Doel/verwachtingspatroon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Doel/verwachtingspatroon

Hebben jullie een doel en/of verwachtingspatroon als het gaat om het laten dalen van het vetpercentage? En waarop heb je dit verwachtingspatroon gebasseerd?

Ik heb op internet gezocht naar wat 'normaal' is om gemiddeld in vetpercentage af te vallen (per week/per maand) maar ik lees echt zoveel verschillende dingen dat ik echt geen idee heb hoe ik mijn doel nu moet stellen. De ene website zegt 0.8% per week de andere website zegt 4% per 4 maanden (0.2% per week).

Er staat verder bij deze artikelen ook niets over verschil tussen mannen en vrouwen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit verschillend zou zijn en dat mannen en vrouwen niet even snel vet verliezen. En ik neem ook aan dat iemand met een vp van 8% niet meer zo snel daalt als iemand met een vp van 30%.

Het gaat mij dus echt puur om het doel wat ik voor mijzelf kan stellen.
    "Never let the fear of striking out, keep you from playing te game"

Kan veel verschillen, maar de vraag is: wil je zoveel mogelijk vet verliezen in gewicht OF wil je vet verliezen, maar niet ten kosten van je opgebouwde spiermassa?

Welke van de twee bedoel je?
    Current status: Bulkin' and gainin'

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent."

Comment

Goede vraag .. Wil ik ook wel meer info over eigelijk..

Comment

Wat bedoel je allemaal Wilco?

TS,
        Elk normaal denkend mens wil alleen maar vet verliezen, geen spiermassa. En je wil natuurlijk spiermassa opbouwen of iig de spiermassa verbeteren cq verstevigen.

Hoeveel vet in % je dan kwijt raakt per week is niet zomaar even te zeggen. Dat ligt puur aan hoe en wanneer eet je, wat eet je en hoe train je, hoeveel cardio voeg je toe en op welke tijden.
        Maar dus alles moet kloppen om het beste effect te krijgen en hoeveel % je dan dus gaat kwijtraken is niet te voorspellen.
        Moet je ook niet willen denk ik. Beste is gewoon beginnen met een goed dieet en optimale trainingen en je daar aan houden, dan zal je snel in shape raken en er uit zien zoals je wenst, zonder teleurstellingen die je wel zal krijgen als je je aan hoeveelheden gaat vasthouden.

Ik weet mijn bf% niet eens, heb ik nooit geweten, zelfs op de wedstrijd wist ik mijn bf% niet. Het is onbelangrijk. Wat wel belangrijk is is dat je er goed bij staat en dat bereiken dus.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by Wilcodemug View Post
          Kan veel verschillen, maar de vraag is: wil je zoveel mogelijk vet verliezen in gewicht OF wil je vet verliezen, maar niet ten kosten van je opgebouwde spiermassa?

Welke van de twee bedoel je?
          Ik wil mijn spiermassa sowieso behouden! Ik zou het ook niet erg vinden als er in het begin niets aan spiermassa bij zit en er alleen vet af is. Maar ik zou het wel erg vinden als mijn spiermassa bij de volgende meting minder is haha.

Op 11 juli heb ik mijn eerste 6 weken beginschema af en dan word ik weer gewogen en wordt er eventueel een conditietest gedaan (mocht ik daar interesse in hebben). En vervolgens wordt er weer een nieuw schema opgezet.

Comment

@ Marnop, dat blijft natuurlijk het belangrijkste! Ben ik het helemaal mee eens. Rond november hoop ik dat mijn lichaam 'op orde' is

Maar stiekem in mijn achterhoofd blijven die getallen toch een rol spelen.

Comment

Originally posted by marnop View Post
              Wat bedoel je allemaal Wilco?

TS,
              Elk normaal denkend mens wil alleen maar vet verliezen, geen spiermassa. En je wil natuurlijk spiermassa opbouwen of iig de spiermassa verbeteren cq verstevigen.

Hoeveel vet in % je dan kwijt raakt per week is niet zomaar even te zeggen. Dat ligt puur aan hoe en wanneer eet je, wat eet je en hoe train je, hoeveel cardio voeg je toe en op welke tijden.
              Maar dus alles moet kloppen om het beste effect te krijgen en hoeveel % je dan dus gaat kwijtraken is niet te voorspellen.
              Moet je ook niet willen denk ik. Beste is gewoon beginnen met een goed dieet en optimale trainingen en je daar aan houden, dan zal je snel in shape raken en er uit zien zoals je wenst, zonder teleurstellingen die je wel zal krijgen als je je aan hoeveelheden gaat vasthouden.

