pijn in kniën

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Training Niels View Post
    ik ren op harde grond maar heb speciale hardloop schoenen die daarvoor gemaakt zijn
    ik weeg 53 kilo en ben 1.68 m tijdens het fietsen voel ik het ook in mijn kniën
    meestal aan de bovenkant van mijn knie maar soms ook in het midden.
    Al gegoogled op runnerknie?
    ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

nee ashley nog niet zal ik even doen en wat dat nakijken betreft ik heb een 9 maanden gelede ook last gehad van mijn knie maar dan onderin een maar aan een knie een stukje knieschijf was afgebroken maar voor de rest was alles goed en ook met mijn andere knie
      BP 4x100 SQ10x100 DL12x100

Comment

Originally posted by Ashley View Post
        Glucosamine is geen medicijn. Afgaande op jouw reactie slik je het sinds kort. Dat je nu geen last heb van je knieen zal niet komen door het gebruik van Glucosamine. Mocht glucosamine uberhaupt werken moet je het langdurig slikken. Waarschijnlijk placebo effect.
        Haha, oke, dan ga ik stoppen met die pilletjes te slikken kijken of het echt zo is

Comment

Originally posted by Training Niels View Post
          nee ashley nog niet zal ik even doen en wat dat nakijken betreft ik heb een 9 maanden gelede ook last gehad van mijn knie maar dan onderin een maar aan een knie een stukje knieschijf was afgebroken maar voor de rest was alles goed en ook met mijn andere knie
          :|

Een stukje knieschijf afgebroken?
          Is dat wel volledig hersteld?
          Mischien heb je het ook aan je andere knie?
          Klinkt pijnlijk
          The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Wat is je lichaamsgewicht? Als je te zwaar bent is het niet een goed idee om te gaan hardlopen.
            Absoluut waar. BB en lopen gaan niet samen. Tredmill, crosstrainer, step zijn betere alternatieven.

Comment

Originally posted by CAT1 View Post
              Absoluut waar. BB en lopen gaan niet samen. Tredmill, crosstrainer, step zijn betere alternatieven.
              Mosterd na de maaltijd?
              Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
              Go heavy or go home!

Comment

15 vragen over de lopersknie
                Runners knee / Tractus iliotibialis frictie syndroom

1) Wat is de lopersknie eigenlijk?
                Het is een klassieke overbelastingsblessure. De pijnplek zit aan de buiten-
                bovenzijde van de knie. Tussen de buitenzijde van de heup en de bovenkant van
                het onderbeen zit een verbinding van spieren, pezen en een peesplaat. Vlak boven
                de aanhechting van deze peesplaat aan het onderbeen kan de pees "aanlopen"
                tegen een uitstekend "puntje" op het bot. Als dat gedurende langere tijd
                voortduurt, gaat de boel irriteren en ontstaan pijnklachten. De pijn kan zo heftig
                worden dat het sporten moet worden gestaakt.

2) Kan iedereen een lopersknie krijgen?
                De lopersknie komt vooral veel voor bij hardlopers en ook wel bij wielrenners. Maar ook andere sporters die rennen om hun conditie te verbeteren zijn goede kandidaten hiervoor.

3) Zijn er nog bepaalde risicofactoren die een rol kunnen spelen?
                Ja, er zijn een aantal persoonsgebonden risico's te benoemen.
                Allereerst de sporter met O-benen. Je kunt je indenken dat als de pees "om de bocht" zijn aanhechting moet vinden, elke beweging in de knie wrijving zal geven.
                De "mate van O" zal de ernst van de klacht bepalen.
                Een andere oorzaak is verkorte spieren aan de buitenzijde van het bovenbeen.
                Ook zonder O-benen zal de boel hierdoor extra onder spanning staan en gaan protesteren.
                De derde persoonsgebonden oorzaak is een gekanteld hielbeen. Hierdoor kan de
                stand van onder- en bovenbeen minder gunstig zijn en klachten veroorzaken.

4) Zijn dit alle persoonsgebonden factoren?
                Neen. Het belangrijkste risico is dat de sporter te snel, te veel wil presteren. Een onverstandige trainingsopbouw en onvoldoende warming-up zijn de belangrijkste
                oorzaken.

5) Welke overige factoren zijn er nog meer voor de lopersknie?
                Dat zijn de materiaal zaken zoals loopschoenen met aan de buitenzijde versleten hakken of het gebruik van schoenen met een anti-pronatie aanpassing terwijl dat niet nodig is. Deze verkeerde schoenkeuze komt helaas vaker voor dan je zou verwachten.

6) Hebben we dan alle oorzaken gehad voor de lopersknie?
                Een externe oorzaak is de ondergrond waarop wordt gelopen. Om de afwatering goed te regelen zijn de meeste wegen enigszins bol aangelegd. Als je altijd aan de linker kant van de weg rent (zodat je het verkeer ziet aankomen) heb je kans dat
                je aan de linker knie (lage kant) klachten krijgt.
                Ook steeds het zelfde rondje rennen met een stuk schuin strand in de route kan klachten uitlokken.

