Te intensief sporten?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Te intensief sporten?

Hallo iedereen,

mijn doel is om die laatste paar grammen vet van mijn buik weg te sporten, maar het lukt me maar heel moeizaam.
    Ik heb een tijd maar 1x gaan sporten in de week (max 2x), maar nam toen ook maar zo'n 1 400 kcal per dag in. Nu ik meer tijd heb ga ik 3-5x per week sporten en neem ik zo'n 1 800 kcal per dag in.

Sinds kort beschik ik ook over een hartslagmeter die ik steeds aandoe. Ik loop graag, en soms tot 50 minuten aan een stuk met meestal een hartslag van tussen de 160 en 170 (optimaal dus voor een 20-jarige). Toch ondervind ik amper resultaat, kan het zijn dat die laatste grammetjes echt zo hardnekkig zijn of doe ik wat mis?
    Wanneer ik in de buitenlucht aan het sportcentrum loop ligt mijn hartslag ook een stuk hoger, 170 tot 180 naar het einde toe. Dus mijn vraag is: heeft sporten met 90% van maximale hartslag ipv 80-85% invloed op de vetverbranding?
    Nu vraag ik me ook af of je ook verzuring kan krijgen van te intensief cardio te doen? En wat zijn de gevolgen hiervan mbt de vetverbranding?

Volgens mijn hartslagmeter verbrand ik gemiddeld zo'n 600 kcal tijdens het sporten (en 1 000 kcal wanneer ik me met de fiets verplaats). Maar ik meende ooit gelezen te hebben te veel verbranden ook niet goed is, maar de theorie er achter ontglipt me en ik vind het ook nergens terug.

Even een afbeelding van internet genomen die mijn bellyfat het best illustreert :P :
    http://www.magforwomen.com/wp-conten...belly-fat1.jpg

Ten slotte nog een overzicht van wat ik per dag zoal eet:

O: havermoutpap (van sojamelk) met halve grapefruit, ander stuk fruit, chiazaad en lijnzaad

of magere Griekse yoghurt met havervlokken ipv havermoutpap

T: handvol noten (amandelnoten, hazelnoten, weinig walnoten, cashewnoten) en enkele rozijnen/gedroogde pruimen

L: op school 3-4 volkoren sneetjes met cottage cheese + confituur
    of cottage cheese + schijfjes groenten
    of pindakaas + confituur
    of gewoon ham.
    of omelet met groenten
    of salade met avocado
    ..

T: volkoren Wasa cracker met magere kaas, stuk komkommer of 2 rauwe wortelen of kwark met stuk fruit

A: kip/zalm/tonijn/makreel/biefstuk (gegrild) met gestoomde groenten afwisselend met zilvervliesrijst, quinoa, bataat in de oven, volkoren pasta...

(met zo'n gemiddeld totaal van 1700 à 1800 kcal, ik neem ook steeds magere producten, vlees bereid ik met kokosvet ipv boter/olijfolie)

Zo, ik hoop dat ik volledig genoeg ben geweest. Ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken.

Je bent dus een vrouw?
    Doe je aan krachttraining?

edit: sporten op 85 % heeft zin ja. Zoek maar eens op HIIT (high intensity interval training). Dit is echt moordend

Teveel cardio kan, maar mits je niet teweinig eet en niet meer dan 5x per week sport zit je nog lang niet aan overtraining. (Allé dat ligt eraan wat voor sport je doet).
    Last edited by axel1994; 01-05-2012, 18:37.
    lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Ben idd een vrouw, de krachttraining die ik doe is verwaarloosbaar, een kwartiertje à halfuurtje been-buik- en rugoefeningen.
      Ik doe dus aan duurlopen, waarbij in de laatste kilometer m'n hartslag continue tegen de 180 leunt, maar ik het niet als uitslovend ervaar.

Ik doe dit nu al zo'n 2 maanden en haal amper resultaat, het buikje wil maar niet verdwijnen.. enig idee wat ik verkeerd doe?

Comment

Het is heel best mogelijk dat je door al dat cardio je een kcal tekort creëert wat zo groot is dat je lichaam in de beruchte "spaarstand" terecht komt. En dus dat je niet verder afvalt. 1800 kcal per dag eten lijkt me een beetje weinig als je zo vaak cardio doet.
        Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Bedankt voor je reactie =)

Afvallen is niet mijn doel, ik weeg 55 kg en voor mijn 1m67 vind ik dat prima.
          Heeft de spaarstand invloed op de vetverbranding? Vermits dat mijn grootste doel is van de cardio.

En is het goed om op 90% te lopen, of moet ik het tempo aanhouden zodat mijn hartslag iets lager komt?

Comment

Ja, "spaarstand" heeft invloed op vetverbranding. Het is een populair woord om te zeggen dat het metabolisme sterk is afgenomen. Met andere woorden: je lichaam verbrandt/verbruikt veel minder energie per dag. Dit is niet goed, zelfs ongezond, te noemen. Als je lichaam minder energie verbruikt, zal het ook minder vet verbranden.

Comment

Goed, wat meer eten dan =).

En hoe zit het met m'n hartslag? 90% aanhouden of verlagen?
              Sorry voor de vele vragen :P

Comment

Originally posted by Lauwchen View Post
                Goed, wat meer eten dan =).

En hoe zit het met m'n hartslag? 90% aanhouden of verlagen?
                Sorry voor de vele vragen :P
                Waarom niet krachttraining erbij doen? Wil je dat niet of vind je dat niet leuk?
                Denk dat als je niet wilt afvallen maar wel je vp omlaag wilt brengen dat je dan juist baat hebt bij krachttraining. bijvoorbeeld 30/40 minuten krachttraining en dan 30 minuten cardio erachteraan.

Comment

Verbrand ik dan niet nòg meer waardoor ik toch nog meer kcal moet innemen? Ik doe al wat krachttraining, maar nooit langer als 20 minuten. (buik, benen, rug)

Comment

dat maakt dan niks uit toch? dan eet je gewoon meer, je verbrand tenslotte ook meer.
                    en als je meer spier heb (geen zorgen, en vrouw zal niet zo snel uitbundige spiermassa creëren) verbrand je ook weer meer vet.

als je krachttraining gaat doen en gewoon een beetje op onderhoud eet, of iets minder, dan zullen die laatste vetjes vanzelf wegtrekken. Van belang is dan wel om te weten wat je onderhoud is bij een bepaald trainingsschema. Maar dat moet je zelf uitzoeken ;-)

Comment

Heb het zonet via de Harris-Benedict formule berekend, en dan kom ik op 2155 kcal.
                      Dan ga ik dit gelijk proberen =) wanneer ik een dag niet sport, nemen jullie alsnog diezelfde kcal in of wat minder?

Comment

Als het een enkele dag is dat je niet sport hoef je je niet veel zorgen te maken over het aantal kcal: dat hoef je niet aan te passen. Als het vaak voorkomt kan je een schema maken voor een sportdag (kennelijk 2155 kcal in jouw geval) en een rustdag (een paar honderd kcal minder).
                        Die 90% lijkt me heel erg hoog. Vaak lees je dat men tussen de 60% en 80% van het theoretisch maximum zit.

Comment

Kan me niet voorstellen dat jij vet op de buik hebt met 167 en 55 kg

Comment

Originally posted by pietdepieter View Post
                            Kan me niet voorstellen dat jij vet op de buik hebt met 167 en 55 kg
                            Skinny fat kan vrijwel altijd
                            Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Piet, dat was weer een geweldige bump van je. Het onderwerp was al anderhalf jaar dood en begraven. En de TS heeft zich sinds mei 2012 ook niet meer gemeld.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X