hiit vermindert type IIb vezels?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hiit vermindert type IIb vezels?

Summary:"The response of muscle fiber type proportions and fiber areas to 15 weeks of strenuous high-intensity intermittent training was investigated in twenty-four carefully ascertained sedentary (14 women and 10 men) and 10 control (4 women and 6 men) subjects. The supervised training program consisted mainly of series of supramaximal exercise lasting 15 s to 90 s on a cycle ergometer. Proportions of muscle fiber type and areas of the fibers were determined from a biopsy of the vastus lateralis before and after the training program. No significant change was observed for any of the histochemical charactertics in the control group. Training significantly increased the proportion of type I and decreased type IIb fibers, the proportion of type IIa remained unchanged. Areas of type I and IIb fibers increased significantly with training. These results suggest that high-intensity intermittent training in humans may alter the proportion of type I and the area of type I and IIb fibers and in consequence that fiber type composition in human vastus lateralis muscle is not determined solely by genetic factors.""

Impliceert dit dat hiit zorgt voor een toename in type I vezels en een afname in type IIb spiervezels?

wat word hier bedoeld met: "areas of type I and IIb fibers increased significantly with training"

dus kort gezegd wil ik weten of Hiit er uiteindelijk voor zorgt dat je meer of minder type I of type IIb vezels krijgt, en wat gebeurt er met de verhouding.

bedankt alvast
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

hieronder nog wat extra informatie
    Effects of endurance training on muscle fibre ATP-ase activity, capillary supply and mitochondrial content in man.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Had wel al ergens gelezen dat de verschillende types eigenschappen van elkaar kunnen overnemen, maar dat de verhoudingen veranderen wist ik niet. Voor mensen die spiermassa willen opbouwen is HIIT dus niet echt optimaal?
      @ ketIF

Comment

korte uitleg, type I is voor uithoudingsvermogen, duurlopen etc. spiervezels geven weinig kracht, maar kunnen lang volhouden en worden dus langzaam moe.

type IIa: heeft zowel eigenschappen van type I als van type IIb

type IIb: levert grote kracht zoals bij powerliften etc. geven veel kracht, maar zijn ook snel moe.

wij als bodybuilders/powerlifters willen dus veel IIb aanspreken, en een groei in IIb krijgen.

wat ik wil weten is: zorgt hiit voor een toename in IIb vezels in hoeveelheid.
        en Heeft Hiit effect op de verhouding tussen I en IIb.

Als het zo is dat de verhouding meer I is en minder IIb,
        krijgen we dan toch nog zoveel IIb erbij dat uiteindelijk het aantal IIb is gelijk gebleven en dat alleen het aantal in I is toegenomen.

Mijn engels is niet zo optimaal om het onderstreepte in mijn beginpost te verklaren. vandaar dat ik het hier vraag.

Comment

wat word hier bedoeld met: "areas of type I and IIb fibers increased significantly with training"
          Spiergroei

Maar het lijkt me toch ook vrij logisch allemaal. Je hebt een stelletje zoutzakken, die zet je op een fiets onder beetje weerstand. Lichaam past zich aan, zij doen alleen cardio dus lichaam past spierverhoudingen aan naar de gevraagde inspanning. Dus ben je een cardio whore dan stelt je lichaam zich daarop in.

Dat het achterhaald was is geloof ik al tijdje bekend.

Dat cardio contraproductief is bij krachttraining was ook al bekend, dus vind niet echt schokkend
          The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

het gaat om hiit,
            waarbij je anearoob traint omdat je op 90-100% van je max traint.
            je geeft hierbij korte periode maximale kracht.

dat is iets anders als duursporten of zoals jij het noemt cardio whores.
            Ik dacht dat een sprinter dus ook gespierde benen heeft van het sprinten.
            (omdat dit vergelijkbaar is met soort van krachttraining. korte inspanning hoge intensiteit)

Comment

Een sprinter heeft gespierde benen omdat hij squat, powercleans en heavy polymetrics doet. Niet omdat hij hele dag aan het rennen is.

je geeft hierbij korte periode maximale kracht.
              Spieren zitten echt lang niet op maximale kracht bij cardio omdat er zoveel stabiliteit en krachtverlies komt kijken in contraproductieve bewegingen, helemaal niet als het langer dan 40 meter is. In ongetraintde athleten ligt dit niveau vanzelfsprekend nog veel lager

Een max squat op 1RM is maximaal kracht gevraagd. Een sprintje is heel ander verhaal zeker als je dit meerdere malen doet zonder volledig te herstellen.

En iemand die alleen cardiooot is een cardio whore

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

ok, wou dit beetje weten, omdat ik vandaag mijn schemas voor de komende twee maanden inelkaar aan het zetten ben.

ik wou eventueel 1xpw een cardio iets invoegen.
                (hiit, rpm, of iets anders met intervallen)
                Ik vermoed dat 1xpw geen kwaad kan.

Comment

Zou me er geen zorgen over maken

Als je iets kiest dan wel HIIT hoor overigens, dat daar geen twijfel over bestaat.

HIIT lijkt nogsteeds meer op krachttraining dan dat langdurige cardio dat doet. Plus het hele hormoon verhaal e.d.
                  Last edited by Yawgmoth; 01-08-2009, 15:31.

Comment

Ik geloof dat je moet lezen verhouding type 1/type 2b. Niet dat het totale aantal afneemt, gezien dat ook lijnrecht staat op deze uitspraak:
                    areas of type I and IIb fibers increased significantly with training.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X