Tips voor voedingsschema en trainingschema (cutten)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips voor voedingsschema en trainingschema (cutten)

Hoi allemaal,

Ik doe nu al een aantal maanden aan krachttraining en heb in deze maanden al wel wat verschil gezien. Ik heb aan het begin van deze maanden met een calculator mijn vetpercentage gemeten met nek en taille omtrek en kwam uit op 18%
    Mijn verdere gegevens zijn:

Leeftijd: 19 jaar
    Lengte: 196 cm
    Gewicht: 93 kilo

Ik kwam via een app op mijn telefoon uit op een caloriebehoefte (om af te vallen) van 2300. Na een aantal sticky's te hebben gelezen hier kwam ik uit op een verhouding van 40/35/25 (E/K/V) wat dus neerkomt op hoeveelheden van ongeveer 240g/200g/60g

Hiermee heb ik een voedingschema gemaakt, hieronder het schema voor bijv. de maandag:

Ontbijt (05.30)
    - 1 Shake whey perfection (direct bij het opstaan)
    - 1 banaan
    - 40 gram brinta
    - 230 ml halfvolle melk

Vroeg tussendoor (08.15)
    - 500gr magere kwark
    - 30 gr walnoten

Lunch (11.15)
    - 2 sneden volkoren brood
    - 6 plakjes kipfilet
    - 20 g Calve pindakaas light

Middag tussendoor (14.15)
    - 1 Tortilla vokoren
    - 50gr gerookte kipfilet
    - 1/2 zoete puntpaprika
    - 2 plakjes kipfilet
    - el yofresh

Diner (17.30)
    - 20 gr volkoren pasta
    - 60 gr kidneybonen
    - 1 zoete puntpaprika
    - 130 gr gerookte kipfilet
    - 50 ml magere yoghurt
    - 5 gr groene pesto
    - 1 el yofresh
    - 150 gr broccoli

Krachttraining (19.00 - 20.00)
    - 1 shake whey perfection (direct erna)

Avond tussendoor (half uur voor slapen +/-22.00)
    - 500gr magere kwark

Betreft de krachttraining:
    - Maandag: borst en triceps
    - Dinsdag: rug en biceps
    - Woensdag: buikspieren
    - Donderdag: benen
    - Vrijdag: schouders
    - Zaterdag buikspieren

Soms wil ik nog een een half uurtje cardio (hardlopen) na de buikspiertrainingen meepakken maar hier heb ik vaak geen tijd voor.

Ik heb met dit alles dus (volgens de spiegel) al wel wat spieropbouw bereikt maar ik ben me er bewust van dat ik toch eerst moeten cutten wil ik daarna flink aan de bulk gaan.

Mijn vraag is nu, is dit bovenstaande schema een goede manier van cutten of zit ik er helemaal naast? Ik zelf zie er nog geen kilo's vanaf vliegen en dat terwijl ik dit al 2 a 3 maanden volhoudt, dus iets klopt er niet?

Alvast bedankt voor het lezen en wellicht de reacties.

Mvg,

Tomba555

Hey tomb,
    Je bent op de goede weg maar heb een paar puntjes:

Voeding:
    Pindakaas light meteen de prullenbak ingooien!
    In de light zit meer suiker dan de normale variant en meer vetten.
    Zo kom je meteen bij mijn volgende punt; persoonlijk heb ik liever wat meer vetten.

Training:
    Als je zo vaak wilt trainen zou ik die 2 buik dagen weg doen en schouders naar benen toe gooien.
    Doe dan:
    Maandag/dinsdag het zelfde woensdag benen schouders en buik.
    Donderdag rust of eventueel wat cardio.
    Vrijdag upperbody dus maandag/dinsdag + schouders in 1 denk hierbij aan supersetjes van borst/rug en biceps/triceps.
    Zaterdag lowerbody dus benen, onderrug en buik.

