Spierpijn

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spierpijn

Heey,

ff een snelle vraag. Is spierpijn nou een teken van een goede training te hebben gehad of te weinig voedsel om te herstellen?

spierpijn is of teveel melkzuur in je spieren of te zwaar beschadigd.
    Zorg voor goede voeding voor je training en voldoende herstelvoeding na je training.

Spierpijn zegt niet altijd of de training goed was en zegt ook niets over groei.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Spierpijn opzich is idd. geen indicator voor groei of een goede training. Je kan het wel als richtlijn gebruiken qua herstel, geen spierpijn = snel herstel van training, veel = minder snel herstel. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, kan ook zijn omdat je je schema anders ingedeeld hebt of nieuwe oefeningen doet. Als ik een paar weken naar m'n top toe train krijg ik eigenlijk alleen in de laatste paar dagen spierpijn, wanneer ik de routine ook moet stoppen omdat de rek er dan uit is.
      In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

oh k is goed, ja het was bij mij indd nieuwe oefeningen en maandag was het denk ik teveel me spieren beschadigd.

thnx!

Comment

Maar als je echt hard traint, krijg je alleen maar spierpijn. Dus kan het in zoverre geen indicator zijn? Of was je training dan net iets té fanatiek?

Comment

Originally posted by NoGettinOver View Post
            Maar als je echt hard traint, krijg je alleen maar spierpijn. Dus kan het in zoverre geen indicator zijn? Of was je training dan net iets té fanatiek?
            Training kan niet echt te fanatiek zijn, of je moet verkeerd trainen..
            gewoon hard gaan, is altijd fanatiek toch?
            On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Bepaalde spiergroepen, zoals mijn onderrug, krijg ik simpelweg nooit spierpijn. Hoe zwaar ik ook train.
              Net zoals ik bij sommige spiergroepen standaard spierpijn heb, ook als ik ze licht pak. Vaak speelt nieuwigheid een grotere rol, maar ook niet altijd.

Spierpijn betekent ook niet dat je niet kan trainen. Sterker, een lichtere training kan (na de 48uur rust) juist je herstel versnellen.

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                Bepaalde spiergroepen, zoals mijn onderrug, krijg ik simpelweg nooit spierpijn. Hoe zwaar ik ook train.
                Net zoals ik bij sommige spiergroepen standaard spierpijn heb, ook als ik ze licht pak. Vaak speelt nieuwigheid een grotere rol, maar ook niet altijd.

Spierpijn betekent ook niet dat je niet kan trainen. Sterker, een lichtere training kan (na de 48uur rust) juist je herstel versnellen.
                Zelf heb ik ook dat ik bepaalde spiergroepen nooit voel. Maar als ik mijn borst echt vol en diep pak, voel ik dat de komende dag(en). Ik zag spierpijn in ieder geval altijd als een teken van flink getraind. Maar als ik licht train, dan voel ik totaal geen spierpijn. Dus vandaar mijn theorie

Comment

Zelf heb ik ook dat ik bepaalde spiergroepen nooit voel. Maar als ik mijn borst echt vol en diep pak, voel ik dat de komende dag(en). Ik zag spierpijn in ieder geval altijd als een teken van flink getraind. Maar als ik licht train, dan voel ik totaal geen spierpijn. Dus vandaar mijn theorie
                  Als je hem diep pakt kan het ook zijn dat je gewoon zoveel rek op je spieren zet dat je hierdoor spierscheuring krijgt en dit ervaart als spierpijn.

Daarnaast is spierpijn niks anders dan kleine scheurtjes in het spier-eiwit wat je als spierpijn ervaart.

je weet dus niet welke van deze 2 het is aangezien je het zelfde zal voelen.
                  Overigens is spierpijn niet essentieel voor spiergroei, dus maak je niet druk als je geen spierpijn hebt.
                  spierpijn is genetisch bepaald, ik weet niet of dit erfelijk is, ik ga het meteen opzoeken.
                  Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by gleke View Post
                    Training kan niet echt te fanatiek zijn, of je moet verkeerd trainen..
                    gewoon hard gaan, is altijd fanatiek toch?
                    Tuurlijk kan een training te fanatiek zijn. Als je eenmaal voorbij maximale beschadiging van de spier zit voor maximale groeiprikkel... alles hierna is onnodige extra beschadiging van je spier.
                    Het lastige is alleen dat je niet echt weet wanneer dit precies is.
                    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                      Tuurlijk kan een training te fanatiek zijn. Als je eenmaal voorbij maximale beschadiging van de spier zit voor maximale groeiprikkel... alles hierna is onnodige extra beschadiging van je spier.
                      Het lastige is alleen dat je niet echt weet wanneer dit precies is.
                      Lol, trainingen kunnen echt niet te fanatiek zijn als je met een goed schema traint. En beetje melkzuur in spieren wordt normaal snel weer weggewerkt. Je kan ook gewoon veel lager in reps gaan 1-3reps ongeveer, dan zal je zo goed als geen verzuring krijgen omdat je nog genoeg aan creatinefosfaat hebt.

Comment

Ik heb het niet over melkzuur.
                        Ik heb het over de kleine scheurtjes die in je spieren komen. Het zijn deze scheurtjes die de groeiprikkel geven die leidt tot spiergroei.

