Obesitas: Moet dringend afvallen en vetpercentage naar beneden krijgen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Obesitas: Moet dringend afvallen en vetpercentage naar beneden krijgen

Hallo

Na wat lezen op dit forum, heb ik besloten om me ook te registreren. Het zit zo: Ik zit met behoorlijk wat overgewicht en heb in juli beslist om daar nu eindelijk eens aan te werken. Ik ben op 10 juli gestart met te gaan naar de diëtiste, waar ik eens effectief geconfronteerd werd met mijn gewicht. De laatste twee jaar had ik me nooit meer durven wegen omdat ik wist dat het de verkeerde kant uit ging.

Om de cijfers hier eens te tonen: Ik ben een meid van 20 jaar, 1m71 groot.
    Op 10 juli:
    gewicht 104.2 kg
    vetpercentage 58.2%

Schaamtelijk, ik weet het (vooral ook dat vetpercentage). Ik ben serieus mottig geweest toen ik deze cijfers zag, maar tegelijkertijd had ik nu echt wel de motivatie om het aan te pakken. Mn diëtiste geeft me tips rond gezonde voeding, want het was niet zozeer de porties die me zwaar maakten, maar wel wat ik at. Ik heb zelfs de indruk dat ik meer moet eten sedert ik aan het diëten ben.

Nuja, het gaat er op vooruit (de eerste kilo's zijn natuurlijk makkelijk weg te krijgen, en ik heb behoorlijk gezweet op mijn vakantiejob, wat ook wel z'n effect gehad heeft.
    Situatie 16 augustus (meest recente bezoek diëtiste):
    gewicht 96.1 kg
    vetpercentage 51.0%

Ben dus zeer blij met het resultaat dat ik voorlopig al geboekt heb. Maar dit is vooral gelukt door de aangepaste voeding en de vakantiejob. Vakantiejob is voorbij, en het effect van de voeding zal denk ik niet voldoende effect geven om verder af te vallen. Daarom heb ik me hier geregistreerd: Ik wil sporten!
    Nu ging ik sedert juli wekelijks al 1 of 2x zwemmen, maar verder deed ik niets.

Ik heb de stickies en andere threads gelezen, maar toch zit ik nog met vragen (mede omdat ik zo veel moet afvallen). Ik heb altijd gehoord & gelezen dat zwemmen goed is om af te vallen. Maar hoe vaak per week & hoeveel lengtes zouden jullie dan aanraden? Soms zwem ik er 40, soms 80. Ik zwem trouwens schoolslag.

En anderzijds zou ik nog wat willen doen van sport. Mijn diëtiste zou liefst hebben dat ik nog eventjes wacht om te lopen, zodat ik geen blessures zou krijgen aan mijn knie/enkel. Dus ik dacht om eventueel op regelmatige basis te gaan wandelen. Maar ook hier weer: Hoe vaak? Hoe ver? Ik weet wel dat het moeilijk is om daar precieze getallen op te zetten, maar ik merk dat ik richtlijnen nodig heb, gewoon dat ik een doel heb wat ik moet doen.

En dan overweeg ik ook om lid te worden bij een sportschool. Cardio, zoals op een crosstrainer, zou ik zeker met plezier doen. Maar ik vraag me af of het zinvol kan zijn dat ik krachttraining doe? Ik weet dat krachttraining --> spieren versterken --> hogere vetverbranding. Maar kan krachttraining voor mij helpen, of zouden jullie eerst nog verder doen met zwemmen, wandelen etc totdat mijn gewicht nog wat gedaald is? Indien jullie krachttraining zinvol vinden, dan zal ik daar nog wat over vragen, maar ik wil eerst hier jullie mening eens over horen.

Oja, misschien ook even zeggen: ik hoop ooit terug rond de 70-75 kg te wegen. Ik zeg wel 'ooit', het hoeft niet té snel te gaan, ik heb liever dat de kilo's er blijvend af zijn. Daarom dat ik ook gewoon mijn levensstijl wil aanpassen met gezonde voeding, op regelmatige basis sporten etc, ipv met maaltijdvervangers te werken.

Alvast bedankt aan diegene die alles gelezen hebben. Het is misschien niet allemaal even overzichtelijk wat ik wil zeggen, maar ik denk dat de grote lijnen wel duidelijk zijn: Ik wil afvallen en ik zoek tips bij het sporten.

