explosief of maximale kracht?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• explosief of maximale kracht?

ik had een vraagje

wat is nou eiglijk het beste om op te trainen explosieve of maximale kracht?
    waar haal je de meeste voordelen uit?

want met explosieve kracht zou je bijv. (ik noem maar wat) harder kunnen slaan in een gevecht, maar met maximale kracht kan je meer gewicht tillen

maar waar heb je nou eigenlijk meer aan?

(vroeg ik me zomaar is af)

maar is het dan ook zo dat als je zwaar traint minder sets meer gewicht langzame herhalingen (dus meer richting de maximale kracht) dat je automatisch ook je explosieve kracht vergroot?
    Owner of the Iron Playground.

met explosieve kracht doel je op speed-werk?
    Op zich is kan dat ook van belang zijn om bijvoorbeeld je 1RM te verbeteren.
    Trainingslog Farmboy:

Comment

ja met explosieve kracht bedoel ik meer de kracht waarmee je bijv. stoot
      maar aangezien ik geen bokszak heb kan ik daar niet meer op trainen

maar je kan tog ook door bijv. met bankdrukken als je het gewicht snel omhoog stoot en langzaam laat zakken je explosieve kracht vergroten? (waardoor bijv. je stootkracht ook groter word)
      Owner of the Iron Playground.

Comment

explosief trainen kan gevaarlijk zijn, zeker als je zwaarder begint te gaan.

Comment

Originally posted by sandero View Post
          daarom neem je bij het speed-werk ook vaak een percentage uiteenlopend van 45% tot 60% van je 1RM. Ook maak je weinig herhalingen. Vaak wordt er ook gewaved (zoals bij een WSB schema)

Week 1: 45%
          Week 2: 50%
          Week 3: 55%
          Week 4: 50%
          Trainingslog Farmboy:

Comment

Er is niet één beter. Het ligt eraan wat je doelen zijn. Als jij aan vechtsport doet kun je meer hebben aan explosieve kracht waardoor je harder en sneller kunt stoten en trappen.
            Maar wil je graag medoen aan powerliftwedstrijden dan heb je meer aan maximale kracht. Je moet dus kijken wat je wilt berijken en dan pas kijken of een bepaalde training daarbij past.

grts

Comment

Originally posted by sandero View Post
              bs ik wil graag een bron zien !!

explosief is voor massa en kracht
              je hebt niet aan langzame uitvoering wat massa en kracht betreft
              negatoeve fase langzaam 2sec+-
              positieve fase explosief !!

Comment

iets waarin ik mij in specializeer, krachttraining voor vechten

Welke is de beste voor vechtsport, strength (limietkracht) training of power(explosieve kracht) training?

Die vraag vergelijk ik met een vraag met hetzelfde antwoord, nm, welke is de beste vechtsport voor op straat, thaiboksen of judo?

Antwoord: geen van de 2. Waarom? Wil je compleet zijn heb je alle2 nodig.

een goed artikel hierover dat al een tijdje in mijn favorieten staat

MMA Strength and Conditioning Ro

Het belangrijkste blijft, eerst die techniek onder de knie krijgen. Kwestie van non-sport specifieke kracht over te dragen naar sport-specifieke kracht. Met enkel gewichttraining wordt je wel sterker, maar bv een harde, snelle slag geven is eerst de techniek weten, dan pas je krachttraining erop richten. Eens je de techniek onder de knie krijgt en dan nog krachttraining erop richt zul je ENORM voorruitgaan, en met veel minder aan techniek en vooral door het enorme extra aan kracht, winnen.

Een goede, harde rechtse direct stoot met ko-potentieel bv, komt niet uit de schouders of triceps, zoals veel ongetrainden denken, maar komt door het hele lichaam in een vloeiende gecoördineerde beweging als een zweep te laten werken. Dat ga je nooit leren met enkel krachttraining, en ook niet door enkel op de zak te slaan, maar heb je een goede lesgever voor nodig die je op je fouten wijst(en die zijn zeldzaam).
                Last edited by Genjuro; 01-07-2007, 17:25.
                the one and only tabata overlord

Comment

Originally posted by Genjuro View Post
                  iets waarin ik mij in specializeer, krachttraining voor vechten

Welke is de beste voor vechtsport, strength (limietkracht) training of power(explosieve kracht) training?

