trainingsschema voor moeder do's and dont's

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• trainingsschema voor moeder do's and dont's

Mijn moeder 50+ heeft een lidmaatschap bij een healthcenter en fitnesst daar 3x per week. Ze heeft één of ander prulschema met eerst 10 min. cardio dan grondoefeningen (met swiss bal enz), nog 20 min cardio en ze mag 5 apparaten afwerken. Hoe het schema precies in elkaar zit laat ik morgen wel even weten.

Nu zit ik eraan te denken om een fansoenlijk schema te maken. Het hoofddoel is volgens mij afvallen en daarnaast moet de conditie ook verbeterd worden.

Nu zit ik eraan te denken om voor haar een schema te maken. Alleen zet ik bij een aantal dingen mijn vraagtekens, ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

- Is het verantwoord dat een ongetrainde vrouw op leeftijd (laat ik het netjes verwoorden) los gaat squaten, deadliften (chinnen is zowieso geen optie )?
    - Denken jullie dat als ik een fullbodyschema maak met apparaten en een aantal losse oefeningen dat deze beter werkt dan een sportschoolschema.

Ik ben maandagavond pas weer op mijn kamer en dan ga ik mijn boek over fysiologie even doorspitten, daar staat ook een hoofdstuk over senioren in. Maar ben erg benieuwd naar jullie mening. Ook al zit hier waarschijnlijk niet de doelgroep die over dit onderwerp wil discusiëren hoop ik toch een aantal reacties te krijgen.

Als je nog nuttige tips hebt of ervaringen met deze doelgroep laat het me horen.

Elke oefening die je normaal doet is goed, enige waar je op moet letten is dat de vorm perfect blijft, en op het begin het gewicht erop aanpassen. Als je een behoorlijk fullbody schema maakt, werkt dat doorgaans veel beter dan een sportschoolschema.
    Heb verder geen ervaring met de doelgroep, maar wellicht is het verstandig iets aan te bevelen tegen gewrichtsslijtage (glucosamine bijvoorbeeld).
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Oudjes moet je meer tijd voor nemen. Zeker als ze geen sportiviteiten of lichamelijke activiteiten hebben uitgevoerd voor een lange tijd. Laat ze niet meteen met gewichten slepen en neem de tijd om ze op lage intensiteit op te warmen en aan de training te wennen. Je kan ze niet als een jonge 20jarige een fb schema met lage intensiteit geven en verwachten dat het goed gaat.

Comment

Senioren en bejaarden hebben sowieso meer tijd nodig om op te warmen..en al helemaal als ze geen fitness verleden heben. Sommige oefeningen zoals de squat zijn niet langer haalbaar voor deze groep, vanwege het riscio op blessures, dus ze moeten veiligheidshalve vaak voor machineoefeningen kiezen. Ik ben het wel met je eens dat sommige trainers oudjes te soft aanpakken. Ze staan daar bij een hoop fitnesscentra maar een b'tje te hobbezakken of Dorus' z'n twee motten of ze hoeven enkel wat rek- en strek oefeningen te doen. Een goed aangepast FB schema met veel machines erin verwerkt met de nodige cardio zou het beste zijn in mijn ogen.
        Geniet, en drink met maten!

Comment

Bij die oudjes is het ook niet boeiend meer om groot/breed/gespierd te zijn. Ze maken immers nauwelijks meer testosteron aan om het te kunnen. Hun sportdoelstellingen zijn totaal anders. Namelijk wat beweging, gezond en scoleriose e.d. tegen te gaan. Intensief sporten voor hun is niet boeiend.

Net zoals ophaler al zegt. Squat, deadlift en bankdrukken? Vergeet het als het oudje geen krachttrainings achtergrond heeft. Ga maar wat machines verzinnen om die spiergroepen te trainen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X