Fenomeen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fenomeen

Ik weet niet of andere mensen hier ook bewust van zijn, of juist het tegendeel beweren, maar er is mij iets opgevallen.

Als ik een trainingsschema volg (die je balls to the wall laat gaan), waarbij je tot failure komt, dan is het mij opgevallen dat mijn lichaam zich aanpast aan de geestelijke verwachting die je had.

Voorbeeldje:
    Vorige week had ik gepland om op 1 dag 3 oefeningen (compound) te doen, en was helemaal stuk aan het eind.

Vandaag had ik me voorgenomen om diezelfde 3 oefeningen te doen, met gewichtstoename en andere set/rep verhouding, maar ook nog met 1 extra oefening. En ik realiseerde me dat ik nu pas na die 4e helemaal stuk was.

Mijn vraag is of jullie dit herkennen, en of jullie denken dat mijn lichaam zich aanpast aan het schema dat ik op het oog had, of dat ik onbewust rekening ermee hield dat ik nog 1 extra oefening moest en dus rustiger aan deed?
    BW: 75kg ---- Begonnen: 1 nov 2008
    BP1x92,5 ----- Incline press: 1x75kg ----- Dlift: 1x160kg ----- Front Squat: 1x95kg

Denk een mix van beiden, is volgens mij gewoon zo dat je lichaam zich op een gegeven moment aanpast aan de intensiteit...daarom is variatie naar mijn mening ook onmisbaar. Maar natuurlijk is ook een deel psychisch, als je het ECHT wil volhouden zal het obviously ook zwaar zijn maar gaat het toch makkelijker dan dat je er maar het beste van hoopt...
    "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe" - Albert Einstein

Comment

Je lichaam past zich niet aan, maar je geest verlegd z'n grens. In het begin is tot falen gaan vaak meer en kwestie van mind dan van kracht. De eerste keer dat je het doet doorbreek je een soort barriere waardoor de tweede keer makkelijker word (meer zelfvertrouwen)

Vandaag had ik me voorgenomen om diezelfde 3 oefeningen te doen, met gewichtstoename en andere set/rep verhouding, maar ook nog met 1 extra oefening

En zo worden blessures geboren. Toch weer meer willen doen
      As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
      Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
      Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Heel mooi psychologisch aspect naar voren gehaald 3XL, ik ga mij daarbij aansluiten. Wat die blessures betreft; ik blijf wel goed opletten en luisteren naar wat mn lichaam zegt...
        BW: 75kg ---- Begonnen: 1 nov 2008
        BP1x92,5 ----- Incline press: 1x75kg ----- Dlift: 1x160kg ----- Front Squat: 1x95kg

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
        X