Prijsverschil test e vs test p

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Prijsverschil test e vs test p

Wie legt het mij uit, test e en p zijn bijna even duur, echter test c zit 250mgx10 in en in test p 75mg x10ml in.
    Dus dhet verbaast me dat het dan maar een paar euro scheelt.
    Dus verklaar aub??

Het zit zich niet alleen in de prijs van de test.. de hele productie erom heen bepaald een prijs.
    Een dag niet getraind...

Comment

Stukje volumekorting denk ik. Als test e meer vraag heeft, levert dat meer quantumkorting op. Andere mogelijkheid is dat het productieproces lastiger is, hoewel ik die verklaring minder voor de hand liggend vind.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ik dacht dat ik eruit kon opmaken dat de grondstoffen niet zoveel kosten maar eerder dat het proces gewoon een bepaalde prijs kost, maar vind het wel apart, 3x zoveel test voor een paar euro meer.

Comment

Vaste kosten voor de aanschaf van een badkuip en dergelijke heb je uiteraard altijd, maar die zijn eigenlijk los te zien van de kosten per product, afhankelijk van hoe je de kosten alloceert. Met throughput costing (imo de meest reële kostenallocatie) is het los, met allocation based costing reken je het om naar volume per product of euro's per product (is wat ingewikkelder, maar wel specifieker afhankelijk van hoe goed je costdriver is), en met direct costing heb je weer een wat ander systeem (vaste kosten deel je door het totaal en dat is dan de toerekening) maar dat is redelijk outdated tenzij je echt een erg klein labje runt.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Kon je niet nog moeilijkere woordkeuze kiezen, slimmerik

Comment

Originally posted by quibus View Post

Ow dacht dat het aan mij lag.. vond het al zo heerlijk makkelijk weglezen dit stuk hahah..

Vergeet ook niet dat de poeders ook naar nederland toe moeten komen en dat ook niet alles aankomt... daarom dat het ene goedkoper gemaakt kan worden en vangt het andere weer op.
              Een dag niet getraind...

Comment

Ik heb het drie keer overgelezen maar snap het nog niet.

Comment

Gros van de kosten zit hem niet in de grondstof zelf, maar in de euro's die iedere tussenpersoon er steeds bovenop gooit.
                  Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Originally posted by Spuitelf11 View Post
                    Gros van de kosten zit hem niet in de grondstof zelf, maar in de euro's die iedere tussenpersoon er steeds bovenop gooit.
                    Dat zijn geen kosten he, dat is toegevoegde waarde. Daarbij is die constante factor geen uitleg voor het prijsverschil. Het is niet te verwachten dat een tussenhandelaar twee zaken met dezelfde inkoopprijs een verschillende markup gaat geven, tenzij er een verschillende marktvraag/aanbod voor is. Dat is volgens mij niet het geval.

Kut, ik denk ik gooi wat economie in de begrippenlijst, waardeert vast iemand, maar nee hoor.

Korte uitleg:
                    Throughput costing: alle kosten zijn vast (personeel, apparatuur, etc.) behalve de materialen die je direct verbruikt in het productieproces (olie, grondstof, alcohol, etc.) De prijs van het product is dus eigenlijk volgens TC de variabele kosten per product. Om dan echter niet op verlies uit te komen, plak je een marge op de prijs om ook voor deze kosten te compenseren. Nadeel is dan dat je niet specifiek toerekent: als je twee badkuipen hebt staan en de ene produceert 100l test e, en de andere 10l test p, dan reken je de totale kosten van twee badkuipen uit over 110l, waardoor de spreiding van de vaste kosten onterecht lager uitvalt voor de test p (eigenlijk zou je die badkuip voor test P moeten toerekenen aan de productie van test P, en die badkuip voor test E moeten toerekenen aan de productie van test E).

Direct costing: zelfde als TC, maar arbeid wordt hier als variabele kosten gerekend. Mijn bezwaar daartegen is dat je personeel doorgaans niet zomaar kunt ontslaan, dus als vaste kost moet zien. In het geval van zwart werken (c.q. in een UG), ligt dit waarschijnlijk anders, dus is DC prima.

ABC: activity based costing. Doet hetzelfde als DC, maar de toerekening van de vaste kosten is anders. Hierbij wordt er specifiek bekeken naar bepaalde differentieerbare factoren tussen twee of meer producten. In het geval van de twee testosteronvarianten kunnen we bijvoorbeeld differentieeren op het aantal geproduceerde liters, milligrammen, tijd (wellicht duurt een van de productieprocessen langer), etc. Stel bijvoorbeeld dat we tijd als costdriver nemen. Als de productie van 100l test E 200 uur duurt, en de productie van test P 10 uur duurt, en we stellen de vaste kosten (afschrijvingen op labapparatuur, badkuipen etc.) op 100 euro en personeelskosten op 10 euro per uur en overige variabele kosten per l op 10 euro, krijgen we het volgende:
                    Variabele kosten per l test E: 200/100*10+10=30 euro.
                    Variabele kosten per l test P: 10/10*10+10=20 euro.

Vaste kosten per l test E: 100/210 (=totale aantal uren)*200(=aantal werkelijke uren voor test E)/100(aantal liters test e)=9,5 €
                    Vaste kosten per l test P: 100/210*10/10=0,5 €

Dan komt het kostenplaatje volgens ABC dus op het volgende:
                    TK/l test E: 30+9,5=30,95€
                    TK/l test P: 20+0,5=20,05€

Bij DC kom je uit op:
                    TK/l test E: 30+ 100/110=30,9
                    TK/l test P: 20+ 100/110=20,9

Ergens ga ik met DC de mist in, kom daar zo op terug.
                    Edit: foutje zat in de abc, kommaatje verkeerd. Hier zie je dus relatief weinig verschil in de kostentoerekening. Anders wordt het nog (en beter) als ik die badkuipen beter toereken (50 euro bij test E, 50 bij test P), maar ben daar nu te lui voor.
                    Last edited by GeneralIx; 05-01-2013, 18:45.

sigpic

Comment

Er is toch juist ook geen prijsverschil? En die toegevoegde waarde merkt de consument niks van (wel in z'n portemonnee weliswaar)
                      Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Lekker ding ben je gen
                        Van mij mag je je eigen taal spreken hoor, kan het wel waarderen.

Comment

Originally posted by Spuitelf11 View Post
                          Er is toch juist ook geen prijsverschil? En die toegevoegde waarde merkt de consument niks van (wel in z'n portemonnee weliswaar)
                          Als je mg/mg vergelijkt wel.

Lekker ding ben je gen
                          Van mij mag je je eigen taal spreken hoor, kan het wel waarderen.
                          Hehehe, hier kun je indruk mee maken bij een etentje hoor. Hoe komt dat prijsverschil toch? " Nou ik denk dat de firma is overgestapt van TC naar ABC, waardoor het premiumproduct veel harder is gestegen in prijs tov het modale product".

sigpic

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                            Als je mg/mg vergelijkt wel.

Hehehe, hier kun je indruk mee maken bij een etentje hoor. Hoe komt dat prijsverschil toch? " Nou ik denk dat de firma is overgestapt van TC naar ABC, waardoor het premiumproduct veel harder is gestegen in prijs tov het modale product".
                            Ja op die fiets, maar ze gooien gewoon hetzelfde bedrag er steeds op per vial.

Comment

Precies. Daarom was de vraag of dat gewoon luiheid is, of dat er een grondslag is waarom mg/mg test p duurder is dan test e.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X