cortisolstijging

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• cortisolstijging

Hallo Lui ik las laatst iets over cortisolstijging. Er werd beweerd dat 2 uur intensief trainen juist een averechts effect heeft op je training.
    Dit ivm spierafbraak door cortisolstijging ofso??

Ik train 4x in de week intensief met het oog op massa gainen.
    Per training ben ik gemiddeld wel 1.5 - 2 uur bezig.

Nu heb ik begrepen dat het iets van een stress hormoon is maar verder ben ik dus eigenlijk helemaal niets wijzer geworden.

Ik maak best behoorlijke progressie vind ik zelf, maar kan dit nog beter?
    Zijn er middeltjes of truucjes dit tegen te gaan of moet ik dat verhaal met een korreltje zout nemen?

Graag info/ advies hierover.

Bvd
    Remember the tongue is the strongest muscle..
    Do not forget to excersize it once in a while!!

Nu ben ik niet zon fan van oude topics linken, maar in deze staat het toch allemaal wel mooi; http://forum.bodynet.nl/algemeen/284...-training.html

Je bent nog niet zo gek lang bezig toch? Want dan zou dat verklaren waarom je toch vooruitgang boekt.
    Enne.. met iedere training sloop je jezelf een beetje. Letterlijk. Tijdens je training zelf groei je niet, dat doe je tijdens je rust. Natuurlijk met behulp van goede voeding.

Comment

ja ik heb ook hetzelfde probleem......

maar als ik het goed heb, helpt het om suikers tijdens de training in te nemen, om je cortisol levels laag te houden...

Comment

dankjewel patricia, ik ben daar iig al een stuk wijzer van geworden. Ik heb vandaag extra hard getraind en was nu met een uurtje weg. Moet zeggen dat dat ook goed voelde.

Comment

Om het niet makkelijker te maken maar wel moeilijker, hebben ook nog het probleem dat voornamelijk langdurig cardio je testosteronspiegel, quote General "op zijn gat zet". Heb een aantal artikelen op pubmed gelezen, waarbij er een een verhoogde testosteron spiegel gemeten heeft, doch dit was niet echt een representatieve onderzoek. Een veel gehoord geluid is, zie ook pubmed, dat langdurige cardio je testosteronspiegel drastisch verlaagt, en dat dit nog wel even kan duren eer dit hersteld is. Bij wielrenners en bijv. marathon lopers is een structureel laag testosteronspiegel het gevolg.

Worstel hier zelf ook nog mee, omdat ik graag een uurtje op hoge intensiteit fiets. Echter, HIIT Training blijkt de aanmaak van testosteron niet wezenlijk te beïnvloeden. Vandaag eigenlijk voor het eerst HIIT training op de (race-)fiets gedaan, en dat was heel erg zwaar ! Over een paar dagen zal ik het weer uitbouwen.

Samenvattend kan gesteld worden dat cardio en bodybuilding in principe niet samengaan (als massa je voornaamste doel is). Een HIIT training na je workout kan, echter dan sluit je een compromis (dus geen optimale spiergroei) en het beïnvloedt je herstel en je CNS. Beter is het om op niet trainingsdagen je cardio in te plannen.

Voor mij, nu ik in de CUT zit, is het de afweging om of minder cardio (of meer HIIT) en zodoende de testosteronspiegel niet te veel te beïnvloeden (testosteron is ook van belang bij de vetverbranding) OF om meer HIIT sessies te doen (in mijn geval op de fiets) en minder langdurig cardio. het voordeel daarvan is dat ik natuurlijk meer calorieën kan eten, met dito voedingsstoffen.

Beetje of topic, maar wel nuttig lijkt mij zo.
          Last edited by taxation; 12-05-2009, 20:43.
          Evolution, development, curiousity and improving you tax

Comment

Goede post.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

dankjewel taxatation.. Eindstand is dus gewoon het wel bekende elke voordeel heeft zn nadeel en vice versa.. Ik heb een vrij laag vet percentage dus ik skip voorlopig die cardio maar ff dan denk ik..

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X