Twee vragen over Bench Press

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Twee vragen over Bench Press

eerste vraag:
    Ik en een vriend van mij hadden een discussie over wat nu de exacte benchpress-techniek was, is het de bedoeling dat de stang je borst net niet raakt bij elke rep of moet je je armen buigen tot 90graden en vanuit daar weer omhoog?

tweede vraag: Ik lees vaak "BP: 120kg 1x' bijvoorbeeld, maar rekenen jullie bij dit dan ook het gewicht van de stang of alleen de aantal KG's dat je eraan hangt?

dankje!

correcte techniek is ALTIJD de borst aanraken. Halve ROM = Halve Man.

En ja bij die 120kg tellen we ook de stang mee van circa 20kg als het een olympische barbel is.

Comment

Originally posted by kiazax View Post
      eerste vraag:
      Ik en een vriend van mij hadden een discussie over wat nu de exacte benchpress-techniek was, is het de bedoeling dat de stang je borst net niet raakt bij elke rep of moet je je armen buigen tot 90graden en vanuit daar weer omhoog?

tweede vraag: Ik lees vaak "BP: 120kg 1x' bijvoorbeeld, maar rekenen jullie bij dit dan ook het gewicht van de stang of alleen de aantal KG's dat je eraan hangt?

dankje!
      90 graden zou de juiste diepgang moeten zijn, mits 90 graden bij jou op je jouw borst is dan is de stang op de borst goed. Is dit niet het geval dan moet je boven je borst stoppen wanneer je de 90graden al hebt bereikt. Dus alleen op je borst als je al een ontwikkelde borst hebt en dit je 90graden oplevert. Is dat niet het geval boven de borst stoppen zodra de hoek van 90 is bereikt.

Waarschijnlijk is de stang hierbij al gerekend, aangezien die ook kg's weegt en die druk je ook omhoog.

Ik hoop dat je er wat mee kunt met mijn huidige kennis (mocht ik het fout zeggen, leer ik ook weer wat )
      Last edited by Iron Mind; 02-10-2010, 10:31.
      "Straight outta gym"

Comment

90graden is gewoon bullshit. als je fatsoenlijk kunt benchen raak je altijd de borst ongeacht wat. En nee dat betekend niet met je ellebogen breed, maar je ellebogen zoveel mogelijk naar binnen houden als mogelijk.

Comment

Lastig, jullie zeggen alle twee wat anders, nog andere opinies/ervaringen?

Als ik 90graden doe raak de stang NIET mijn borst

Comment

De enige goede manier ongeacht of je powerlifter, strongman of bodybuilder bent

YouTube - Dave Tate's Six-Week Bench Press Cure

Comment

yup... gewoon tot de borst... en ff vragen bij je sportschool hoeveel de stang weegt.

Olympisch is dus 20... maar die bij ons in de sportschool zijn maar 11 kg. Er is zelfs ook nog een kortere variant en die weegt maar 7 kg. Reken je dus niet te rijk
              Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                yup... gewoon tot de borst... en ff vragen bij je sportschool hoeveel de stang weegt.

Olympisch is dus 20... maar die bij ons in de sportschool zijn maar 11 kg. Er is zelfs ook nog een kortere variant en die weegt maar 7 kg. Reken je dus niet te rijk
                Maak daar maar zelf wegen van, eerste wat ze in de sportschool zullen zeggen is 20 kilo. Zonder het zelf vaak echte te weten. Natuurlijk een eigenaar zal het wel weten maar een student die stage loopt zal zoiets vaak niet weten.

Comment

Als je een weegschaal in je sportschool hebt staan kan je er met de baar gaan opstaan en dan weet je direct hoeveel de baar weegt.
                  Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Originally posted by Tommyy View Post
                    Maak daar maar zelf wegen van, eerste wat ze in de sportschool zullen zeggen is 20 kilo. Zonder het zelf vaak echte te weten. Natuurlijk een eigenaar zal het wel weten maar een student die stage loopt zal zoiets vaak niet weten.
                    Goed punt
                    Bij ons lopen er redelijk wat fanatieke begeleiders rond. Zij hebben ze zelf ook gewoon gewogen om zeker te weten wat ze wegen
                    Fear is the mind killer

Comment

Zoals Falstyr al zegt 90 graden is onzin. Zo word men in fitness centra geleerd te benchen. Heeft te maken met de belasting op je schouders en dergelijke, maar dat is alleen van toepassing als je met je ellebogen naar buiten drukt. Nadeel is dus ook dat je de rom aanzienlijk kleiner maakt. Bij de powerliftstijl bankdrukken heb je heel dat probleem dus niet.

Comment

interessante video Falstyr, blijkt dat ik het toch niet helemaal goed uitvoer.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                          De enige goede manier ongeacht of je powerlifter, strongman of bodybuilder bent

Je hebt 2 stijlen van BP!
                          BB style en PL style.
                          Beiden zijn correct.

BB style is gewoon flat, relaxed, no arching back. PL style is voor een bodybuilder niet nodig. Voor bodybuilding is het gewicht niet het grootste belang. Het aantal reps en sets t.o.v. gewicht wel.
                          1e Masters Superbody YBF 2011!
                          Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by marnop View Post
                            Je hebt 2 stijlen van BP!
                            BB style en PL style.
                            Beiden zijn correct.

BB style is gewoon flat, relaxed, no arching back. PL style is voor een bodybuilder niet nodig. Voor bodybuilding is het gewicht niet het grootste belang. Het aantal reps en sets t.o.v. gewicht wel.
                            Bedankt voor je tip ^^

Comment

@ Marnop: BB style is anders wel de grootste schouder verneuker...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X