Niet slapen bij niet sporten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Niet slapen bij niet sporten

Vrinden van BN,

Het is al even dat ik hier niet meer geposted heb, maar ik heb een probleem.

Net als velen van jullie ben ik sportfanaat. Ik heb ooit 130 kg gewogen (en niet in spiermassa), maar dat is nu nog rond de 100 en een stuk beter gevormd

Ik sport zo'n 5 keer per week. Soms 6 keer. Daarbij doe ik dus niet alleen krachttraining, maar ook duurtraining.

Ik pak geregeld rust en peil vaak in de ochtend mijn rusthartslag om te bepalen of ik voldoende hersteld ben. Ik voel me verder ook prima!

Dan nu het probleem:

Het probleem waar ik tegenaanloop als ik niet sport is dat ik niet kan slapen!
    Als ik in bed lig, dan heb ik veeeeeeeeel te veel energy. De dagen dat ik wel sport slaap ik als een roosje. De dagen dat ik niet sport lig ik gewoon wakker.

Herkent iemand dit?

Alvast bedankt voor de reacties.

N2
    Start: 123 kg Nu: 95,6kg (13,2% vet)

het kan zijn omdat je het zo vaak doet dat je lichaam er aan gewend is geraakt.
    door dat je elke dag veel sport verbuik je veel energie.
    doe je dit dus niet dan heb te veel engergie omdat je niks hebt gedaan en lichaam te gewend is geraakt bijna elke dag zoveel energie te vebruiken.
    je lichaam past zich snel aan en went ook snel aan dingen die je standaard en vaak doet.
    probeer anders 4 x in de week te gaan: maandag - dinsdag -woensdag(rust) donder dag vrijdag weekend rust.
    bigger is better

Comment

Aan de hand van je rusthartslag bepalen of je genoeg rust hebt gehad lijkt me geen goeie indicator. Zes dagen sporten is dan ook wel erg veel. Lijkt me moeilijk om uberhaubt genoeg rust te krijgen.

Vermoed dat dat slaap gebeuren een beetje placebo is. Misschien ben je er wel veel te extreem mee bezig in je hoofd. Lig soms ook tot laat wakker omdat ik in mijn hoofd bezig ben met mijn sport. Maar dat heeft niets te maken met, of ik wel of niet getraind heb.
      The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Hartslag is best een goede indicator: verhoging=onderherstel.
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
          Hartslag is best een goede indicator: verhoging=onderherstel.
          Dus als mijn spieren in de dagen na krachttraining niet volledig hersteld zijn heb ik een verhoogde hartslag?
          The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Als het goed is wel. Zelf overigens nooit getest.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Klinkt als iets wat tussen de orden zit.

Neem is een weekje rust van het sporten en kijk wat er gebeurd.
              Pas dan wel je voeding aan op niet train dagen.
              Who's the Chef

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                Als het goed is wel. Zelf overigens nooit getest.
                Nou, lekker betrouwbare indicator. Zou zelf toch liever uitgaan van 48/72u per spiergroep en gevoel. Om nou als krachtsporter te zeggen: "hmm mijn hartslag is hoger als normaal, beter nog een dagje rust" is wel erg veel van 't goeie.

Neemt natuurlijk niet weg dat je hartslag vast hoger zal zijn. Maar dat is beinvloedbaar door zo ontzettend veel factoren.
                The Sky Ain't The Limit

Comment

True. Je moet het ook wel altijd op hetzelfde moment meten he. Direct na het opstaan, eerst een baseline bepalen (eerst even volkomen rust houden dus), en dan kun je gaan meten.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X