Advies voor een beginner?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies voor een beginner?

Hey

Deze maand word ik 19 jaar en ik heb een niet al te sportief verleden. Bij de sporten die ik dan toch even vol heb gehouden, kwamen zo goed als geen krachtoefeningen van pas. Verder ben ik eerder lui dan actief, zo zit ik vaak achter de computer en hang ik maar wat rond met vrienden.

Mijn familie heeft de aanleg om snel struis te worden, maar mijn broer en ikzelf hebben hier blijkbaar niet zo veel last van, doch was ik altijd het dikkertje van de twee (in vergelijking met natuurlijk). Ik schat mijn vetpercentage op 15% en er is dus een laagje vet dat mijn niet al te ver ontwikkelde spieren bedekt.

Drie weken geleden heb ik me in het fitness-verhaal laten trekken doordat mijn vriendenkring met een vaste regelmaat rond 14:00 ging fitnessen, wat een leegte in mijn dagplanning inhield. Na regelmatige verzoeken om het ook eens te proberen, had ik dan toch besloten om mezelf een maandabonnement aan te schaffen. De eerste week hield ik goed vol, maar week 2 en 3 heb ik slechts zelden getraind. Vanaf morgen wil ik er echt wel voor gaan.

Op korte termijn wil ik een zo laag mogelijk vetpercentage en een zo goed gevormd bovenlichaam als mogelijk. Het is niet dat ik benen niet belangrijk vind, maar ondanks dat ik weinig macht in mijn benen heb, zijn ze wel redelijk goed gevormd. Mocht mijn bovenlichaam aanzienlijk vooruit gaan, blijven ze toch nog wel eventjes goed in proportie. Na de zomersticky uitgebreid te lezen heb ik het belang van voeding zeker door, maar het is vrij moeilijk om een compleet voedingsschema over te nemen aangezien ik nog thuis woon en moet eten wat de pot schaft.

1. Ondanks dat mijn benen proportioneel al vrij breed staan t.o.v. mijn bovenlichaam, is het toch nog de moeite om benen te trainen uitsluitend voor de anabole hormonen? Gaan mijn benen van compounds nog meer uitzetten? Enkele van mijn jeansbroeken sluiten nu reeds nauw aan op de bovenbenen.

2. Overdag zit ik vaak thuis, maar er is zo goed als geen eten voorzien, waardoor ik vaak snel geroosterd brood en dergelijke eet. Is het een beter idee om dagelijks naar de broodjeszaak te gaan om een belegd broodje binnen te spelen? Indien ja, welk broodje is een goed alternatief? Zowel 's ochtends als 's middags of beter variëren?

3. Aangezien ik nog maar een beginner ben, zijn supplementen nog steeds aangeraden? Indien ja, welke supplementen zijn aan te raden en in welke hoeveelheid?

4. Shakes na de training, een must of overroepen? Waar ik fitness is er een ruim aanbod aan shakes, megagainers, go fasts, hydraterende drankjes en dergelijke meer. Hier thuis heb ik nog een halfvolle pot proteïneshake met banaansmaak van mijn broer. Tijdens het trainen grijpen mijn vrienden naar een Go Fast en achteraf drinken ze nog een halve liter Mega Gainer. Met de spreuk "Less is more" in mijn achterhoofd, heb ik hier ook mijn bedenkingen bij.

5. Iedere dag behandelen we een spiergroep. Over het algemaan is dat maandag borst, dinsdag armen (biceps, triceps, geen onderarm), woensdag schouders en donderdag rug. Elke keer worden er een niet vastgelegd aantal oefeningen gedaan voor die spiergroep, elke keer drie sets van 12, 10 en ten slotte 8 reps. In de zomersticky stond om regelmatig met de variabelen te spelen, dus is het goed om maandelijks een ander aantal reps te doen of zit ik fout?

6. Vrijdag wil ik eventueel nog compound oefeningen gaan doen, maar ik weet niet goed welke oefeningen ik hier zou doen. Of beter benen trainen?

Alvast mijn excuses voor de vele vragen, maar ik doe het liever goed dan volledig fout. Hopelijk kunnen jullie me de juiste richting uitsturen!
    take the risk, forget the fall
    if its what you want, its worth it all

Welkom

alle vragen zijn ook welkom
    aangezien je een beginner bent is vraag 5 geschrapt.. beginnen met fullbody uit de sticky's 3x per week.
    supplementen zijn aangeraden, maarrr je voeding moet eerst in orde zijn.
    benen gwn trainen.

