        Ojaa m.b.t timing van je carbs. Transport van carbs naar je spier- en leverglycogeen is 1 v/d meest efficiënte processen in je lichaam, dus timing is daar tot op zekere hoogte irrelevant. Ik zou hierbij vooral in hoeveelheden denken in niet zozeer in timing.
                        Enige puntje zou zijn (hetgeen ik zelf ook ervaren hebt) dat je bij een volledig gedeplete glycogeenvoorraad dusdanig veel carbs moet consumeren (ik zat zelf op 1050 gram in een tijdspanne van 30 uur) dat je wel moet opsplitsen in maaltijden omdat je het anders gewoon amper weg krijgt (en ik ben echt een grote eter).
                        Volgens mij gaat het erom dat je glycogeen voorraad weer daalt en vervolgens opnieuw aanvult...
                        En naar mijn weten is constant aanvullen beter dan 1 huge hoeveelheid consumeren.
                        1 HUGE maaltijd met carbs heeft leidt al snel tot een overspill wat weer opslag naar vet als gevolg heeft....
                        Of mis ik een stuk?

Ook al zal het niet in de wetenschap zwart op wit bewezen kunnen worden. Meal timing does matter!

Comment

Hoeveelheid vetten moet je niet helemaal uit het oog verliezen mbt hormoonbalans. Al verschilt dit natuurlijk wel voor naturel of iemand die aas gebruikt. Als ik on ben zet ik mijn vetten ook een stuk lager. Voor stofwisseling op korte termijn maakt het geen ruk uit.

Zal vanavond eens op mijn gemak de post doorlezen
                          'Aut Viam Inveniam, Aut Faciam'

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
                            klopt er wordt vooral uitgelegd wat een refeed is. Echter is deze al 8 jaar oud en zullen er misschien nieuwe aspecten aan het licht zijn gekomen of zal René hier een andere visie op hebben. Op het forum heb je tal van templates en voorbeelden van dieeten en trainingsschema's echter een template voor een refeed is er niet. Zoals al aangegeven is dat natuurlijk per persoon afhankelijk maar als Rene hier een richtlijn in kan geven lijkt mij dat zeker een mooie/bruikbare/welkome aanvulling op de nieuwe sticky t.o.v. de oude.

Originally posted by dynobet View Post
                            Bedankt voor je feedback (dezelfde feedback heb ik ook al van iemand per PM ontvangen). Ik heb twee posts toegevoegd aan de sticky. Hier reserveer ik de ruimte om zowel richtlijnen / handvatten te geven voor een 'korte termijn refeed' als ook een 'structurele refeed'. Deze zullen in de komende weken volgen.
                            topper, ben benieuwd naar jou visie op een refeed

Comment

Volgens mij gaat het erom dat je glycogeen voorraad weer daalt en vervolgens opnieuw aanvult...
                              En naar mijn weten is constant aanvullen beter dan 1 huge hoeveelheid consumeren.
                              1 HUGE maaltijd met carbs heeft leidt al snel tot een overspill wat weer opslag naar vet als gevolg heeft....
                              Of mis ik een stuk?

Ook al zal het niet in de wetenschap zwart op wit bewezen kunnen worden. Meal timing does matter!
                              Ehmm, nee. In deze situatie zal je lichaam het aanvullen van glycogeenvoorraden verkiezen boven vetopslag (dat is trouwens geen hogere wetenschap hoor maar 1 v/d basisprincipes van het metabolisme), maar in 1 maaltijd aanvullen gaat je vanuit praktisch oogpunt gewoon niet lukken

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X