Wat moet eerst? Werken aan symmetrisch lichaam of massaopbouw?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat moet eerst? Werken aan symmetrisch lichaam of massaopbouw?

Hallo medeforummers.

Het was al ruim een half jaar geleden dat ik me had voorgesteld hierzo, dus jullie zullen me vast niet kennen. Ben ook vrijwel niet actief op dit forum. Sorry voor de ongezelligheid

Ik ben al vanaf mid augustus 2008 aan het fitnessen. Alleen maar krachttraining omdat ik vanaf toen besloot om aan te komen. Door drukte, een operatie en ziekten heb ik mij niet aan mijn voedingsschema gehouden. Wel bleef ik consequent 4 รก 5 dagen per week naar de sportschool tot en met heden.

Begin februari kreeg ik een ander baantje waarin ik de hele dag door mag eten. Perfect lijkt me. Ik woog in het begin van de maand 57.4 kg op een digitale weegschaal van de sportschool. Vandaag heb ik weer gewogen en kwam ik uit op 65.1 kg. (Wegen in de ochtend, na ontbijt). Nu ben ik er achter gekomen dat mijn schouders qua grootte niet kloppen en mijn rugspieren (onder oksels).

Aangezien ik ongeveer 71kg wil gaan wegen en ik per week een kilo aankom, lijkt het mij wel belangrijk om alvast aan de noodklok te trekken (denk ik).

Wat is nu belangrijker als ik er van uitga dat de massaopbouw met hetzelfde tempo doorgaat tot 71kg? Is de symmetrie belangrijker of de massaopbouw zelf? Met symmetrie bedoel ik ook dat mijn lichaam in verhouding even hard meegroeit. Ik merk nu al dat mijn borstspieren wel iets meer massa kunnen gebruiken net als mijn kuiten. Ik train vanaf deze week pas mijn kuiten, terwijl in verhouding mijn kuiten erg smal zijn!

Zelf ben ik 1.70 en mijn vet% = 14,4%. Het werd gemeten dmv een tang en rekenformule.

GRAAG ONDERBOUWDE ARGUMENTEN!

Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Er zijn ongetwijfeld mensen die eerst zouden gaan voor symmetrie net zoals je mensen zult hebben die eerst gaan voor massa. Ik zelf zou eerst mikken op massa, en hopen dat de asymmetrie ondertussen bijtrekt, maar zoals ik al zei, is zeer persoonlijk.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ik zou persoonlijk ook eerst liever algehele massa pakken. Straks ben je na een half jaar helemaal symmetrisch, ga je massa pakken en groeit 1 kant harder dan de andere

Daarnaast kan het ook gewoon bijtrekken. Met oefeningen die je doet per hand, doe je dan eerst je zwakke kant en daarna evenveel gewicht en reps.
      22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Zou idd ook gewoon eerst massa proberen te kweken. Daarna kan je aan je lijnen en defenitie gaan werken als je bijv. weer gaat cutten. Maar het ligt er maar net aan wat je zelf wilt. Als je bijv. vind dat je al genoeg massa hebt kan je hier ook al gelijk aan gaan werken.
        Owner of the Iron Playground.

Comment

Ik ben mini ecto dus massa :P
          The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Eerst kracht en massa, en daarna pas de boel gaan verfijnen.
            Geniet, en drink met maten!

Comment

Train je nu met losse gewichten of met machines? Als je Massa traint met losse gewichten zal het waarschijnlijk al vanzelf bijtrekken?
              "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Hoi thanks voor de adviezen. Ik train nu mijn assymmetrie weg met dumbells en machines.

Ik doe de chestpress arm voor arm om mijn schouders gelijk te krijgen. En ik doe een oefening voor mijn rug om mijn rugspier aan de zijkant gelijk te krijgen. Ik weet alleen niet hoe die oefening heet. Die moet ik ook arm voor arm doen.

Waarom ik deze vraag stel is, omdat ik van mijn instructeur heb gehoord dat iedereen ooit een punt zal bereiken dat de massa niet meer toeneemt. Ik denk dan dat als je nog steeds zo veel eet en geen massa toename meer heb, dat je de asymetrie niet weg kan werken! Daar ben ik dus bang voor, maar is dit ook wel correct gedacht door mij?

Tot nu toe kom ik gemiddeld 1 รก 1.2 kg per week aan. Ik ben nu al bijna 7 weken bezig. Ik wil uiteindelijk ongeveer 71kg wegen (Schatting omdat ik mezelf nu nog best 'dun' vind).

Comment

Train je nou alleen maar de ene helft van je lichaam??? Niet doen man! Gewoon alles gelijk trainen
                  22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Nee, ik train nu beide kanten, maar arm voor arm met hetzelfde gewicht waardoor het bij hoort te trekken volgens mijn instructeur.

Comment

Waarom ongeveer 71kg? :P

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X