Je kan ook even je aangepaste trainingschema posten dan zal ik je helpen om het te verbeteren.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
    Last edited by IJsBlok; 08-10-2013, 02:57.
    Calisthenics / Street workout

Comment

Hey ijsblolk, thanks voor je reactie,
      qua de pindakaas, is dat over het algemeen slecht of zijn er wel andere soorten pindakaas die ik wel zou kunnen gebruiken. En mss nog tips over hoeveel ik aan meer vetten kom. Ik eet vaak 's avonds voor mijn vetter bij het diner 30 a 40 gr avocado..

En met de trainingen, ik wil opzich niet zo vaak trainen, wat ik merkt wel dat ik het heel druk heb op deze manier naast school. Ik dacht alleen dat je elke dag moest trainen bij een cut dus vandaar. Maar als ik het volgende schema aanhoudt, zou dit dat ook aanslaan?

Betreft de krachttraining:
      - Woensdag: rust
      - Vrijdag: schouders +
      buikspieren
      - Zaterdag: rust

Alvast bedankt voor het reageren,

Mvg,

Tomba555

Comment

qua voeding ziet het er in principe wel ok uit. Tuurlijk zijn er altijd wel kleine puntjes die net wat beter kunnen, maar de basis van jou is goed.

In het begin zal dit super werken. Met 2300 kcal zet je wel laag in. Met jouw gewicht/vvm en de hoeveelheid die jij traint, zou men verwachten dat je toch wel een 3000 kcal verbrand per dag (gemiddeld).

Zolang jij lekker vooruit gaat op alle oefeningen (sterker wordt/meer herhalingen), zou ik dit aanhouden qua voeding. Wellicht dat het verstandig is om in een later stadium (als de intensiteit van je trainingen toeneemt en je ook zwaarder kan trainen), om iets meer te eten (2500-2600).
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Pindakaas is juist goed!

Er zitten goede vetten in en aardig wat eiwitten.
          Je moet dan wel de pindakaas hebben zonder dextrose (suiker)en harde vetten.(verkeerde vetten).Dit staat er altijd op.
          Calve pindakaas is goed,maar bv de lidl heeft het ook.

Cashewnoten door je kwark voor extra vetten.(ongezouten) .
          Dit hoeft uiteraard niet perse door je kwark,maar door de vetten worden de eiwitten beter opgenomen
          DIVIDE ET IMPERA

Comment

Ja met de 2300 kcal ben ik ook niet helemaal zeker, dit omdat ik al meerdere sites heb bezocht waar ik vaak iets anders vind. als het goed is komt mijn bestelde vetpercentagemeter binnen, dus dan ga ik het eens even goed opmeten en uitrekenen. Hebben jullie mss sites waar ik deze waardes in kan vullen en dan mijn verbruik kan meten.

Ook weet ik nooit zo goed welk activiteitsniveau ik moet kiezen. Ik zit elke dag 2 uur in de trein en rest in colleges. verder fiets ik 20 minuutjes per dag en dan de KT. Ik zou dan op een activiteitenniveau van 1.55 zitten, maar dat lijkt me vrij hoog. Mijn krachttrainingen duren vaak 1 tot 1,5 uur.

Verder was mijn vraag dan nog of ik bij mijn laats geposte krachttraining schema nog cardio moet dan?

Thanks voor de snelle reacties

Comment

Tomba, mijn bescheiden mening: begin gewoon met deze 2300 als uitgangspunt. Na een 6-8 weken bekijk je even hoe alles verliep (gewichtsverlies, krachtopbouw, etc). Je merkt dan vanzelf wel of je net iets meer kan hebben (200-250 kcal meer) of dat het zo perfect is (resultaat naar wens is).
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Even voor de duidelijkheid: pindakaas is prima spul zeker van de bekende merken alleen bijv. Calve pindakaas light hebben ze zoveel mogelijk vetten eruit gehaald en 2x zoveel suikers erin gegooit.