Comment

Oh, nog een belangrijke vraag vergeten!

Wij trainen met 3 personen, dus tussen de reps zitten soms lange pauzes. Ik meende te lezen dat je spieren na 4 minuten weer op volle macht gaan. Hoelang is het nu eigenlijk aangeraden om te pauzeren tussen de reps? 4 minuten wachten om weer volle bak te doen of beter een korte pauze om je spieren die kans net niet te geven?

Comment

Originally posted by Landslide View Post
        Oh, nog een belangrijke vraag vergeten!

Wij trainen met 3 personen, dus tussen de reps zitten soms lange pauzes. Ik meende te lezen dat je spieren na 4 minuten weer op volle macht gaan. Hoelang is het nu eigenlijk aangeraden om te pauzeren tussen de reps? 4 minuten wachten om weer volle bak te doen of beter een korte pauze om je spieren die kans net niet te geven?
        zelf doe ik meestal 2 min rust tussen de setjes.
        4min is een beetje lang ja.. 2a3min is ok

Comment

Originally posted by Fitness-maniak View Post
          Welkom

alle vragen zijn ook welkom
          aangezien je een beginner bent is vraag 5 geschrapt.. beginnen met fullbody uit de sticky's 3x per week.
          supplementen zijn aangeraden, maarrr je voeding moet eerst in orde zijn.
          benen gwn trainen.
          Bedankt voor je reactie!

Zoals ik nu train is echt niet goed? Mij is altijd verteld geweest dat "één spiergroep per dag" de gouden regel is, maar ik wist natuurlijk niet dat dit pas in een verder gevorderd stadium is (tenzij ik het verkeerd begrijp). Ik ga meteen die sticky lezen.

Die voeding is natuurlijk ook een probleem aangezien ik nog thuis woon zoals eerder gezegd. 's Avonds moet ik eten wat de pot schaft, maar overdag kan ik mijn eigen zin doen. Aangezien ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, zou dit mijn avondeten moeten compenseren, toch? Als ik zowel 's ochtends als 's middags mijn voeding onder controle houd, en 's avonds dan maar eet wat de pot schaft, zijn voedingssupplementen dan nog steeds aangeraden of compleet uit den boze?

zelf doe ik meestal 2 min rust tussen de setjes.
          4min is een beetje lang ja.. 2a3min is ok
          Oké, vanaf nu zal ik alleen trainen, want met 3 is dit bijna onhaalbaar. Ik doe het liever goed.

Comment

rustmomenten hangt af van je doel. wil je massa gaan kweken is 4 minuten echt geen uitzondering. (lees maar het 4 daagse split van Falstyr door).

Wil je echter cutten kan je al genoegen nemen met een minuut rust om cardiovasculair bezig te zijn.

Ik zou niet meteen je maten laten vallen met trainen. je hoeft toch niet op elkaar te wachten??? begin allemaal met een andere oefening of plan gewoon niet dezelfde training als hun in. hun UB, jij LB. Hun dan weer LB dan jij weer UB. enz.

snappie?

Comment

ik woon ook thuis, koop wel me eigen extra eten, kwark,supplementen,tonijn,etc.

lees de sticky's eens door, en begin met het fullbodyschema uit de sticky's.
              als er vragen zijn hoor ik die graag.

Comment

Originally posted by The Phoenix View Post
                rustmomenten hangt af van je doel. wil je massa gaan kweken is 4 minuten echt geen uitzondering. (lees maar het 4 daagse split van Falstyr door).

Wil je echter cutten kan je al genoegen nemen met een minuut rust om cardiovasculair bezig te zijn.

Ik zou niet meteen je maten laten vallen met trainen. je hoeft toch niet op elkaar te wachten??? begin allemaal met een andere oefening of plan gewoon niet dezelfde training als hun in. hun UB, jij LB. Hun dan weer LB dan jij weer UB. enz.

snappie?
                Ja, ben niet zeker of ik eerst zou cutten of eerst massa. Als ik zou beginnen met cutten, komt er dan ook (een beetje) massa bij? Of is spierbehoud het beste dat je met het cutten kan halen?

Waar zie ik het snelst resultaat van? Resultaat is voor mij de voornaamste drijfveer, als ik mezelf zie vooruitgaan dan kan ik mezelf ook beter motiveren om het vol te houden.

