Squatten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Squatten

Ik heb vandaag mn benen getraint en tijdens het squatten zakte ik door..
    i kwas bezig met 85 kilo en dat ging goed, mijn doel voor nieuwjaar is 100 dus ik wou verhogen tot 95 alvast
    95 ging opzich wel maar bij de 5e x zakte ik door mn rug gelukkig had ik mn trainingsmaatje gevraagd erbij te staan omdat ik niet zeker wist of ik het kon handelen..
    laatste keer blijkbaar niet..
    alleen tijdens de herhaling ging het ene keer makkelijk andere keer niet omdat de ene keer ik me benen meer gebruikte en andere keer juist me rug en met me rug ging het echt zwaar vandaar dat ik doorzakte..
    maar volgens mij is het de bedoeling met je benen de kracht te zetten toch?
    je onderrug gebruik je ook wel maar niet alleen je onderrug

heb nu ook best last van me rug

Originally posted by ajpimp View Post
    Ik heb vandaag mn benen getraint en tijdens het squatten zakte ik door..
    i kwas bezig met 85 kilo en dat ging goed, mijn doel voor nieuwjaar is 100 dus ik wou verhogen tot 95 alvast
    95 ging opzich wel maar bij de 5e x zakte ik door mn rug gelukkig had ik mn trainingsmaatje gevraagd erbij te staan omdat ik niet zeker wist of ik het kon handelen..
    laatste keer blijkbaar niet..
    alleen tijdens de herhaling ging het ene keer makkelijk andere keer niet omdat de ene keer ik me benen meer gebruikte en andere keer juist me rug en met me rug ging het echt zwaar vandaar dat ik doorzakte..
    maar volgens mij is het de bedoeling met je benen de kracht te zetten toch?
    je onderrug gebruik je ook wel maar niet alleen je onderrug

heb nu ook best last van me rug
    Volgens mij voer je de oefening verkeerd uit. Heb je wel een holle rug?

Comment

schouders eerst omhoog en dan pas je kont en benen recht. dan zou je het meeste van je rug moeten kunnen ontzien. zou als ik jou was de volgende paar keer met riem doen, anders heb je het dadelijk echt te pakken

Comment

Originally posted by Xomgeek View Post
        schouders eerst omhoog en dan pas je kont en benen recht. dan zou je het meeste van je rug moeten kunnen ontzien. zou als ik jou was de volgende paar keer met riem doen, anders heb je het dadelijk echt te pakken

Kom maar op Falstyr
        ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by Ashley View Post
          Kom maar op Falstyr
          Moet het? Je ziet toch zo dat zijn uitleg nergens op slaat :P

Comment

Even heel offtopic maar ik snap niet helemaal waarom je bij je stats legpress hebt staan, legpresses zijn echt overal anders, bij de een is 100 zwaar en bij de andere doe je met gemak 200

ontopic, idd kom maar op falstyr, ik wil ook wel weten hoe wel, kreeg pas toen ik ergens anders trainde te horen dat ik tijdens het squatten mijn tenen moest blijven zien onder mijn knieën wat ik nogal een onhandige houding vond, vraag me af of ze daar gelijk hadden.

Comment

http://forum.bodynet.nl/oefeningen/3...-moeilijk.html

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                Moet het? Je ziet toch zo dat zijn uitleg nergens op slaat :P
                ehm slaat nergens op

* even over riem * met riem ontlast/ondersteun je je onderrug/core het is helemaal niet nodig voor de meeste mensen tenzij je op je max volume gaat. ( 1 rep ), heb deze discussie vaker gezien en heb ontdekt dat er verschillende meningen over zijn sommige vinden het fijn en andere niet. sommige raden het aan en andere moeten er niks van hebben.

toch raad ik de riem in dit geval aan omdat hij nu al zegt dat hij last heeft van zijn rug. Als hij de riem draagt tot hij zijn techniek verbeterd heeft is er minder kans dat hij dadelijk echt door zijn rug gaat wat helemaal erg voor hem zou zijn.

Schouders eerst omhoog dan pas je glutes en benen even uitleg erbij

Als je naar beneden gaat moet je idd gaan "zitten" zonder dat je knieen je tenen voorbij gaan. borst vooruit. die gaan ook een beetje mee naar beneden als je "gaat zitten"
                wat ik bedoelde met schouders eerst omhoog is dat ze in een recht lijn omhoog moeten in de arch vorm zonder dat je je rug spieren ervoor gebruikt. zoals werd vermeld dat wordt gedaan.

als je eerst je hams en glutes strekt, moet je je rug wel gebruiken om recht op te komen te staan.
                dat is wat ik bedoelde met eerst de schouders eerst omhoog en dan pas je benen strekken.

had idd beter een uitleg erbij moeten schrijven maar bij deze

Comment

Jij gaat cheaten. Je probeert het gewicht met je onderrug omhoog te duwen. Maar de bedoeling is dat je het gewicht puur vanuit je benen omhoog drukt. Als dat niet lukt moet je of wel gewicht droppen ofwel minder reps maken. En ga werken aan je techniek want die is wss bagger als je niet weet dat je bij squat NIET vanuit je rug moet drukken.
                  Owner of the Iron Playground.