Qua training: rust ik ook belangrijk en met elke dag trainen gaat je centrale zenuwstelsel het niet prettig vinden omdat die elke dag word belast.
                Als je nu nog je oefeningen, sets, herhalingen en eventueel rust erbij zet kunnen we je oefeningen onder de loep nemen.
                Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
                  Even voor de duidelijkheid: pindakaas is prima spul zeker van de bekende merken alleen bijv. Calve pindakaas light hebben ze zoveel mogelijk vetten eruit gehaald en 2x zoveel suikers erin gegooit.
                  .
                  Het was al duidelijk dat je bedoelde dat alleen'light'pindakaas niet goed is hoor.

Mijn reactie dat pindakaas juist goed is,was een reactie op de vraag van Tomba555 of pindakaas sowieso slecht is.
                  En was niet bedoeld als reactie op jouw antwoord.
                  DIVIDE ET IMPERA

Comment

Sorry voor de late reactie maar hier weer ff een update.

Ben nog steeds bezig met cutten. Heb via iemand ene huidplooimeter kunnen regelen en ik ben (geprobeerd) zelf dus gaan meten. Nu vond ik het heel lastig om bij sommige plekken zelf een huidplooi meting te houden maar dat terzijde. Na die maten allemaal te hebben ingevoerd en mijn vetpercentage te hebben uitgerekend kwam ik op 12% uit wat dus echt niet kan naar mijn mening. Heb dus samen met andere metingen vergeleken en heb voor mezelf uiteindelijk het vetpercentage genomen van 18%

Met deze 18 % heb ik via het excel sheet mijn behoefte uitgerekend en kwam ik uit op +- 2800 om te cutten. Vond dit zelf best veel. Ben dus begonnen met 2700 kcal per dag. Mijn voedingsschema hieronder.

https://www.dropbox.com/s/3zwpvrnn3b...20%281%29.xlsx

Dit is dus een voorbeeld van een maandag van mij. Zo gaan tot nu toe eigenlijk alle dagen, gewoon 6 a 7 maaltijden en goed gevarieerd. Het enige probleem is dat ik dit nu al 4 weken volhoudt en ik snap dat ik geen tientallen kilo's kan afvallen in die tijd maar het is wel demotiverend dat ik niks afval en ook geen verschil zie. Heb t vanmorgen zelf gecheckt en ik ben aangekomen en ik lijk ook meer vet te hebben gekregen.

Dus dus is mijn vraag. Met de onderstaande foto's en dit bijgevoegd schema. Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe. Is het mijn vetpercentage of mijn voedingsschema. Ik begon heel gemotiveerd maar om deze manier zonder vooruitgang te zien word het steeds zwaarder om dit vol te houden...

20131023_073230-1.jpg20131023_073717.jpg20131023_073747.jpg20131023_073818.jpg20131023_073848.jpg

Mijn trainingsschema is niet veranderd btw,
                    - Woensdag: rust
                    - Vrijdag: schouders + buikspieren
                    - Zaterdag: rust

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,
                    Tomba555

Comment

Niemand??

Comment

Ik schat je op 13 procent. Pas je behoefte daar eens op aan.

Comment

Oke, nu snap ik er niks meer van. als ik BF van 13% heb zou dat betekenen dat ik 3000 kcal per dag moet eten om te cutten. als ik dan afgelopen tijd op 2700 kcal zat zou ik toch ook al wel moeten zijn afgevallen?

Heb het gevoel dat hoe langer ik bezig ben en meer te weten kom, des te meer ik moet gaan eten. Frustrerend dit...

Thanks voor je reactie iig dynamix!

Mvg,

Tomba555

Comment

Schei toch uit met die berekeningen op internet als de praktijk je anders verteld... Zijn slechts tichtlijnen geen exacte wetenschap.

Kom je aan op die 2700 dan ligt je behoefte dus lager, lees Dynobet zijn topic eens 'hoe bepaal ik mijn behoefte'.

Zou trouwens niet teveel focussen op cutten als er nog niet echt massa onder zit
                            "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X