Vochtretentie help?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vochtretentie help?

Beste forum leden,

ik ben 5 maanden bezig met afvallen dmv kracht training en voeding.
    de eerste 3 maanden zelf wat aangerommeld, maar de laatste 2 maanden met een serieus voeding en trainingschema.
    dit gaat erg goed allemaal heb al goede resultaten bereikt.
    alleen heb ik momenteel veel last van vocht vasthouden oftewel vochtretentie.
    dit wordt veroorzaakt omdat ik een groot kcal tekort (+- 900 kcal) hebt en meer van het hormoon cortisol aanmaak die het vetverlies doet maskeren (de vetcellen vullen zich met water).
    ik weet dus wel goed wat er aan de hand is, maar nu is mijn vraag wat doe ik eraan?
    zijn er mensen met hetzelfde probleem?
    ik drink al voldoende water en met zout ben ik ook erg voorzichtig.
    ik ben benieuwd naar de reactie's.

Tekort in kcal lijkt me erg hoog. Wat ik ervan weet is dat je in een cut 500kcal onder je behoefte kan zitten, afhankelijk van gewicht, vet%.
    Post anders ff je voedingsschema

Comment

Even wat vragen:

Hoe weet je dat het vocht is?
      Waarom 900kcal?
      Hoe ziet je schema er uit?
      Hoe kom je tot deze diagnose?

Ik geloof niet dat je vetcellen zich met vocht vullen. Cellen doen dat alleen als het milieu buiten de cellen te zout wordt door bijvoorbeeld spontaan teveel zoutinname of acute ondervulling met water. Verder, met een goed schema zal je cortisol binnen de perken blijven. Cortisol gaat stijgen als je lichaam veel te weinig brandstof krijgt om alsnog het lichaam van energie te voorzien. Als jij denkt dat dat het probleem is dan weet je de oplossing ook.
      Train hard or go hormone

Comment

ik weet dat dit het probleem is omdat ik dit heb besproken met een voedingsdeskundige

en waarom 900kcal... omdat het kan waarschijnlijk

schema (training) fulbody 3 x pw

voeding E=176gr K=254gr V=85gr

onderhoud=3400kcal inc sport en werktoeslag

zit nu op 2500kcal per dag

Originally posted by Toph View Post
        Even wat vragen:

Hoe weet je dat het vocht is?
        Waarom 900kcal?
        Hoe ziet je schema er uit?
        Hoe kom je tot deze diagnose?

Ik geloof niet dat je vetcellen zich met vocht vullen. Cellen doen dat alleen als het milieu buiten de cellen te zout wordt door bijvoorbeeld spontaan teveel zoutinname of acute ondervulling met water. Verder, met een goed schema zal je cortisol binnen de perken blijven. Cortisol gaat stijgen als je lichaam veel te weinig brandstof krijgt om alsnog het lichaam van energie te voorzien. Als jij denkt dat dat het probleem is dan weet je de oplossing ook.

Comment

Persoonlijk vind ik het teveel onder onderhoud. Ik viel met nog geen 300kcal tekort per dag 8kg af in 4 maanden, bij een lager vp. Misschien iets minder drastisch proberen af te vallen.

Wat die voedingsdeskundige zegt weet ik niet, maar het vullen met vocht van de vetcellen vind ik een raar verhaal. Ik zie wel dat ik een foutje heb gemaakt in mijn vorige post. Veel zoutinname zorgt juist voor cellen die leeglopen en ondervulling ook. Het volume in de lichaamscellen moet osmotisch altijd in balans zijn met het vocht buiten de cellen. Te weinig zout zou cellen kunnen laten zwellen, om zodoende osmotisch weer in balans te komen. Hoeveel vocht neem je en hoe weinig zout? Zolang dat "normaal" is voorzie ik geen probleem, maar ik weet niet hoe extreem jij bent
          Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by FMLcreeper View Post
            Tekort in kcal lijkt me erg hoog. Wat ik ervan weet is dat je in een cut 500kcal onder je behoefte kan zitten, afhankelijk van gewicht, vet%.
            Post anders ff je voedingsschema
            tekort in kcal is ook vrij groot heb/had ook een aardig hoog vet%
            het werkt ook prima en voel mij er goed bij
            maar het vocht vasthouden is een vervelend bijverschijnsel

Comment

Persoonlijk vind ik het teveel onder onderhoud. Ik viel met nog geen 300kcal tekort per dag 8kg af in 4 maanden, bij een lager vp. Misschien iets minder drastisch proberen af te vallen.