Groeten

Mooi om te lezen dat je stappen hebt ondernomen om af te vallen. Persoonlijk geloof ik meer in een combinatie van afgemeten voeding en krachttraining dan teveel cardio. Met krachttraining verbrand je ook veel calorieën op korte termijn, met als bijkomend voordeel dat je meer calorieën verbrandt op lange termijn door verhoogde spiermassa. Er zijn meerdere personen op dit forum die bezig zijn met afvallen op een verantwoordelijke manier. Belangrijk is om erachter te komen hoeveel calorieën je nodig hebt per dag, om daar vervolgens iets onder te gaan zitten. Dit in combinatie met KT zal heel veel kunnen veranderen voor je.
    Train hard or go hormone

Comment

Mijn mening over beiden:

http://forum.bodynet.nl/trainingssch...en-waarom.html
      http://forum.bodynet.nl/afslanken/55...-afvallen.html

Half jaartje kun je weer in prima donna conditie zijn. Je kan het en volgens mij is je motivatie ook prima. Nu nog een manier vinden om het makkelijk vol te houden! Ps plaats je nieuwe voeding eens als je wilt... die diëtisten daar heb ik al rare dingen van gezien hoe bizar dat ook is
      Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Ik zou 2x in de week een uurtje zwemmen en gewoon zoveel mogelijk baantjes trekken als je lukt binnen die tijd. 3x in de week krachttraining. En dan serieus kracht trainen en niet beetje aanmodderen met toestellen, maar je eigen grenzen opzoeken en verleggen. Cardio is je zwemmen dus geen crosstrainer e.d. op de sportschool nodig voor jou.

Daarnaast verder op je voeding letten. en natuurlijk alle kleine dingetjes gedurende de dag doen zoals de trap nemen ipv de lift en dat soort dingen.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
          Ik zou 2x in de week een uurtje zwemmen en gewoon zoveel mogelijk baantjes trekken als je lukt binnen die tijd. 3x in de week krachttraining. En dan serieus kracht trainen en niet beetje aanmodderen met toestellen, maar je eigen grenzen opzoeken en verleggen. Daarnaast verder op je voeding letten. en natuurlijk alle kleine dingetjes gedurende de dag doen zoals de trap nemen ipv de lift en dat soort dingen.
          Zwemmen, ik doe het ook vaker, maar als je doel puur caloriën verbranden is spinnen 2-3 x zo efficiënt

Comment

Dus je bent in zo'n 5 weken zo'n 8 kilo afgevallen. De eerste week waarschijnlijk het meeste. Laten we zeggen dat je elke week een kilo afvalt. Dan wil je -laten we zeggen- van 95 kilo naar 75 kilo. Je wilt dus 20 kilo afvallen. Nou zou je kunnen blijven denken in die kilo's per week.

Je kunt echter ook gaan voor het aantal uren sporten en het aantal dagen dat je je aan je dieet houdt als 'streefdoel'. Je legt ons de vraag voor: hoe vaak en hoe veel? Ik wil dat graag bij jou terugleggen. Hoe vaak en hoe lang kun jij dat volhouden? Werk tot aan je grens, telkens weer.

Je lichaam past zich dan vanzelf aan je levensstijl aan.

Ik denk dat krachttraining heel effectief kan zijn in combinatie met voeding. Hoe meer je eet, hoe meer cardio je zult moeten toevoegen, vooral in het begin als je nog weinig spiermassa hebt opgebouwd. Ik zou dan toch spinning aanraden omdat je hier conditie kunt opbouwen zonder belasting op de knie. Met zwemmen lijkt mij dat ook kunnen, maar dan moet je wel wat harder zwemmen dan schoolslag. Ik heb menig met sporten startende zware vrouw gezien die al best sterk is, gewoon omdat ze sowieso veel gewicht meetorsen. Je zult daarom vermoedelijk geen gek figuur slaan bij de krachtoefenigen.

Nog 1 ding. Niets moet. Je wilt iets bereiken en daar wil je iets voor doen. Onderschat het mentale aspect niet, daar ga je je doel mee halen!

Comment

Mooi gesproken Pallas, die vrouwelijke kalmte doet het goed

Dat mentale aspect inderdaad daar heb ik zelf ook wel mee te maken gehad, dagen dat je je opeens heel dik voelt, dan weer als een Adonis. Dat je denkt krijg het allemaal heen en weer met dat domme training/voeding gezeik... Ik bestel een bak vreten en ga niks doen vandaag, en dan net op tijd jezelf onder je kont kunnen schoppen. Jezelf naar de training slepen na een drukke / vervelende dag op je werk en jezelf overtuigen dat jij beter/sterker bent dan al die mensen die opgeven en zeuren.
              De eerste tijd is het wel te doen maar daarna komt bij de meeste mensen om de zoveel tijd een duiveltje op de schouder zitten. Gelukkig ben jij een bikkel Zoetje23 en weet je hem 90% van de keren weg te trappen. En ook al gaat het een keer mis, niet piepen en gewoon verder gaan de dag erna waar je gebleven was. Heel veel succes en over een paar maandjes zijn al je inspanningen het meer dan waard geweest!
              Last edited by pescatore; 03-09-2012, 17:59.