Comment

beetje off topic maar wel belangrijk denk ik, Powerlift of Olympisch of Bodybuild squat ? welke is voor welke doel? bijv. ik train op massa (denk wel meerdere hier) welke kan je dan het beste doen?

Damn, zo veel varianten van elke oefening joh...

Greetz!

Comment

Vorige keer ook nog artikeltje gelezen op t-nation hierover. Kwam erop neer dat backsquats de onderrug meer belasten dan je benen, frontsquats waren al beter (qua belasting op benen) maar denk dat iedereen dat eigenlijk ook al wel weet. Onderrug is vaak zwakste schakel en als je parallel squats doet normaal zul je waarschijnlijk nog meer gaan cheaten. Heb zelf gemerkt dat ATG Back SQ, druk op onderrug aardig wat minder maakt omdat je bij het omzetten van negatief nar positief geen bounce op hoeft te vangen. Pak je minder, ja dat wel, maar geen last van onderrug is me ook wel wat waard.

Dat hele form goed dit dat zoek je maar op in een van de miljoen topics die hierover gaan. Uiteindelijk komt het erop neer dat je niet flexibel genoeg bent en je teveel vanuit je rug drukt, hoe je moet fixen zul je gewoon op moeten zoeken.

Mijn persoonlijke rijtje van minst belastend naar meest belastend;
                      -ATG SQ High bar met pauze
                      -ATG SQ Low bar met pauze
                      -ATG SQ zelfde verhaal met andere barplaatsing
                      -Box squats
                      -Elke andere vorm van parallel, verneukt ook me knieeen redelijk dus die doe ik eigenlijk nooit

Doe zelf bar op achterste schouderkoppen, dus niet PL style, maar merk dat high bar nog minder belastend is, vooral door heel erg recht postuur dat je ermee krijgt.
                      The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Originally posted by Semmetje View Post
                        beetje off topic maar wel belangrijk denk ik, Powerlift of Olympisch of Bodybuild squat ? welke is voor welke doel? bijv. ik train op massa (denk wel meerdere hier) welke kan je dan het beste doen?

Damn, zo veel varianten van elke oefening joh...

Greetz!
                        Ligt aan je persoonlijke doelen en flexibiliteit, massa is niet heel specifiek.

Dingen als kwart squats pakt je quads aan maar verder niks
                        Olympisch is met high bar en veel vinden dat niet lekker, zou overigens wel zeggen dat die vaak enorm goed ontwikkelde druppels hebben op hun quads, iets om over na te denken. Niet vergeten dat olympisch altijd ATG, bijna altijd met pauze trainen en 95% van de beginnende BB´ers niet eens tot ATG positie kunnen komen zonder om te vallen, op mijn gym zijn er 3 die het kunnen en daar ben ik 1 van.
                        PL squat is erg gefocussed op onderrug en hamstrings. Enerzijds door extreem low bar positie en anderzijds door het erg ver naar achter zitten en het maar tot parallel gaan.

Als je moet kiezen wat het beste voor benen is, in mijn ogen isoleer je ze het meest met high bar olympic style full squats zonder pauze. Pauze verbeterd meer kracht, maar voor massa niet heel nuttig op eerste gezicht zeker als je net begint. Je hebt de meeste ROM, onderrug heb ik persoonlijk het idee dat die op deze manier het meeste ontzien wordt dus meer focus op benen.

Kwart squats e.d. doe ik niet aan, vind maar niks en je hebt enorme chrashes als je failt. Faillen met een ATG squat is niet heel denderd, kwart squat doen, failen omdat je eigenlijk compleet onderontwikkelde hamstrings, glutes en alles hebt dan stort je echt ter aarde is echt alsof je door de grond zakt. Kijk maar naar die kerels die niet eens tot parallel kunnen komen met een lege bar en dan 180tot200 kg gaan backsquatten, die kunnen prima een paar reps maar als ze failen komen ze op hun keerpunt, wat 10cm onder het beginpunt ligt, dan willen ze draaien, quads trekken het niet, glutes en hamstrings hebben ze niet en dan valt het hele zooitje in het water en kan je spotter ook niks voor je betekenen, meestal vallen ze dan voorover.

