Korte cardio-sessies tijdens krachttraining

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Korte cardio-sessies tijdens krachttraining

Beste Bner's,

Momenteel ben ik aan het cutten en doe mijn cardio altijd na de krachttraining. Gisteren kwam een instructeur naar me toe met de mededeling dat "cardio veel effectiever zou zijn (in de cut), als het in korte sessies en tijdens de krachttraining gedaan wordt." Dus zeg maar 2 oefeningen - cardio - 2 oefeningen - cardio enzovoort.

Ik vraag mij dus af of dit echt klopt. Vooral op dagen waarop ik mijn benen train, lijkt me dit best zwaar.

Hoe denken jullie hierover?

cardio is het effectiefst (in de vorm van verbrand het meeste vetten) als je glycogeen voorraden het leegst zijn. Hoe leger je glycogeen voorraden hoe meer vetten je zult gaan verbranden en hoe minder glycogeen.

krachttraining verbrand voornamelijk glycogeen, en is dus een perfecte vorm om je glycogeen voorraden al deels te legen. vervolgens kun je daarna middels cardio training na je krachttraining het maximale resultaat uit je cardio sessie halen.

tussendoor cardio zorgt dat je minder hard kan krachttrainen omdat je vermoeid raakt van de cardio. Daarnaast worden je glycogeen voorraden geleegd door de cardio (en kun je dus minder lang/intensief krachttrainen).

ik zou het lekker houden op cardio NA de krachttraining.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

heerlijk van dat soort instructeurs

Enige scenario waarin ik me kan voorstellen dat het nuttig zou kunnen zijn... is als je doel enkel afvallen is, en niet kracht trainen.
      Dan zou je krachtoefeningen kunnen doen als soort van interval oefeningen, met lichtere cardio ertussendoor als rustintervallen. Maar zelfs dan is het dubieus of het effectief zal zijn
      Fear is the mind killer

Comment

zelfs in die opzet is het slecht. Minder kracht = minder energie in krachttraining = uiteindelijk minder kcal verbrand, hetzij door meer spier(1kg spier extra = 50kcal verbranding extra) of gewoon doordat je krachttraining minder intensief is doordat je al moe bent. Cardio kan je toch altijd wel doen, is op pure wilskracht(en conditie, maar bij de meeste mensen is die er wel).
        Still shrinking.

Comment

Ik ben nu zelf ook in de cut. Is het nu beter om cardio te doen op dagen waar je geen KT doet? Of is het beter om cardio direct na de KT te doen? Ik hanteer nu de H.I.I.T. training en dat is fucking vermoeiend na een KT (vooral na beentraining). Vandaar dat ik cardio op niet-KT dagen train.
          Last edited by Killer-G; 27-09-2010, 14:39.

Comment

Bedankt voor jullie advies mannen!
            Ik heb vandaag ook m'n cardio helemaal aan het eind gedaan. Je voelt je benen direct na zo'n benendag!

Comment

Originally posted by Sinner View Post
              Je voelt je benen direct na zo'n benendag!
              Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
              Go heavy or go home!

Comment

Originally posted by Shredmaster View Post

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X