Comment

^ idd. The fight within.

Succes!
                lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Originally posted by Toph View Post
                  Mooi om te lezen dat je stappen hebt ondernomen om af te vallen. Persoonlijk geloof ik meer in een combinatie van afgemeten voeding en krachttraining dan teveel cardio. Met krachttraining verbrand je ook veel calorieën op korte termijn, met als bijkomend voordeel dat je meer calorieën verbrandt op lange termijn door verhoogde spiermassa. Er zijn meerdere personen op dit forum die bezig zijn met afvallen op een verantwoordelijke manier. Belangrijk is om erachter te komen hoeveel calorieën je nodig hebt per dag, om daar vervolgens iets onder te gaan zitten. Dit in combinatie met KT zal heel veel kunnen veranderen voor je.
                  Dit. Kan me jou situatie niet voorstellen. Maar kt en een goed voeding schema hebben al heel veel mensen geholpen.
                  focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Super dat je lekker bezig bent, het lijkt een lange weg. Dat is mooi want met sporten kan je ook een hoop plezier hebben. Als je elke dag weer wat afvalt, voel je je elke dag weer een stuk beter.

Als je cardio gaat doen, pak een vaste tijd, bijvoorbeeld een uur. Probeer zoveel mogelijk te doen in dat uur. Wissel je cardio ook af, zwemmen, fietsen, hardlopen, roeien.

Ga ook aan krachttraining doen en pak lekker zware gewichten, wees niet bang dat je direct met spierballen rondloopt, daar is namelijk heel veel voor nodig. Je spieren groeien wel en dat zorgt voor meer verbranding. Meer verbranding is minder vet.

Veel plezier en geniet ervan!!!
                    -- 37 jaar, 193 lengte, 98 kilo, 18% --
                    -- Van 26,7%--> 21%. --> 18% --
                    ----- volgende doelstelling: 15%. -----

Comment

Originally posted by Benken View Post
                      Als je cardio gaat doen, pak een vaste tijd, bijvoorbeeld een uur. Probeer zoveel mogelijk te doen in dat uur. Wissel je cardio ook af, zwemmen, fietsen, hardlopen, roeien.

Ga ook aan krachttraining doen en pak lekker zware gewichten.
                      Hardlopen met zoveel overgewicht?Is geen goed plan, je kniegewricht en rug en enkels krijgen enorme klappen te verduren waar ze niet op zijn gebowud.

Met zware gewichten zou ik ook oppassen, beter een constante training en geleidelijk afvallen werkt beter voor mensen die zo zwaarlijvig zijn.
                      Ik heb er een paar mensen in begeleid maar dat moet je langzaamaan opbouwen omdat er bij die mensen met dat overgewicht veel meer komt kijken dan alleen maar veel sporten en dieten.
                      "You are what you eat..."
                      That's strange I don't think I've eaten any sexy beasts today...

Comment

Ik heb alleen maar respect voor mensen met overgewicht die er wat willen aan doen. Begin op een laag tempo. Volhouden is de kunst.
                        Je kan beginnen met 2x per week te gaan zwemmen.

Comment

Hey iedereen

Bedankt allemaal voor de reacties, en vooral voor de steungevende berichten! Ik heb net een herexamenperiode afgerond van 3 weken, met andere woorden: amper beweging, en de weegschaal heeft me dit vanmorgen ook verteld, want er is terug een kilootje bij. Maar nu nog drie weekjes vakantie, tijd genoeg om eens deftig te starten met sporten! Ik ben inderdaad behoorlijk gemotiveerd, wellicht doordat ik goed gestart ben. En iemand schreef hier dat ik de eerste week waarschijnlijk het meest ben afgevallen; wel ik kan jullie zeggen dat de eerste week er amper 800g af was! En dan in de maand erna was ik 7kg kwijt! Ongelofelijk zot, maar mijn vakantiejob (horeca) heeft hier zeker een steentje in bijgedragen. Hoe dan ook is het een leuk startschot geweest!

Ik ga niet beginnen individueel quoten. Maar wat ik begrepen heb van jullie: combinatie van krachttraining en cardio zou waarschijnlijk het beste zijn.

