cholestrol verlagende medicatie

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• cholestrol verlagende medicatie

hey mensen, ik heb afgelopen week een bericht gekregen dat er een erfelijk gen in onze familie zit voor een te hoog cholestrol, nou weet ik dat mijn zus hier ook last van heeft en moet ik binnenkort bloed prikken.

Nou vraag ik mij af of deze medicijnen invloed hebben op het sporten. De spieropbouw enz. Aangezien ik hoor dat het veel spierpijn opleverd en dat je spieren wat "slapper" worden (wat dat ook in mag houden). Ik weet dus nog helemaal niet of er sprake is van een te hoog cholestrol bij mij, maar ik dacht mij al vast te orienteren want zou wel erg balen als het onwijs nadelige effecten voor het sporten en mijn lichaam zou hebben en wat dan mogelijke alternatieve oplossingen zijn.

Als julie wat tips of info hebben, graag!

Ook als het erfelijk bepaald is dat je gevoelig bent voor een hoog cholesterol kun je er voor zorgen dat je cholesterol laag blijft. Eet gezond vooral veel groente en fruit, vette vis en volkoren producten. Daarmee ben je een te hoog cholesterol al een stap voor. In jou geval is het verstandig regelmatig je bloed te laten testen op cholesterol.
    Moet je dan toch aan de medicijnen zie ik niet meteen redenen waarom je groei in de problemen gaat komen. Ik ken wat mensen in mijn omgeving die ook choleterol verlagende medicijnen gebruiken en toch ook nergens last van hebben.

grts

Comment

oke dan! dankje wel, eerst maar eens bloed laten prikken inderdaad. Mijn huisarts zei namelijk dat eventuele bijwerkingen last van spieren konden inhouden. Wat hij daar precies mee bedoelde snapte ik al niet helemaal.

first things first, ff laten prikken

Comment

ik bump deze even omhoog. Had gister gesprek met de huisarts en ik blijk toch familiaire hypercholestrolemie te hebben, maar op het ogenblik is mijn cholestrol nog op normale waarden maar dat zou in de toekomst wel eens omhoog kunnen gaan en dan raadde hij statines aan die dus als bijwerking hebben (naast vele andere) behoorlijke spierafbraak. Nou hoef ik deze voorlopig nog niet te nemen maar een gewoon gezond leven met gezond eten is dus niet voldoende om met deze aandoening cholestrol te verlagen. Heeft iemand hier nog ervaring met een verhoogd cholestrol en medicijnen hiervoor?

groeten

Comment

Vraag het gewoon even aan je huisarts of aphoteker die weten er alles van.
          Who's the Chef

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X