Ik weet mijn bf% niet eens, heb ik nooit geweten, zelfs op de wedstrijd wist ik mijn bf% niet. Het is onbelangrijk. Wat wel belangrijk is is dat je er goed bij staat en dat bereiken dus.
              Als ik 180kg zou wegen zou ik er weldegelijk dikke schijt aan hebben hoe ik mijn gewicht zou verliezen. Of ik er nou spiermassa mee ging verliezen ofniet.

Maargoed on-topic: Ik denk dat het voor iedereen verschillend is en dan heb ik het nog niet eens over het verschil tussen man en vrouw
              Current status: Bulkin' and gainin'

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent."

Comment

Ik heb er geen wetenschappelijke studie van, maar kan alleen uit eigen ervaring spreken. Mijn echtgenote en ik doen sinds een tijdje een carb cycling dieet. Na zeven weken heeft zij drie kilo verloren en ik vijf. Dus in absolute termen is het verschillend. Echter, als ik het omreken in procenten van ons lichaamsgewicht bij aanvang, blijkt dat we beiden zo'n 5% zijn kwijtgeraakt. Dit laatste vond ik wel een opmerkelijke waarneming: dat we procentueel evenveel afvallen in dezelfde periode.
                Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

0.5% per week is volgens mij zo'n beetje de norm om veilig af te vallen. (Dit is natuurlijk niet meer van toepassing op de single digit vp%)

Het hangt af van meerdere factoren, o.a; welk somatotype je bent, hoeveel kennis je bezit, je doorzettingsvermogen en hoe effectief je je kennis toe kunt passen.

Met de tijd zul je steeds efficienter je doelen kunnen bereiken, als leek zou ik echter uit gaan van een zo nadelig mogelijk scenario om teleurstelling te voorkomen.
                  The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Hmm, toen ik vond dat ik te kwabbig werd en ging afvallen, had ik feitelijk nog nooit over mijn vp nagedacht. Ook tijdens mijn balletperiode heeft dat nooit meegespeeld. Ik zag het aan toen mijn kleding, aan mijn pakjes en ik dacht er eigenlijk nooit over na.
                    Toen ik eenmaal hier terecht was gekomen en er veel over ging lezen, wilde ik het eigenlijk wel graag weten en dus liet ik het meten. Op zo'n apparaat en met een vetmeter en nog een keer, want er kwam nooit hetzelfde uit............ik ben er een tijdje best mee bezig geweest maar ik heb het nu los gelaten.
                    Ik zie het in de spiegel en aan mijn kleding en zolang ik nog verschil merk (hoewel het nu nog maar heel langzaam gaat en ik eigenlijk niet lager hoef), denk ik dat ik op de goede weg zit.
                    Maar wat mijn echte vp ook is, mijn lichaam ziet er beter, strakker en gelijnder uit dan 10 jaar geleden en ik denk dat ik daar het meeste naar moet kijken.
                    "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

@ beaudien, ik denk ook voornamelijk dat het weer een extra boost geeft mocht er een percentage af zijn. (ik ga op het moment eigenlijk niet van een bepaald percentage uit, omdat ik geen idee heb hoe of wat de norm dus is/was).

Ergens bij mijn einddoel heb ik wel een beeld van hoe ik eruit wil zien (voorbeelden van afbeeldingen op internet etc. (heb wel gezocht op mensen met dezelfde lengte). En dan vraag ik mij toch af hoeveel hun vp is om zeg maar psychologisch (tja qua nummertjes haha) te weten hoe veel dit van nu af ligt.

Eigenlijk is het ook nergens voor nodig, maar het lijkt wel of ik een soort van bevestiging nodig heb waar ik naar toe wil. Ik merk bij meer dingen (naast sport) dat ik altijd een doel voor ogen wil hebben (en het liefst ook iets tastbaars of wat je al kunt zien en wat je als voorbeeld kunt gebruiken om jezelf te stimuleren of waar je juist ideeen van kan krijgen (dat slaat dan meer op mijn vakgebied))

Comment

Originally posted by Supernatural View Post

Eigenlijk is het ook nergens voor nodig, maar het lijkt wel of ik een soort van bevestiging nodig heb waar ik naar toe wil. Ik merk bij meer dingen (naast sport) dat ik altijd een doel voor ogen wil hebben
                        Ja, dat herken ik wel.
                        En je zult zien dat je je grenzen steeds gaat verleggen.
                        Een jaar geleden had ik niet geloofd dat dit me zou lukken (dus zoals het nu is), maar nu wil ik steeds verder.
                        "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Er spelen veel factoren mee.

Voor een papzak die tijdenlang een ongezonde levensstijl heeft gehad, maar nu ineens zijn voeding/training op orde heeft, gaat het supersnel. Sneller dan iemand die tijden een gezonde levensstijl met prima voeding/training heeft, en dat nu nog beter probeert te doen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X