Smith machine?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Smith machine?

Ik hoor mensen dikwijls vertellen hoe ze zoveel meer gewicht kunnen drukken in de smith-machine dan met een losse bar.
    Ik ben een maand geleden overgestapt van een losse bar naar de smith- machine en ik kan aanzienlijk minder benchen. Van iets in de 80kg naar amper 60kg, de bar niet meegerekend. Ik kan me niet voorstellen dat de bar op zich al 20kg weegt. So what's wrong?
    (ik ben me bewust van het feit da smith-machines de trainingskwaliteit beperken, dat dus achterwege gelaten)

Ik geloof er zelfs niks van dat je 60kg kan als je in de smith maar 80kg max kan bpen. Eerder 50-55. Als je het kan ligt je max in de smith hoger of train je ook met dumbells, dat de stabilisatiespieren ook getrained worden.

Het antwoord: stabilisatiespieren, vooral de rotator cuffs, zijn bij benchen superbelangrijk en worden in de smith noppes getrained. Als je toch met 60kg traint en tot failure gaat maak je veel kans dat je binnen de 2 maand met chronische schouderpijn zit. Rustig aan opbouwen terug.

Daarbij komt nog dat de smith het gewicht ligt ondersteunt via wrijving.
    Last edited by Genjuro; 01-03-2007, 21:12.
    the one and only tabata overlord

Comment

Alvast bedankt om zo gauw te antwoorden.

Mijn uitleg was miss niet al te duidelijk. Je hebt me verkeerd begrepen, het is juist omgekeerd. Smith: 60kg, Losse bar: 80kg.
      Ik weet dat het raar klinkt...
      Kan het aan de machine liggen? Miss teveel wrijving ofzo?
      Ik stoor me er nogal aan omdat ik bang ben dat ik plots zoveel in kracht heb ingeboet...
      Ik weet dat de rotator cuffs belangrijk zijn, ik train de borst ook met dumbells en dips.
      Last edited by R4ph4el; 01-03-2007, 22:01. Reason: iets vergeten

Comment

Ik ken het effect! ik heb het ook!
        met een smitmachine kan ik veel minder benchen.
        Anderhalf jaar geleden drukte ik met gewoon benchen 125kg terwijl ik met de smithmachine niet verder kwam dan 100kg.
        ik geloof niet dat het alleen wrijving is maar meer de manier waarop je de spier benaderd.
        Zoals genjuro al zei je spreekt je stabiliserende spieren met de smithmachine nauwlijks aan. Misschien dt het daar aan ligt....

gr

Comment

Dus het niet aanspreken van men stabilisatiespieren zorgt voor een dramatisch krachtverlies in dit geval?
          Ik ben alleszinds blij dat ik niet de enige ben

Ik weet nog maar sinds kort hoe slecht de smith-machine is...jammer want het is de enige manier om te benchen én te squatten(!) in die gym.

Comment

Ik vind deze machine zeer handig als je forced reps wil doen en op dat moment geen spotter hebt.
            Zeker voor de squat.
            getting back in shape...

Comment

Ik pak ook minder in de smith. Waar het aan ligt weet ik niet. Voel deze ook lang niet zo goed als gewoon los.
              Groei, Groeier, Groeist

Comment

ik ben ook voorstander van los te benchen. Maar het is idd erg makkelijk als er niemand in de buurt is om je te helpen.

gr

Comment

Ik neem aan dat je zowel bij de losse oefening als bij de smith machine de stang niet meerekend. Een olympische stang kan echter wel 15 of 20 kilo wegen. Mocht het niet daaraan liggen dan zou het wel te maken kunnen hebben met je inter- en intramusculaire coordinatie.

Bij alle oefeningen heb je te maken met agonisten (verantwoordelijke spier), stabilisatoren en synergisten. Deze laatste twee ondersteunen de agonist.
                  Bij het trainen in een toestel, neemt het toestel een deel van deze ondersteunende functie over. Dat zou tot de verwachting kunnen leiden dat je dus meer gewicht aan zou moeten kunnen.
                  In de praktijk kan dit, zoals bij jullie blijkt, wel eens tegenvallen.
                  Dit komt door 2 dingen:
                  - De uitvoering in de machine is toch net anders dan de vrije oefening. De coordinatie verschilt logischerwijs sterk. Als iemand een vrije oefening voor het eerst doet zal het juist moeilijker zijn dan de vaste oefening. Naarmate de coordinatie verbeterd zal men sterker geworden. Uiteindelijk kan deze coordinatieve ondersteuning zelfs een voordeel op kunnen leveren.
                  - De ondersteunende spieren 'helpen' je ook smokkelen. Nou klinkt smokkelen als iets negatiefs, maar het is eerder een forcering om een grotere kracht te kunnen overwinnen. Zo lang dit gecontroleerd gebeurt, hoeft het niet te leiden tot blessures en mag het dus ook gewoon gedaan worden.

Deze twee voordelen voor gevorderden, die je dus moet opbouwen, worden met de smith machine verminderd. Dat is dan dus een nadeel van de smith machine. Voor beginners is de coordinatie een nadeel en dus is voor het weglaten van deze coordinatie in de smith machine juist een voordeel.

Conclusie:
                  Beginners kunnen mogelijk meer gewicht aan in de machine, gevorderden met een beter coordinatief vermogen juist minder.

Heb je daar wat aan?

Groeten Tim
                  Last edited by Tim Schoormans; 03-03-2007, 23:19.

Comment

logisch toch?

stang 20kg en de weerstand ook +/- 15-20kg
                    Ik ben niet geboren om klein te zijn

Comment

aaaaaaaaaaaa

Dankje voor de zinnige reply's!
                      Klinkt heel goed onderbouwd en logisch Tim!

Ik ga miss toch maar eens uitkijken naar een gym waar ik los kan benchen.
                      (voordien trainde ik thuis maar ben beetje bang dat men materiaal het gewicht niet meer kan dragen)

Comment

de beweging in de smith is erg onnatuurlijk waardoor je moeilijker drukt
                        dit zou het verschil wel eens kunnen uitmaken en de wrijving speelt ook mee
                        Who's the Chef

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X