PL style SQ is heel belastend voor je onderrug en alleen daarom zou ik hem al vermijden, verder is het super voor onderrug (belasting is heel hoog) en hamstring, sommige zeggen ook glutes (al kan ik zeggen met me enorme squat ass, die puur en alleen komt door ATG squats dat die wss meer glutes ontwikkelen dan PL style, misschien is gewoon crap genen ) maar je kunt naar alle waarschijnlijkheid het zwaarst gaan op deze methode en daarom is die voor veel mensen aantrekkelijk. Als je hem goed beheerst is het wel super om met hele zooi gewichten te staan.

Al met al echter, vind ik nogsteeds dat FSQs eigenlijk meer doen voor benen dan BackSQs omdat je bij FSQ in mindere mate je onderrug als zwakste schakel hebt. Belast overigens enorm je core en het is qua flexibiliteit voor veel mensen niet lekker omdat je niet echt goed kwart frontsquats kunt doen en atg toch moeilijk is voor velen. Dat en het feit dat je polsen door willen, zo ook je ellebogen en je schouderkoppen. Moet wel zeggen dat clean grip minder pijn doet aan je ellebogen en na wat rondvraag aan olympic lifters je ook zeker meer aan zou moeten kunnen op die manier, t.o.v. de arms crossed versie. Dat puur omdat je bovenrug dan kunt gebruiken om te stabiliseren, magoed dan moet je dat wel kunnen met flexbiliteit.

Lang verhaal, wilde gewoon ff wat gedachtes op papier zetten in heoverre je er wat aan hebt i dunno

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

PL squat is niet belastend voor de onderrug. Je onderrug beweegt niet, maar staat statisch. Je hebt een hogere belasting op de rug als je de hele tijd stiff ligged deadlifts ofzo doet met minder gewicht. Met je schouders omhoog duwen ga je automatisch meer uit je onderrug duwen voordat je benen uberhaupt in beweging komen. Dus belast je inderdaad je onderrug en ga je rug klachten krijgen omdat het kut techniek is. Een riem gebruiken helpt geen reet als je techniek kut is.

Voor massa werkt het ook prima. Zeker als je nog wat widowmaker squat sets doet en voldoende deadlifts zodat je hamstrings en glutes ook groeien. Me benen zijn boomstammen en blijven nog steeds groeien als kool zonder enige moeite.

Ik squat 200kg zonder riem met goede techniek en heb GEEN last van me rug. Hey...ik heb zelfs 260kg in me nek gehad van de week zonder riem en wederoom geen pijn in me rug. Gewoon goede techniek aan leren en niet zo lopen zeiken.

Comment

PL squat is niet belastend voor de onderrug. Je onderrug beweegt niet, maar staat statisch.
                            Dat is altijd zo fallus, dus dat is geen argument. PL style is de verst voorovergebogen style die er is, hefboomwerking zorgt dan voor grootste stress op onderrug. Feit dat de bar lager ligt compenseert deels, maar dan nog steeds geldt hoe verder je voorover buigt hoe hoger de belasting.

blijven nog steeds groeien als kool zonder enige moeite.
                            Schoot wel even in de lach omdat je kuurde, maar verder klopt natuurlijk wel. Buiten je kuur knalde je ook al hard door.

Ik squat 200kg zonder riem met goede techniek en heb GEEN last van me rug.
                            Lijkt me redelijk casaul verband, je techniek is goed dus geen last, niet echt een wereldwonder? Neemt nogsteeds niet weg dat PL style bSQ's je onderrug wel erg belasten, zeg nergens dat daar iets mis mee is, maar tis wel gewoon iets om rekening mee te houden.

TMUSCLE.com | The Squat: Good Exercise Gone Bad?

Ben het niet met alles eens, maar zit wel waarheid in

Comment

Je krijgt pas onderrug klachten als je hamstrings stijf zijn en daardoor uitstraalt naar je onderrug en daar spanning op zet. Oplossing is voldoende rek en strek werk te hanteren.

Andere reden dat je rug klachten krijgt is het kantelen van je bekken onderin. Je benen gaan dan niet verder naar beneden en dus ga je heupen kantelen. Hierdoor krijg je druk op de onderste wervels en dus problemen. Oplossing is wederomg rek en strek werk voor je kruis en mobiliteit werk voor je heupen.

Derde reden is slechte techniek. Je gaat met onderrug eerst "omhoog" duwen voor de benen volgen. Wederom ongezonde druk op de onderste rug wervels. Je rug doet geen reet, behalve het gewicht statisch op zijn plek houden. Het is geen Good Morning ofzo die je moet uitvoeren.

De Bounce. Heel veel mensen overdrijven het. Ruggewervels drukken in elkaar vanwege de tegenwerkende krachten. Niet fijn. Daarom gaan PL'ers rustig zakken en hebben weinig tot geen bounce. In mijn geval probeer ik hem er zelfs volledig uit te halen door onderin volledig stil te zitten. Tenzij ik speed reps doe dan moet ik de barbel soms naar beneden trekken omdat hij anders van me rug tegen het plafond aan knalt :P

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X