"Negative" Benchpress

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "Negative" Benchpress

Ik vroeg me af hoe jullie tegen een negative benchpress aankijken?

Ik las namelijk dat die Taylor Lautner, die binnen 1 jaar enorm gespierd is geworden, van zijn trainer de "negative" benchpress moest uitvoeren. Zijn trainer keek hierbij naar het gewicht dat hij 10 reps kon drukken en deed vervolgens 10 kilo aan beide kanten erbij. Nu was het dus niet het geval dat hij dit moest drukken, maar dat hij dit zo langzaam mogelijk naar zijn borst liet komen. Vervolgens hielp zijn trainer hem dan weer om de stang omhoog te krijgen.

Wat vinden jullie van deze methode? Puur goed voor de afwisseling? Helemaal niks? of heel goed?

Ik vroeg me dit af dus ik dacht ik post het even!

Groet,

Sean

ik zie het de ''gespierde'' mannen in onze fitnesgym ook doen. Ik ga het zeker ook even een x proberen.

Comment

Die methode is wel oke denk, meeste van je soreness (en spiervermoeiing?) komt van je excentrische fase, dus als je die gaat overloaden zou je volgens die theorie aardig jezelf uit kunnen putten. Zou het niet vaak doen though
      22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Deze methode is een systeem dat je gebruiken kan als je op een plafond terecht bent gekomen voor extra prikkels.
        Het is niet een oefening die je als beginner moet gaan doen.

Je moet hiervoor echt wel al een beetje kracht hebben en het gevoel hebben waarmee je gecontroleerd het gewicht in minstens 5 tellen, liever veel meer, kan laten zakken.
        Dan heb je een spotter nodig die bijvorbeeld al met zware gewichten frontraises kan doen. Stel je eens voor dat je 100kilo echt niet meer weggeduwd krijgt? Of als je het in de negatieve ROM niet meer kan tegenhouden? Dan moet de spotter al erg sterk zijn en betrouwbaar.
        Bij zwaardere gewichten heb je zelfs 2 betrouwbare spotters nodig om het echt veilig te doen.

Bij mij was ook de laatste keer dat ik echt negatief ging met leuke gewichten, 160kg, ook de laatste set echt BP die een flinke schouderblessure gaf.
        Nu is het niet zo dat je gelijk maar blessures oploopt, maar als je negatieve reps verkeerd doet kan je het oplopen.
        Ik was al zwaar overbelast toen en deed na een uitgebreidde training nog een keer uitgebreid borst met die negatieven.
        De volgende trainingsdag was 30kilo de limit voor mijn schouder, meer kreeg ik niet omhoog. Beetje lullig, links gaat dan omhoog en rechts blijft gewoon beneden..........En dat is bijna 10jaar geleden en heb er nog steeds af en toe last van.

Dus als je negatives wil doen,
        Goede warming-up, goed voorbereiden en niet eerst te zwaar gewoon borst doen, maar wacht tot je sterk genoeg bent en wat ervaring hebt en alles goed kan aanvoelen. Zorg dan ook voor 1 of 2 betrouwbare spotters die het gewicht omhoog kunnen tillen voor je.
        En doe het alleen als het nodig is dus zo nu en dan, niet te vaak. Het is een zware overbelasting.
        Last edited by marnop; 27-10-2010, 14:45.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Dankjewel boys,

Lijkt me duidelijk zo!
          Laatste vraag, is het een optie om tussen bankdruksessies in een keer de negatieve te doen? of moet je echt volledige borsttraindagen kiezen om bijv. 3 sets (allemaal negatief) te doen?

Comment

ik gebruik het vrij vaak om het laatste beetje eruit te persen,maar dan wel met een spotter of bv in een power rack met safety pins.
            ik gebruik dan geen extra gewicht maar maak gewoon mijn sets en de laatste rep(s) ga ik focussen op het negatieve deel.
            Dit doe ik ook veel met seated military press.
            Na mijn gewone set een x aantal preps als rest/pause set maar dan gefocussed op het negatieve deel,maar dan alleen bij mijn laatste set.
            Last edited by Mvos; 27-10-2010, 15:36.
            Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
            Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

Ik denk dat het wel kan, zolang je het gewicht uiteraard gecontroleerd kunt laten zakken over een seconde of 5-6.

Het schijnt ook dat de excentrische contractie zou zorgen voor de meeste spierhypertrophy.
              The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Ik gebruik het ook best vaak als ik b.v. pull-ups doe, met gewicht aan m'n lichaam.

Comment

Logisch. Excentrisch ben je altijd sterker, dus kun je je spieren ook meer aanspreken. Bedoel, kijk naar een squat. Zakken kan je altijd, al hang je 300 kg aan de bar. (Sterker nog, als je dat niet kan handlen zak je sowieso of je nu wilt of niet. ) Maar terug omhoog komen, dat is weer een ander verhaal. Dus ja, het is een goede techniek om eens toe te passen in je trainingen, voor net dat kleine beetje extra. Maar zoals al gezegd, ga niet overdrijven en hou in de gaten waar je mee bezig bent. Want het geeft wel een wat grotere belasting dan 'straight' setjes.

Comment

Let overigens wel, het idee hierachter is dat je daar hooguit een paar setjes mee doet voor een oefening he. Dus dat je niet complete trainingen hierop gaat baseren, want dan ga je daar denk ik toch wel gezeik mee krijgen in de zin van allerlei klachten. Dus wel met mate toepassen.

Comment

Ik snap het.. Ik ga m gewoon eens af en toe gebruiken maar verder gewoon bankdrukken op de "normale" manier

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X