Het is hoogste tijd voor een nieuw schema, als ik er vandaag aan denk neem ik me oude even mee om over te nemen hier, maar het oude schema is een redelijk globaal schema, aangezien het mijn eerste schema was en ik dus momenteel nog meer werk aan een goede basis dan op specifiek iets train.
Uiteindelijk wil ik meer naar de kracht training, massa boeit me niet zoveel zolang er maar power in zit.
Mijn nieuwe schema, die ik helemaal zelf heb samengesteld, moet doorgaan met de basis aanmaken en alle kracht van de diverse spiergroepen op een gezond niveau brengen.
Ik train 3 x in de week, en wil dus misschien nog een 3de schema erbij maken waar ik me bvb meer kan spitsen op specifieke spieren die minder snel aangesproken worden bij de andere oefeningen.
Wat eten betreft zit ik een klein stapje boven wat ik dagelijks nodig heb, alleen op het eiwit gebiedt mag er nog wel wat bij dus daar moet ik maar eens voor gaan kokkerellen.
Goed, mochten er op of aanmerkingen zijn dan hoor ik die graag, maar let wel ik ben een eigenwijze knakker dus zonder argumentatie overtuig je me niet. wel wil ik er op wijzen dat ik voor bvb mijn buikspieren rekening moet houden met me maag die ik moet zien te ontlasten (hm, typische woordspeling, no fun intended ) en dat ik, zoals wel meer mensen, een iets zwakkere rug heb dus graag wil oppassen de kans iets te verrekken/verdraaien door een foutieve beweging zoveel mogelijk in te perken (liever smith machine squat bvb).
Ok, here goes:
schema 1:
-traps + shoulders
3x8-12 Standing Alternating Front/Back Barbell Press / combineert front/back in 1 oefening zodat meer spieren worden aangesproken
3x8-12 Dumbbell Upright Row / mooie gecombineerde goed correct uit te voeren oefening die mooi schouders/traps/triceps combineert
3x8-12 Dumbbell Lateral Raise / schouder isolatie met gebruik van andere spieren dan de front/back barbell press
-chest
3x8-12 Barbell Bench Press / heerlijke oefening die mooi combineert met schouders en triceps.
3x8-12 Palms In Dumbbell Bench Press / goed uit te voeren borst/triceps oefening
3x8-12 Pec Dec / heerlijke isolatie oefening.
-triceps
3x8-12 Dumbbell Tricep Kickback / goed uit te voeren onopvallende isolatie oefening
3x8-12 Tate Press / idem als hierboven
3x8-12 Cable Tricep Extension With Rope / om het rondje triceps af te maken, diversiteit.
-abs
3x8-12 Dumbbell Side Bend / geen probleem voor me maag, progressie goed te "meten"
3x8-12 Seated Cable Crunch / vermoedelijk geen probleem voor me maag, wat beter te doseren dan liggende unweighted situps.
schema 2:
-biceps
2x8-12 Close Grip Standing Barbell Curl / buitenkant
2x8-12 Wide Grip Standing Barbell Curl / binnenkant
3x8-12 Twisting Standing Dumbbell Curl / + onderarm
-Quadriceps
3x8-12 Hack Squat // veilig en goed te doen, minder gevaar voor de rug
3x8-12 Smith Machine Squat // idem
3x8-12 Smith Machine Deadlift //idem
-Hamstrings
3x8-12 Leg Curl
3x8-12 Cable Standing Leg Curl
-back
3x8-12 Lever Incline Row
3x8-12 Cable Seated Row
-mix calves/quads/hip flexors
3x8-12 45% incline leg press
-abs
3x8-12 Seated Barbell Twist
3x8-12 Roman Chair Knee Raise
vergeet ik nog te melden, uiteraard doe ik altijd netjes warming up, dit eigenlijk altijd op de roei trainer, ik heb het gevoel dat dit veel beter mijn bovenlijf opwarmt dan bvb fietsen/loopband, afhankelijk van hoe fanatiek ik naar de gym fiets 1 a 2 km in resp. 4 of 9 minuten (zonder fietsen wat rustiger, moet wel wat energie overhouden )
Comment