Wat de cardio betreft: Ik zal dit proberen 2x per week te doen. Komende drie weken zal dit sowieso zwemmen zijn, en dit kan ik inderdaad gedurende een uur doen. Iemand reageerde hier dat ik beter iets intensievers zou doen dan schoolslag, maar het probleem is dat ik geen enkele andere zwemstijl deftig beheers. Nu persoonlijk denk ik dan 'beter schoolslag dan niks', dus ik denk hier toch nog even mee door te gaan.
                          Spinning vind ik ook leuk om te doen, maar waar ik woon, kan ik nergens spinninglessen nemen op momenten dat ik vrij ben. Op 24 september start mijn school terug, en in mijn studentenstad heb ik daar normaalgezien wel mogelijkheid toe. Dus kan ik eventueel vanaf dan 1x per week zwemmen en 1x per week spinnen (of 2x?)

Wat de krachttraining betreft: Hier ben ik echt een noob in. Ik zal waarschijnlijk vanavond eens langsgaan bij de fitness hier in de buurt. Het enige waar ik voor vrees, is dat er amper begeleiding gaat zijn. En dan ga ik mezelf daar toch behoorlijk belachelijk maken met die toestellen, en als er dan mensen als jullie daar toekomen om te trainen, kijken jullie dan niet wat neer t.o.v. een sukkelaartje die moet vermageren? Want ergens heb ik wel schrik voor zulke reacties.
                          En hier ook weer: vanaf dat ik in mijn studentenstad zit, kan ik wel op regelmatige basis proberen langs te gaan bij de fitness. Geven ze daar eigenlijk schema's wat je kunt uitvoeren, of is dit de bedoeling dat je zelf gaat ondervinden welke toestellen je gebruikt?

Ik zal sowieso straks hier nog wat topics rond lezen, dat ik wat meer weet over het hoe en wat van krachttraining. Of mensen die voorstellen willen doen, doe gerust. Ik apprecier alle hulp.

Wat mijn voeding betreft, ik zal dit vandaag ook eens uittypen, maar ik moet er nu even van door. Tot straks!

Comment

Je hebt een mooie instelling hoor, alleen heb je een beginnersmind. Als je er echt voor gaat zal deze mind vanzelf richting en championsmind gaan en zal je totale leven zo erg veranderen.

Ik ga je verder helpen met het krachttraining gedeelte. ZO moeilijk is het niet voor jou, de beginnersfase is gewoon de techniek aanleren en de reps maken. Verder moet jij je helemaal geen zorgen maken over andere mensen, denk aan jezelf. Wat die andere mensen van je denken, heb jij helemaal niks aan. Helpt het je verder? Zorgt het dat jij je ideale gewicht behaalt? nee alle 2 niet. Focus op jezelf.

De mensen die denken: ''kijk diegene ff aansukkel, vetzak, zogenaamde ze gaat afvallen, kijk haar nou proberen'' zij diegene die nooit succes zullen proeven en heey wat is nou makkelijker om andere mensen naar beneden te halen. Ja tog?

Ik wil je nog 2 tips geven en deze fouten heb ik ook gemaakt.

1. Houd 1 voedingsschema aan en volg deze tot op de puntjes(post hem hier online en wij helpen je hem perfect te maken)
                            2. Houd 1 trainingsschema en cardioschema aan(vind je op de website), hiermee bedoel ik: Als je 2 keer per week cardio doet, blijf dit gewoon doen en ga niet ineens 3 x per week doen omdat je 1 dag extra vrij hebt van werk oid.

Ik zal ontwijfeld wat dingen vergeten zijn, maar vraag maar raak. mensen met overgewicht help ik graag.

Comment

Hoi Zoetje23 tof dat je deze keuze maakt, met deze instelling ga jij het ver schoppen , ook slim dat je lid bent geworden van BN !

En dan ga ik mezelf daar toch behoorlijk belachelijk maken met die toestellen, en als er dan mensen als jullie daar toekomen om te trainen, kijken jullie dan niet wat neer t.o.v. een sukkelaartje die moet vermageren
                              Ik zal je mijn persoonlijke gedachtes vertellen als ik als ik iemand met veel overgewicht in de sportschool zie.

Meestal schrik ik een beetje van hoe ver sommige mensen het laten komen..
                              Maar als ik ze dan serieus in de sportschool aan de slag zie is het LAATSTE wat ik denk dat het een sukkelaartjes zijn is die proberen af te vallen, ik heb het diepste en diepste respect voor dit soort mensen.

Wat betreft toestellen tja.. daar krijg je de handigheid vanzelf wel in en er zijn er genoeg die je willen helpen. ( na een poosje te hebben gesport loop ik zelf ook nog vaak the klungelen n met apparaten die ik nooit gebruik)

Bij de meeste sportscholen is het gebruikelijk dat je een intakegesprek hebt hier krijg je een schema en eens in de zoveel tijd weer een afspraak voor een meting van vooruitgang, evt. nieuw schema

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X