7) Als ik dit zo lees verbaas ik mij erover dat je ook géén klachten kan
                hebben. Kan je er ook iets aan doen?
                Heel effectief is geheel stoppen met hardlopen. Hierdoor zullen de pijnklachten snel
                afnemen.

8) Volgens mij gaat mijn conditie niet snel vooruit met dit advies. Is er
                een beter alternatief?
                Helemaal stoppen is ook niet aan te raden. Wel is het verstandig de
                trainingsomvang in eerste instantie fors te verminderen. Ik adviseer meestal tot
                50% van de oude omvang. Daarna moet je dan weer echt rustig opbouwen. Blijf
                met de training altijd onder de pijngrens.

9) Ik wil niet minder bewegen. Dan word ik thuis lastig. Hoe los ik dat op?
                Dan kan je andere bewegingsvormen gaan zoeken die de knie minder belasten.
                Zwemmen (rustig crawlen), fietsen (rustig pedaleren), schaatsen en skaten zijn
                goede alternatieven om je energie kwijt te raken. In de tuin werken, liefst mijn
                tuin, is ook heel effectief.

10) Is minder trainen afdoende om te herstellen van de lopersknie?
                Neen, daarnaast zal ook de oorzaak moeten worden opgespoord en weggenomen.
                Meestal zijn een goede warming-up met extra rekoefeningen voor de buiten-
                bovenbeen spieren en een gevarieerde looproute al voldoende.

11) Hoe rek ik die spieren?
                Om de linker kant te rekken plaats je de rechter voet voor het linker been langs
                aan de buitenzijde van de linkervoet. Laat het gewicht rusten op de linkervoet. Buig
                met de romp en de armen naar de grond rechts van de voeten.
                Deze oefening ook voor de andere zijde uitvoeren. Ook als je daar (nog) geen
                klachten hebt.

12) Kan ik, aansluitend aan de training, nog iets extra's doen?
                Ja, het kan nuttig zijn om na elke training even te koelen. Koelen dempt de
                eventuele pijn en voorkomt voor een deel een mogelijke ontstekingsreactie.
                Koelen doe je met water, cold pack of ijs. Denk aan bescherming van de huid
                tegen bevriezen en koel maximaal 15 tot 20 minuten. Na een uurtje nog eens
                koelen is een goed vervolg.

13) Als de lopersknie na twee weken nog niet over is, wat kan ik dan nog meer doen?
                Dan is het zeker tijd om bij de huisarts langs te gaan. Indien nodig kan dan
                fysiotherapie worden geprobeerd en gekeken worden of de schoenen moeten
                worden aangepast door een podoloog. Bij echte duurlopers kan het nodig zijn om
                ook geringe beenlengteverschillen (1 cm) te corrigeren.

14) Ben ik er dan echt vanaf?
                Niet altijd, in heel hardnekkige gevallen kunnen injecties met corticosteroïden
                worden toegepast en bij echte O-benen zal operatief ingrijpen nodig kunnen zijn.

15) Nu weet ik hoe ik er aan kom en hoe ik er weer vanaf kan komen.
                Kan ik ook voorkomen dat het zover komt?
                Dat is het verstandigste. Zorg voor goede schoenen, een goede en rustige
                trainingopbouw met een gevarieerd parcours. Doe bovendien een goede
                warming-up met voldoende rekoefeningen.
                En vooral: Luister naar je lichaam, dat is je beste adviseur.

inbreng roelinho: Zie ook dat het zadel van je fiets hoog genoeg staat.
                "We must all suffer from one of two pains: the pain of discipline or the pain of regret."

Comment

Originally posted by CAT1 View Post
                  Niet helemaal waar.. In de zomer maanden loop ik +- 8km elke morgen bij goed weer, zonder problemen met mn knieen.. Natuurlijk merk ik dat het n flinke belasting is voor mn enkels knieen en heupen en zelfs n beetje rug, maar ik denk dat dat niet komt door mn gewicht.. Ik denk dat het komt doordat ik niet normaal mn poten neerzet tijdens het lopen.. Je loopt ook niet als n maraton loper.. Je loopt met je poten te slingeren vanwege dat je niet normaal je benen neer kunt zetten, door je dikke bovenbenen. En daarbij ook veel te hard je voeten neerzet, en niet soepel rold....

Comment

Je doet met de input wat je wil. Een ex trainingsmaat van mij was ook een fervent loper ( geen maratonloper ) en net zoals ik >100 kg. Ergens op zijn 38e beide knieën kraakbeen rot versleten. Men heeft geprobeerd het weggesleten kraakbeen te vervangen door een soort van gel waardoor hij eerdere genoemde oefeningen nog kon doen maar lopen behoorde definitief tot het verleden. Enige andere oplossing waren 2 kunstknieën waar hij voorlopig voor bedankte.