Logischerwijs is er een x hoeveelheid beschadiging nodig voor een maximale groei/herstel prikkel.
                        Overstijg je deze hoeveelheid dan beschadig je je spier verder dan dat nodig is. Wat dus zal leiden tot een kleiner netto resultaat in spiermassa toename.

voorbeeldje:
                        stel je spier is 100. Je traint.. spier raakt beschadigd, zakt tot 95. Dan komt een groeiprikkel. Uitgaande van voldoende voeding en rust groeit je spier tot 105.
                        Stel dat een beschadiging van 5 leidt tot een maximale groei 10. Heeft het dus geen zin om meer oefeningen te doen en je spier meer dan 5 te beschadigen.

Hierbij wel even de kanttekening dat ik er hierbij vanuit ga dat een groeiprikkel een standaard maximale waarde heeft.

En ik weet het.. het is super gesimplificeerd zoals ik het omschrijf... komt van alles bij kijken. Maar hier van uitgaand... kun je dus zeker 'te zwaar trainen'
                        Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post

Trainen met een beetje spierpijn kan als het normale spierpijn is (melkzuur) idd geen kwaad.
                          Maar wel altijd oppassen met dat advies, als mensen met grote spierschade gaan trainen is het foute boel.
                          Ik was ooit een relatief korte periode gestopt met trainen en ging gelijk weer voluit toen ik weer begon, dat heb ik geweten ook, een maand lang spierverslappers nodig en ontstekingremmers, ruim een maand dus spierpijn en een volle week hoge koorts door die ellende.......
                          1e Masters Superbody YBF 2011!
                          Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by gleke View Post
                            Lol, trainingen kunnen echt niet te fanatiek zijn als je met een goed schema traint. En beetje melkzuur in spieren wordt normaal snel weer weggewerkt. Je kan ook gewoon veel lager in reps gaan 1-3reps ongeveer, dan zal je zo goed als geen verzuring krijgen omdat je nog genoeg aan creatinefosfaat hebt.
                            wanna bet dat je nog steeds verzuurt kunt raken met 1-3 reps? Ga jij maar eens een fatsoenlijk volume afwerken met die reps. Zoals 10-12 sets met 60-90sec rust intervals. Dan wil ik daarna nog wel eens van je horen dat je niet verzuurd raakt.

Originally posted by marnop View Post
                            Trainen met een beetje spierpijn kan als het normale spierpijn is (melkzuur) idd geen kwaad.
                            Maar wel altijd oppassen met dat advies, als mensen met grote spierschade gaan trainen is het foute boel.
                            Beste test hiervoor vind ik... Voor de work-out de spier goed oprekken. Als het goed is zal het veel pijn doen, maar daarna trekt het heel snel weg omdat er opeens weer doorbloeding kan plaatsvinden. Afvalstoffen er uit, herstel stoffen er in. Dan kun je binnen 10mins weer trainen. Als dit niet het geval is heb je een soort spierpijn waarmee je beter thuis kunt blijven voor een keertje.
                            Last edited by Falstyr; 15-10-2010, 14:06.

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                              Ik heb het niet over melkzuur.
                              Ik heb het over de kleine scheurtjes die in je spieren komen. Het zijn deze scheurtjes die de groeiprikkel geven die leidt tot spiergroei.

Logischerwijs is er een x hoeveelheid beschadiging nodig voor een maximale groei/herstel prikkel.
                              Overstijg je deze hoeveelheid dan beschadig je je spier verder dan dat nodig is. Wat dus zal leiden tot een kleiner netto resultaat in spiermassa toename.

voorbeeldje:
                              stel je spier is 100. Je traint.. spier raakt beschadigd, zakt tot 95. Dan komt een groeiprikkel. Uitgaande van voldoende voeding en rust groeit je spier tot 105.
                              Stel dat een beschadiging van 5 leidt tot een maximale groei
                              10. Heeft het dus geen zin om meer oefeningen te doen en je spier meer dan 5 te beschadigen.

Hierbij wel even de kanttekening dat ik er hierbij vanuit ga dat een groeiprikkel een standaard maximale waarde heeft.

En ik weet het.. het is super gesimplificeerd zoals ik het omschrijf... komt van alles bij kijken. Maar hier van uitgaand... kun je dus zeker 'te zwaar trainen'
                              Wat ik vooral bedoel is dat het voor de gemiddelde sporter niet zo heel veel zal uitmaken, dat klein beetje meer of minder rond je x.

@fal: in theorie, als je 60 seconden rust neemt tussen sets en 1-3reps doet zal er geen melkzuur in je spieren komen. En zelf al moest dat het geval zijn(wat betekent dat je op hetlactic acid systeem begint te werken) dan zal melkzuur omgezet worden in: pyrodruivenzuur dat op zijn beurt weer omgezet kan worden in ATP of een andere mogelijkheid is dat melkzuur via de bloedbaan naar de lever wordt gevoerd en daar wordt omgezet in glucose.
                              Wat ik vooral bedoel is dat (in theorie), veel meer melkzuur zal ontstaan als je hoger in reps gaat 8-15 dan dat je erg laag in reps zit.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X