Mijn maten doen het schema zoals ik het heb neergeschreven, maar zijn wel al een tijdje bezig met trainen. Als ik beter full body doe om te beginnen, dan moet ik sowieso al andere oefeningen dan hen doen, niet?

ik woon ook thuis, koop wel me eigen extra eten, kwark,supplementen,tonijn,etc.

lees de sticky's eens door, en begin met het fullbodyschema uit de sticky's.
                als er vragen zijn hoor ik die graag.
                Deze link had ik daarnet toen ik naar full body zocht: Full Body Workouts: Legs, Torso, Arms
                Full Body Workouts: Legs, Pull, Push

Had gelezen dat de Pull Push wel populair was dus die geniet mijn voorkeur.

Ik ga eens bespreken met mijn vader of hij me met mijn voeding wilt helpen.

Comment

Originally posted by Landslide View Post
                  Ja, ben niet zeker of ik eerst zou cutten of eerst massa. Als ik zou beginnen met cutten, komt er dan ook (een beetje) massa bij? Of is spierbehoud het beste dat je met het cutten kan halen? spieren kweken in de cut is niet de idelae combi. Echter zijn er wel manieren om het te behalen maar daar moet jij nog niet aan denken. Waarom niet? ik zag dat je na een week al even geen zin meer had. Denk bijvoorbeeld aan UD2. Is een zwaar proces maar is wel de opzet dat je wat massa pakt en toch vetverlies.

Waar zie ik het snelst resultaat van? Resultaat is voor mij de voornaamste drijfveer, als ik mezelf zie vooruitgaan dan kan ik mezelf ook beter motiveren om het vol te houden. als beginneling zal je snel resultaat boeken. Wil je niet gortdroog staan deze zomer dan zou ik lekker een bulk pakken. wil je dit wel dan moet je cutten.

Mijn maten doen het schema zoals ik het heb neergeschreven, maar zijn wel al een tijdje bezig met trainen. Als ik beter full body doe om te beginnen, dan moet ik sowieso al andere oefeningen dan hen doen, niet?

bij full body pak je dus alles. de naam zegt het al. dus idelae situatie ten opzichte van je maten die split doen. Jij begint met een oefening die zij dus op die dag niet doen. klaar!

In het rood...

Comment

die UD2 laat ik blijkbaar eventjes voor wat het is

Dus vanaf morgen ga ik voor de full body, in de sticky staat 30 à 90 seconden rust tussen de reps. Ik heb geen conditie nodig, maar als cardiovasculair trainen ook een beperkte mate van vetverlies inhoudt, ben ik van plan om daarvoor te gaan. Of lijkt het beter om 4 minuten pauze te nemen en meteen wat massa?

En inderdaad, die situatie is perfect.

Comment

luisteren naar jezelf, soms heb je meer tijd nodig om te recupereren tussen de setjes
                      The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.
                      Welcome To The Brotherhood Of The Iron!

Comment

Idd, naar de klok kijken heeft naar mijn inzien helemaal geen nut. Gewoon wachten tot je er weer klaar voor bent. In de cut kun je natuurlijk wel overwegen om het tempo wat hoger te houden.

Comment

"Op korte termijn wil ik een zo laag mogelijk vetpercentage en een zo goed gevormd bovenlichaam als mogelijk"

Zo wil iedereen het ff snel voor de zomer maar zo werkt het helaas niet maat.

1;Ik zou je benen der gewoon bij blijven trainen, benen trainen hoort er gewoon bij en ze zeggen dat er dan meer groeihormoon in je lichaam komt waardoor je sneller groeit.

2;Het broodje dat voor jou een goed alternatief is; Volkoren brood met kipfilet.

3; Misschien een eiwitshake mits je voeding goed is. Anders heb je der nog vrij weinig aan.

4; Een stuk fruit na je training en zorgen dat je daarna je eiwitten binnen krijgt.

5; Je kan een ander aantal reps doen, maar denk dat ze der mee bedoelen je schema om te gooien doormiddel van wat andere oefeningen toe te passen. Zodat je lichaam weer andere prikkels krijgt en niet gewend raakt.

6; Ik heb op dag 1; Borst, 2; Rug, 3; Benen, 4; Schouders/buik, 5; Armen. Waar laat jij je buik? Al was ik jou zou ik benen beetje in het midden van de week pakken dan hebben je andere spieren wat meer tijd om te herstellen.

Hoop je hier wat meer mee geinformeerd te hebben

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X