Comment

Glucosamine is geen medicijn. Afgaande op jouw reactie slik je het sinds kort. Dat je nu geen last heb van je knieen zal niet komen door het gebruik van Glucosamine. Mocht glucosamine uberhaupt werken moet je het langdurig slikken. Waarschijnlijk placebo effect.
                      Binnen 6 weken moet je resultaat merken, niet in een dag ofzo. Als je teminste genoeg neemt, en niet te weinig zoals bij veel goedkopere versies daarvan. En placebo effect, nee, dat geloof ik niet. Daarvoor zie ik veel te veel dat het zelfs goed bij dieren werkt. Glucosamine zorgt meer voor een beter herstel van het eigen kraakbeen, dan dat het er zelf kraakbeen bijaan plakt.
                      Maar slijtage aan het kraakbeen is vaak door een veelvoudige buig beweging (zoals fietsen). Lopen is vaak juist goed daarvoor, dus lijkt me sterk dat hij daar last van heeft.

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                        Binnen 6 weken moet je resultaat merken, niet in een dag ofzo. Als je teminste genoeg neemt, en niet te weinig zoals bij veel goedkopere versies daarvan. En placebo effect, nee, dat geloof ik niet. Daarvoor zie ik veel te veel dat het zelfs goed bij dieren werkt. Glucosamine zorgt meer voor een beter herstel van het eigen kraakbeen, dan dat het er zelf kraakbeen bijaan plakt.
                        Maar slijtage aan het kraakbeen is vaak door een veelvoudige buig beweging (zoals fietsen). Lopen is vaak juist goed daarvoor, dus lijkt me sterk dat hij daar last van heeft.
                        Volgens mij bedoelde Ashley dat Silk wellicht last had van placebo-effect, niet jij .
                        "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by Pinada View Post
                          Volgens mij bedoelde Ashley dat Silk wellicht last had van placebo-effect, niet jij .
                          Ok foutje dan, ik dacht in zn algemeen.

Comment

Euh.

4) Zijn dit alle persoonsgebonden factoren?
                            Neen. Het belangrijkste risico is dat de sporter te snel, te veel wil presteren. Een onverstandige trainingsopbouw en onvoldoende warming-up zijn de belangrijkste
                            oorzaken.
                            Wat een crap.
                            Alsof je wat kunt doen aan je O-benen of zelfs zo slecht kunt trainen, dat je O-benen krijgt. Come on. Wat een kutsite.

11) Hoe rek ik die spieren?
                            Om de linker kant te rekken plaats je de rechter voet voor het linker been langs
                            aan de buitenzijde van de linkervoet. Laat het gewicht rusten op de linkervoet. Buig
                            met de romp en de armen naar de grond rechts van de voeten.
                            Deze oefening ook voor de andere zijde uitvoeren. Ook als je daar (nog) geen
                            klachten hebt.
                            Zo rek ik niet mijn spieren, maar wil ik mijn peesplaat oprekken.

12) Kan ik, aansluitend aan de training, nog iets extra's doen?
                            Ja, het kan nuttig zijn om na elke training even te koelen. Koelen dempt de
                            eventuele pijn en voorkomt voor een deel een mogelijke ontstekingsreactie.
                            Koelen doe je met water, cold pack of ijs. Denk aan bescherming van de huid
                            tegen bevriezen en koel maximaal 15 tot 20 minuten. Na een uurtje nog eens
                            koelen is een goed vervolg.

Als het probleem een scheve band/plaat is, waarom dan koelen?!

14) Ben ik er dan echt vanaf?
                            Niet altijd, in heel hardnekkige gevallen kunnen injecties met corticosteroïden
                            worden toegepast en bij echte O-benen zal operatief ingrijpen nodig kunnen zijn.
                            "echte O-benen"...
                            Als je niet in aanmerking komt voor operatie, heb je namaak O-benen? Dan doe je eigenlijk maar alsof?
                            Wat een gekkie.
                            Om de dag goed rekken, echt goed en intensief. Laat je schoenen nakijken, corrigeer je schoenzolen.
                            Blijf weg van cortico's en operaties.
                            Last edited by Osterich; 09-11-2009, 13:47.
                            http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/33738-osterichs-dagboek-eten-trainen-beminnen

Comment

O-benen is maar een risicofactor die een rol kan spelen.
                              Steroïden en operaties gaat over hardnekkige klachten waarbij je niet meer kan wandelen zonder pijn en niets helpt, wat bij de TS niet het geval is.
                              "We must all suffer from one of two pains: the pain of discipline or the pain of regret."

Comment

Ik had er wellicht bij moeten zetten dat ik in bovenstaande schuitje zat.
                                En dat ik niet geopereerd ben, en ook geen cortico's heb gehad.
                                http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/33738-osterichs-dagboek-eten-trainen-beminnen

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X