afvallen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• afvallen

Hoi allemaal, ik ben 48 en heb het licht gezien:-) Ben nooit echt slank geweest, maar wil nu nog ongeveer 15 kilo afvallen!! Ben weer gaan sporten en wil graag een schema hebben wat ik moet doen. Ik dacht dus dat ik alleen cardio moest doen om vet te verbranden maar hoorde dat ik het in combi moet doen met krachttraining!! Ik wil dus afvallen en ook dat alles strakker word!!!
    Kan iemand mij hierbij helpen???? Thanks gr Irma.

Originally posted by Irma View Post
    Hoi allemaal, ik ben 48 en heb het licht gezien:-) Ben nooit echt slank geweest, maar wil nu nog ongeveer 15 kilo afvallen!! Ben weer gaan sporten en wil graag een schema hebben wat ik moet doen. Ik dacht dus dat ik alleen cardio moest doen om vet te verbranden maar hoorde dat ik het in combi moet doen met krachttraining!! Ik wil dus afvallen en ook dat alles strakker word!!!
    Kan iemand mij hierbij helpen???? Thanks gr Irma.
    Hoi Irma,

Welkom en wat goed dat je het licht hebt gezien!

Lees eerst even de zomersticky door dan word alles al erg duidelijk. Maak dan een voedingsschema en een trainingsschema en laat dat door de mensen hier beoordelen!

Succes!

Comment

He Irma,

Succes

Weet jij je andere stats ook?

lengte, gewicht, vetpercentage?

Hoe vaak in de week wil je trainen? etc...

Comment

Dag Irma,

Geweldig dat je wilt gaan beginnen Veel mensen laten het er bij zitten namelijk. We hebben hier meerdere mensen die alsnog op latere leeftijd zijn begonnen met sporten, en daar prachtige resultaten mee hebben behaald.

Gelukkig ben je op de hoogte van het nut van krachttraining, dat zijn er niet veel namelijk. Veel dames proberen het met een hopeloze combi van een crashdieet en urenlange cardio. Dit leidt vaak alleen maar tot spierverlies en jojo-en.

Tip om te beginnen: ga je goed inlezen, dat scheelt nu alvast het halve werk. De zomersticky was al genoemd, en verder staan er boven ieder subforum ook sticky's over het desbetreffende onderwerp.

Wat ik je zou aanraden is om een vetpercentagebepaling te gaan doen, dit kun je doen bij je sportschool. Is dit niet mogelijk dan kun je gebruik maken van de centimetermethode. Die maakt een inschatting van je vetpercentage, een calculator kun je hier vinden Vetpercentage Calculator - Bereken uw lichaamsvet percentage
        Met dit percentage kun je je caloriebehoefte gaan berekenen, deze vind je hier: Bereken Jouw Caloriebehoefte | GIANT! Fitness & Bodybuilding Met deze caloriebehoefte kun je gaan beginnen met het opstellen van een voedingsschema. In het voedingssubforum staat daarvoor een zeer handige excelsheet, verder staat daar ook een sticky met info over de juiste producten voor een krachtsportvoeding. Je wilt namelijk een voeding gaan samenstellen die bestaat uit veel eiwitten, een goede hoeveelheid gezonde vetten en langzame koolhydraten (weinig suikers). Je zult er achter komen dat sommge producten die als gezond gezien worden dat eigenlijk helemaal niet zijn. Ga eens lekker aan het rekenen, en als je er niet uitkomt helpen we graag.

Een punt trouwens nog over je caloriebehoefte: heb je een dieetgeschiedenis of eet je nu al een tijd lang minder dan je behoefte? Ga dan eerst een tijd op onderhoud eten, zo komt je stofwisseling weer op gang. Hoe vreemd het ook klinkt: veel mensen moeten meer gaan eten om af te vallen. Ik ben zelf bijvoorbeeld iemand die te dik is geworden door jarenlang te weinig te eten. Nu ik meer eet en daarbij gericht train ben ik aan het afvallen. Hoe werkt dat?

Er bestaat een waarde genaamd BMR, dat is je ruststofwisseling. Dat zijn het aantal calorieën die je per dag zou moeten nemen als je de hele dag op bed zou liggen: het minimale. Die BMR is bij mij (een vrouw van 27, 67 kg en licht overgewicht (vetpercentage +/-30%)) al 1385 cal. Vrijwel de meeste diëten zitten hier onder. Op het moment dat er zo'n groot calorieëntekort is gaat je lichaam in de spaarstand. In deze spaarstand worden de grootste energieslurpers afgebroken: je spieren. Die zijn namelijk verantwoordelijk voor 70% van je energieverbruik. Je gaat dus nog minder verbruiken. Voila, jojo-effect: je denkt dat je afgevallen bent, maar in feite leg je de basis voor meer aankomen.

Nu gaan we het andersom doen: ieder pondje spier dat je zult winnen zorgt dat je caloriebehoefte stijgt, ook op de dagen dat je niet sport. Als je bij deze stijgende caloriebehoefte hetzelfde blijft eten of iets minder, dan ben je dus langzaam maar zeker aan het afvallen.

Krachttraining is dus niet de snelle methode, maar wel de blijvende methode waarbij je echt resultaat boekt, en niet alleen vocht en spier verliest. Heel veel plezier met lezen, eten en trainen en als je nog vragen hebt mag je die gerust stellen!
        Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

Vet verliezen is een strijd die je voornamelijk wint (of verliest) in de keuken. Krachttraining is een extra middel, maar je voeding is vele malen belangrijker als je op een gezonde manier wilt afvallen.
          Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

ik zie/hoor geen Irma meer! Nu al opgegeven denk ik

Comment

Originally posted by TheRealNance View Post
              ik zie/hoor geen Irma meer! Nu al opgegeven denk ik
              er zijn ook mensen die gewoon moeten werken

Comment

Originally posted by Posseltje View Post
                er zijn ook mensen die gewoon moeten werken
                ja das waar .. vergeet elke keer da ik zelf het geluk heb da ik heel de dag op internet kan neuzen op mn werk

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X