Rekken tussen de sets

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rekken tussen de sets

Om door te gaan op een eerdere topic, namelijk de professionaliteit van instructeurs: diverse instructeurs beweren dat het niet zinvol is om te rekken tussen de sets. Andere gevorderde sporters zie je regelmatig hun armen en benen rekken... Is het net als met voetbal dat het meer om het 'gevoel' van de sporter zelf gaat, dus het psychologische aspect (voorbeeld: diverse bronnen bevestigen o.a. dat lenigmakende oefeningen voor spelsporters zinloos is) ???
    Last edited by van_Huit; 15-03-2007, 12:17.

Re:

Quote: (onderstaand komt letterlijk uit Muscle&Fitness magazine)

#7 Niet voldoende rekken
    Flexibiliteit is één van de basisfundamenten van fitness, naast kracht en cardiovasculaire conditie. Een rek- en strekprogramma dat flexibiliteit promoot is goed voor je algemene niveau van fitness en gezondheid. Maar als het op gewichttraining aankomt moet je rekken op een manier die nuttig is voor bepaalde oefeningen. “De beste manier om te rekken voor gewichttraining is door lichte herhalingen over de volledige bewegingsbaan te maken van de specifieke oefeningen zelf,” zegt Peña. “Je krijgt niet dezelfde voordelen van een algemeen rek- en strekprogramma.”
    Blessures van de spieren, gewrichten en het bindweefsel ontstaan meestal bij een positie van volledige bewegingsvrijheid, als alle weefsels optimaal gerekt worden. Dit kan gemakkelijk gebeuren als je met zware gewichten traint, omdat het hefboomeffect dat hierdoor ontstaat kan bijdragen aan een positie die verder gaat dan de normale comfortabele bewegingsbaan op een gegeven moment. Door zorgvuldig op de techniek te blijven letten kun je dit risico beperken, maar dat kun je ook doen door het betrokken deel te rekken als onderdeel van je warming-up. Je pompt niet alleen je spieren vol bloed en warmt ze op met lichte sets, maar door een zo groot mogelijke bewegingsbaan et gebruiken vergroot je ook de flexibiliteit van dat deel.

Comment

tijdens mijn opleiding leer ik dat het totaal niet zinvol is om te rekken. Het heeft geen invloed op de blessures, in tegendeel! Er ontstaat een krachtverlies tot wel 30% in je spier tot wel 1 uur na het rekken.

Als je het doet om leniger te worden zou je het 3x per week kunnen doen om er effect van te krijgen. Wat je doet met rekken is het verleggen van je pijngrens zodat je spier verder kan door rekken.

gr

Comment

Re:

Leert binnen je opleiding? CIOS? ALO? Fysio?
        Het heeft toch te maken met de actine/myosine binnen de spier? Doordat deze wordt opgerekt vormt zich er nieuw weefsel waardoor er meer 'rek' in de spier zit?

Comment

Originally posted by van_Huit View Post
          Leert binnen je opleiding? CIOS? ALO? Fysio?

Het heeft toch te maken met de actine/myosine binnen de spier? Doordat deze wordt opgerekt vormt zich er nieuw weefsel waardoor er meer 'rek' in de spier zit?
          sportgezondheid.

Je verlegt je pijgrens waardoor je de spier verder kunt belasten. Lenigheid is ook maar heel beperkt. je kunt doormiddel van rekken en strekken je lenigheid met ongeveer 10% vergroten. Tenzij je er van jongs af aan mee bezig bent zoals turn(st)ers.

gr

Comment

Na mijn opwarming rek ik mijn spieren die ik die dag ga trainen,maar niet al te veel.
            Tussen de sets heeft dat geen enkel nut denk ik.
            getting back in shape...

Comment

rekken heeft inderdaad geen zin en levert alleen maar krachtverlies op, maar op aanraden van een deskundige op gebied van bodybuilding, moest ik het wel gaan doen bij mijn biceps en triceps omdat deze achter lopen.

dit zou dus komen door het bindweefsel dat om de armspieren zit en dat daarom de spieren dus niet goed kunnen groeien. door dus tijdens de armtraining tussen de setjes door en na de oefening goed te rekken, moet dit dus het gevolg hebben dat het bindweefsel gaat oprekken en de spier laat groeien..

Comment

dus uhmm... rekken heeft geen zin ? ik heb wel altijd iets minder spierpijn als ik heb gerekt? of zit dat tussen me oren ?
                ik wil zeker graag wat leniger worden maar niet me spieren verliezen

Comment

Rekken vind ik absoluut zinloos en zonde van mijn tijd.

Ik ga liever voor een goede warming up.
                  Groei, Groeier, Groeist

Comment

Ik denk zelfs dat er een kans is op blessure, als je heftig rekt tussen de oefeningen. Je spieren zijn uitgeput en "kapot" getraint ik denk als je zware rek oefeningen gaat doen er toch een kans is op spierscheuringen..

GRtz..
                    Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X