Trainen of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trainen of niet?

allereerst de beste wensen voor iedereen

hierbij mijn eerste vraag voor 2010

ik heb een (lichte) kater

nu zit ik er aan te denken om toch even lekker te gaan sporten

is dit zonde van mijn tijd?

is dit goed tegen mij kater?

ik denk persoonlijk namelijk dat even lekker trainen hetzelfde effect op een kater(tje) heft als sex

wat is jullie mening hierover?
    Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.

Mijn persoonlijke ervaring:Ga niet trainen met een kater.
    Zonde van je tijd.Neem liever een extra dagje rust.
    getting back in shape...

Comment

praat je dan over een KATER of een katertje?

Comment

Alcohol in je bloed? Blijf maar gewoon thuis.........

Comment

Kater...zelfde als met sex...dus barstende koppijn en over je nek gaan. Slim.
          Als je wilt zuipen zonder een kater te krijgen doe dan vodka. Drinkt weg als water en je hebt er geen latere koppijn van.
          verder gewoon niet sporten. Door het alcohol in het bloed ben je al niet bepaald anabool en tijdens het sporten zal dit alleen maar erger worden.

Comment

dat is dan duidelijk,bedankt voor jullie reacties!

geen training vandaag

gelukkig heb ik geen hoofdpijn

ben wel een beetje wazig

ik hou het maar op mijn andere antikatermiddel van vandaag

vanmiddag een "heerlijk" verfrissende nieuwjaarsduik!!!

Comment

het werkt je kater wel weg :P maar of het nut heeft is een ander verhaal

Comment

niet alles wat leuk is heeft ook nut

Comment

De essentie van de kater ligt in het onvermogen van je lichaam om grote hoeveelheden alcohol af te breken. Met 10 ml alcohol, de gemiddelde hoeveelheid in een glas, is ongeveer anderhalf uur gemoeid. De afbraaksnelheid wordt niet echt groter bij hogere consumptie, dus met vier glazen is je lijf al zes uur bezig. Bij de inname van nog meer glazen is het zo goed als onmogelijk om de ochtend na een avondje doorzakken al weer nuchter te zijn. Bovendien raakt het afbraaksysteem bij snelle alcoholinname overbelast. Afvalstoffen hopen zich op en de kater is een feit.

De afbraak gebeurt in twee stappen met behulp van enzymen (hulpstoffen), vooral in de lever. Eerst wordt alcohol (ethanol) omgezet in acetaldehyde met behulp van het enzym alcoholdehydrogenase (ADH). Daarna wordt acetaldehyde omgezet in azijnzuur. Ook voor deze tweede stap is een enzym nodig: aldehydedehydrogenase (ALDH).
                  Als je veel alcohol hebt gedronken, kan vooral de tweede stap in de afbraak van alcohol vertraging oplopen. Het enzym ALDH raakt dan als het ware overbelast en het gevolg is dat het tussenproduct acetaldehyde zich ophoopt in je lichaam. Dit is een belangrijke oorzaak voor de onaangename verschijnselen die horen bij een kater zoals hoofdpijn, misselijkheid, braken, buikpijn, een rood gezicht en vermoeidheid.

Overigens is bovenstaande opsomming van verschijnselen zo divers dat er ook vele oorzaken voor de ‘kater’ kunnen zijn die op zich niets met de alcoholconsumptie te maken hebben. Je kunt ook hoofdpijn krijgen door het verblijf in een rokerige en lawaaierige omgeving en door de chemische toevoegingen aan alcoholhoudende dranken.

Wat wel met de alcohol verband houdt is de behoefte aan water. Een lichaam dat op volle toeren alcohol aan het afbreken is heeft last van een verstoorde waterhuishouding. Het paradoxale effect is dat er bij inname van grote hoeveelheden alcoholische drank uitdroging optreedt. Met het verlies van vocht worden ook verschillende vitamines en mineralen aan het lichaam onttrokken. Ook dit kan bijdragen aan het algehele onbehagen.

Oorzaken van de kater kunnen ook op een subtieler biochemisch niveau liggen. Zo vermoedt een Amerikaanse onderzoeksgroep dat bepaalde neurotransmitters zoals cytokines een rol spelen. Cytokines worden onder andere door witte bloedlichaampjes uitgescheiden bij een griepinfectie en hebben dan de typische katerverschijnselen als hoofdpijn, misselijkheid en algehele slapte tot gevolg. Het idee is dat alcoholische dranken bepaalde congemeren bezitten, die op hun beurt cytokines activeren. Met name donkergekleurde dranken zouden meer van deze congemeren bezitten.

Comment

ik ga vooral voor de algehele slapte uit je verhaal

na de noordzee van vanmiddag zal dat wel over zijn

Comment

Is de sportschool wel open vandaag dan?
                      Owner of the Iron Playground.

Comment

Die zijn niet open, naar mijn weten geen een.
                        En wanneer wel ben je natuurlijk stom bezig.
                        1 januarie is een dag om te relaxen.

Comment

*doet deur open*
                          Mijn gym is open for business en gaat straks gewoon gebruikt worden

Comment

Ik zou nu echt niet kunnen trainen, en gelukkig zijn ze ook gwn dicht.
                            Dus np

Comment

al schijnt door sporten de alcohol sneller eruit te gaan, ik zou lekker thuis blijven. kost je meer pijn en moeite te trainen dan het iets opleverd.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X