Die vraag vergelijk ik met een vraag met hetzelfde antwoord, nm, welke is de beste vechtsport voor op straat, thaiboksen of judo?

Antwoord: geen van de 2. Waarom? Wil je compleet zijn heb je alle2 nodig.

een goed artikel hierover dat al een tijdje in mijn favorieten staat

MMA Strength and Conditioning Ro

Het belangrijkste blijft, eerst die techniek onder de knie krijgen. Kwestie van non-sport specifieke kracht over te dragen naar sport-specifieke kracht. Met enkel gewichttraining wordt je wel sterker, maar bv een harde, snelle slag geven is eerst de techniek weten, dan pas je krachttraining erop richten. Eens je de techniek onder de knie krijgt en dan nog krachttraining erop richt zul je ENORM voorruitgaan, en met veel minder aan techniek en vooral door het enorme extra aan kracht, winnen.

Een goede, harde rechtse direct stoot met ko-potentieel bv, komt niet uit de schouders of triceps, zoals veel ongetrainden denken, maar komt door het hele lichaam in een vloeiende gecoördineerde beweging als een zweep te laten werken. Dat ga je nooit leren met enkel krachttraining, en ook niet door enkel op de zak te slaan, maar heb je een goede lesgever voor nodig die je op je fouten wijst(en die zijn zeldzaam).
                  Ik heb ook een aantal jaar gethaibokst enne, alles komt uit je heupen.

Grtz

Comment

Originally posted by Riki View Post
                    Ik heb ook een aantal jaar gethaibokst enne, alles komt uit je heupen.

Grtz
                    heupen wil ik het niet noemen, terwijl je hetzelfde bedoelt als ik, zou ik eerder het Engelse woord "core" gebruiken.

Ik heb het hier trouwens over stoten in Engels boksen, niet de thai-stoten. Thai-stoten zijn voornamelijk core-rotatie, zonder verplaatsing van het zwaartepunt, het gewicht blijft rusten op beide benen, omdat een been waar teveel gewicht op rust erg vatbaar is voor lowkicks(en single-leg takedowns, maar dat is al mma). Dan nog zal je hele lichaam gebruikt worden, maar minder.

In Engels boksen heb je dat risico niet en verplaats je je zwaartepunt naar je voorste been om je lichaamsgewicht in de slag te zetten(vergelijkbaar met lunges). Meer ko-kracht in je stoten. Beste voorbeeld hiervan imo was Rocky Marciano. KO-percentage van boven de 80%, maar zet hem in de ring tegen een snelle thai-bokser en hij wordt binnen de minuut geimobiliseerd door lowkicks (als die thai-bokser slim is om niet te dicht te komen).

In Cubaans boksen is dat weer uit den boze, omdat je je zo vatbaarder maakt voor counters. Quasi hetzelfde als thai-boks, zonder ellebogen/knietjes/kicks.

Op straat zou ik een Engelse rechtse direct nooit doen als ik niet zeker ben dat hij 100% raakt, maakt je erg vatbaar voor een clinch of een knietje op je bek.

Waar heb je trouwens gethaibokst? Ms heb ik nog in je club getraind of tegen iemand in je club gevochten
                    Last edited by Genjuro; 01-07-2007, 19:02.

Comment

explosieve

Gezien jou leefttijd zou ik eerst voor explosieve kracht gaan is beter voor je lichaam je bent nog in de groei

Comment

Niet dat "krachttraining stopt de groei"-dingetje weer...

Comment

Wie heb het over stop de groei dingetjes dan.????????

Comment

.

Wie heb het over de stopt de groei"-dingetje

Comment

Waarom is het slecht voor hem als hij nog in de groei is dan...

Ik ging ervan uit dat je dat bedoelde omdat dat het meeste wordt gepapegaaid.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X