Type spiervezels?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Type spiervezels?

Ik had een vraag: Weet iemand of de groei van je spieren te maken heeft met het type spiervezel? Ik heb fast twitch vezels, omdat ik een "sprinter" ben. Groeit de spier nu langzamer of anders?

het fast twitch type heeft juist het meeste potentie. Je hebt nog een onderverdeling in 3 verschillende fast twitch vezels, maar als sprinter moet je daar niet op letten...

Heb jij al een marathonloper(slow twitch) gezien met een "goed figuur"? Vergelijk die eens met topsprinters qua spiermassa en definitie.
    the one and only tabata overlord

Comment

Fast twitch type: geschikt voor kortdurende, explosieve bewegingen.

Slow twitch type: geschikt voor arbeid van langere duur en naar verhouding geringe intensiteit.

De mate waarin hypertrofie en/of hyperplasia in de verschillende vezeltypen zal plaatsvinden, is natuurlijk mede afhankelijk van de trainingsbelasting: werken met maximale, explosieve oefeningen zal allicht leiden tot toename in de dwarsdoorsnede van de fast twitch.

Bij studies over het effect van anabole steroiden op de spiergroei blujkt dat met name bij body-builders (doch ook bij niet sporters) de slow twitch vezels meer in doorsnede toenemen dan de fast twitch.

Grtz.

Comment

Originally posted by Castaway View Post
        Bij studies over het effect van anabole steroiden op de spiergroei blujkt dat met name bij body-builders (doch ook bij niet sporters) de slow twitch vezels meer in doorsnede toenemen dan de fast twitch.

Grtz.
        post die studie eens als je wilt, best interessant...
        the one and only tabata overlord

Comment

Originally posted by van_Huit View Post
          Ik had een vraag: Weet iemand of de groei van je spieren te maken heeft met het type spiervezel? Ik heb fast twitch vezels, omdat ik een "sprinter" ben. Groeit de spier nu langzamer of anders?
          Je hebt ook slow twich vezels. Iedereen heeft beide soorten. Alleen de verdeling ervan verschilt van persoon tot persoon.

gr

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
            Je hebt ook slow twich vezels. Iedereen heeft beide soorten. Alleen de verdeling ervan verschilt van persoon tot persoon.

gr
            Ben ik het niet mee eens! Je hebt OF fast twitch, of slow twitch! Je ouders mogen bij de geboorte kiezen
            VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

@ Van_Huit:

In pricipe groeit een spier niet, maar wordt groter/dikker. Dit heeft inderdaad te maken met het type spiervezel. Ieder mens heeft fast & slow twitch vezels, dus niet het ene of het ander. Wel meer of minder.

- Rode spiervezels: langzame spiervezels, Slow Twitch fibers, type 1 (niet krachtig, wel lange duur)
              - Witte spiervezels: snelle spiervezels, Fast Twitch fibers, type 2 (zeer krachtig, korte duur)

Antwoord: of je spier groter wordt is afhankelijk van de intensiteit van je trainingen, of hij anders "groeit"...ligt aan de manier van de training; richt je je op Slow of op Fast Twitch. In principe moet je ze beide trainen, de ene wel iets meer dan de ander, maar dat ligt aan je doelstelling.
              Conclusie: voor jou als sprinter, ligt het accent inderdaad op de Fast Twitch.

@ Castaway:

Ik weet niet waar jij de hyperplasia vandaan haalt...maar...
              Hypertrophie is het groter of dikker worden van de spier, maar het in 1 zin noemen met hyperplasie is niet correct. Bij eventuele hyperplasie wordt de spiervezel wel dikker/groter, maar dit door splitsing van de spiervezel, waardoor je dus meer spiervezels zou krijgen. Dit is alleen nog niet aangetoond bij de mens. Dus hyperplasie mag je niet noemen. Hypertrophie mag je wel noemen, dit is dus het dikker/groter worden van de spiervezel. Je hebt ook nog Schijnhypertrophie, dit is wanneer de spier groter lijkt, niet door het dikker/groter worden van de spiervezel, maar door vocht.

@ Genjuro:

Naar die studie ben ik ook wel benieuwd . Ik ben niet van de stimulerende middelen, maar wat hij zegt, lijkt mij ook interessant.
              Wat wel blijkt is dat inderdaad bij BBers de langzame spiervezels ook dikker/groter worden, dan alleen de snelle. Dit omdat BBers zich richten op het vergroten van de omvang van de spier door zware gewichten te nemen en deze excentrisch en langzaam uit te voeren. Waarbij je dus ook je langzame spiervezel aanpakt. Bij de gewichtheffer/powerlifter ligt het accent meer op de snelle en explosieve manier van trainen, waarbij hij dus in principe alleen zijn snelle spiervezel traint. Ander doel.
              Maar wat die anabolen ermee te maken hebben...? indirect natuurlijk wel...zoals hierboven geschreven...

Wat extra info betreft rode/witte, langzame/snelle spiervezels.
              Veel duursporters trainen in hoog gelegen gebieden (boven de zeespiegel), zoals gebergten, om hun zuurstoftransport te kunnen verhogen in de rode spiervezels. Het schijnt dat als je daar traint, je lichaam meer rode bloedlichaampjes aanmaakt (waardoor je dus een langer uithoudingsvermogen krijgt). Dit alles heeft weer te maken met myoglobine, als ik het goed heb...

Negroide mensen, bezitten over het algemeen meer witte spiervezels dan andere mensenrassen. Reden waarom ze vaak uitblinken in sporten waarbij kracht nodig is.

Greetzz J.

Ps: Eric1982 weet denk ik wel meer over myoglobine...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X