Wat die voedingsdeskundige zegt weet ik niet, maar het vullen met vocht van de vetcellen vind ik een raar verhaal. Ik zie wel dat ik een foutje heb gemaakt in mijn vorige post. Veel zoutinname zorgt juist voor cellen die leeglopen en ondervulling ook. Het volume in de lichaamscellen moet osmotisch altijd in balans zijn met het vocht buiten de cellen. Te weinig zout zou cellen kunnen laten zwellen, om zodoende osmotisch weer in balans te komen. Hoeveel vocht neem je en hoe weinig zout? Zolang dat "normaal" is voorzie ik geen probleem, maar ik weet niet hoe extreem jij bent
              ik ben heel extreem haha
              nee geintje,
              ik merk ook gewoon aan mijn lichaam dat ik me op de ene en de andere dag wat meer opgeblazen voel en dat kan zomaar een paar kilo schelen.
              heb van die dagen dat ik heel vaak naar de wc moet en ben dan ook gelijk weer stukken lichter.
              er gebeurd wel degelijk wat qua vocht huishouding heb ik gemerkt.
              en geloof me ik moet van ver komen qua gewicht en vet%
              138kg bij een lengte van 193cm inmiddels al een goeie 17kg lichter
              en ik heb me laten vertellen dat als je een hoog vet% hebt je best wel een groot kcal tekort mag hebben, omdat je leptine (hormoon) gelinkt is aan je vet% dus zodoende zal je lichaam niet zo snel in de spaarstand geraken.
              qua zoutinname let ik er wel op maar ook niet heel extreem ofzo en water probeer ik voldoende te drinken maar ook weer niet extreem zo'n 2 liter en daar boven op nog koffie en thee ed

Comment

Dan weet ik het ook niet Inderdaad, bij zo'n hoge VP zal je enorm spiersparend blijven, maar een refeed lijkt me niet onwenselijk eens in de zoveel tijd.
                Train hard or go hormone

Comment

Dan weet ik het ook niet Inderdaad, bij zo'n hoge VP zal je enorm spiersparend blijven, maar een refeed lijkt me niet onwenselijk eens in de zoveel tijd.
                  inderdaad helemaal mee eens
                  dit doe ik ook 1 keer per week met 1 maaltijd
                  maar hou het nog wel wat binnen de perken
                  een refeed is op termijn zowieso wel goed of een pauze van mijn dieet
                  om alles weer naar "normale" waarden te resseten

Comment

De vetcellen die net geleegd zijn van triglyceriden (vetzuren) worden tijdelijk worden hervuld met water. Een hypothese is dat glycerol (een onderdeel van de triglyceride) water kan aantrekken. Er verandert dus niets met je lichaamssamenstelling doordat de vetcellen gevuld zijn met water.Op een gegeven moment wordt het water gedropt en krimpen de vetcellen. In de spiegel en op de weegschaal is een merkbaar verschil waar te nemen.
                    179 cm
                    102 kg
                    10%bf

Comment

Originally posted by Bozkurt View Post
                      De vetcellen die net geleegd zijn van triglyceriden (vetzuren) worden tijdelijk worden hervuld met water. Een hypothese is dat glycerol (een onderdeel van de triglyceride) water kan aantrekken. Er verandert dus niets met je lichaamssamenstelling doordat de vetcellen gevuld zijn met water.Op een gegeven moment wordt het water gedropt en krimpen de vetcellen. In de spiegel en op de weegschaal is een merkbaar verschil waar te nemen.
                      Ben jij Victor Mooren?
                      sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

het soort voeding en teveel aan verkeerd zout kan er ook voor zorgen dat je extra vocht vast gaat houden(op verkeerde plaatsen). Te hoog natrium vs te laag kalium bijvoorbeeld.
                        1e Masters Superbody YBF 2011!
                        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Zoals hiervoor al gezegd kan er door middel van zout je vocht in de cellen zijn gestroomd (osmose). Als je klaar bent met cutten en weer op onderhoud gaat is het waarschijnlijk weer weg.

Comment

@ Optiflex
                            Meer zout is water uit je cellen wegens osmose, niet erin.

@ Marnop
                            Kan, maar zoveel kalium heb je niet nodig, natrium is een veel groter aandeel in je bloed (135-145 mmol/ l vs. +- 4 mmol/ l).
                            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                              @ Optiflex
                              Meer zout is water uit je cellen wegens osmose, niet erin.

@ Marnop
                              Kan, maar zoveel kalium heb je niet nodig, natrium is een veel groter aandeel in je bloed (135-145 mmol/ l vs. +- 4 mmol/ l).
                              Oeps verkeerd geformuleerd

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X