Welk vetpercentage voor vrouwen is goed? En bij hoeveel mag je sporten?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welk vetpercentage voor vrouwen is goed? En bij hoeveel mag je sporten?

Hoi

Ik ben in een jaar rond de 25 kilo afgevallen. En ik heb anorexia (gehad), nog steeds wel last van een eetstoornis maar dat terzijde. Ik moet aankomen, maar wil ook graag aankomen in spier.

Maar mijn vraag gaat het name over het verpercentage.

Wat is een gezondvetpercentage voor een jonge vrouw rond de 17 a 21 jaar?(dit omdat ze in de kliniek er zo naar kijken)

Ik had een vetpercentage van 13.7% bij een gewicht van 48.9 en ben 1.70m en ik ben al aangekomen. Maar volgens mijn diëtiste is het nog best laag, en ik mag lichamelijk gezien nog niet sporten aangezien mijn klachten haaruitval, stop menstruatie, lage bloeddruk, te lage lichaamstemperatuur enz. enz. weer terug kunnen komen. Ze was niet echt duidelijk bij wel percentage ik wel mocht gaan sporten maar dat ga ik volgende keer even vragen. Wat raden jullie aan als vetpercentage om te sporten? En hoevaak per week? Jullie zouden wel begrijpen dat ik echt een conditie van -100 heb sinds extreme afvallen.

Je mag best gaan sporten, geen probleem.
    Het zal pas een probleem worden als je obsessief gaat sporten en verkeerde doelen gaat nastreven.

Je bent 1,70m lang. Dus zou je zonder sporten best 60/65 kilo mogen wegen met een vetpercentage van tussen de 16% en 20%, allemaal geen probleem. En dan eerder naar de 20% dan naar de 16%.

Voor jou zou dat een doel kunnen zijn op een termijn van 1 tot 2 jaar en/of dat een beetje vast te houden. En daar vandaan kan je eventueel verder gaan kijken om op dat gewicht je vetpercentage iets te verlagen tot 15%.
    Maar dat is van latere zorg.

Om alles goed in verhouding te krijgen in spieren vs vetmassa zal je goed moeten eten, gezond en ruim voldoende.
    Dan zal je lekkerder in je vel gaan zitten en je fitter, gezonder en sterker voelen dan ooit tevoren.

succes.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

ik denk dat je gewoon kan gaan sporten, maar dat je wel heel erg goed ervoor moet zorgen dat je de juiste dingen, maar vooral ook genoeg eet.

je moet al een stuk meer gaan eten, om aan te komen, en trainen verbrand daarbovenop ook nog eens veel energie. ik denk dat ze bang zijn, dat je dat nu nog niet gaat redden, om zoveel te eten elke dag. en dat ze liever eerst zien dat het met genoeg eten goed gaat.

Mits je dus zeker weet dat je voeding goed zit (qua voedingskeuze en hoeveelheden), en je rekening ermee houd om extra veel te eten op dagen dat je gesport hebt. dan zal je gewicht, je spiermassa, en ook een beetje je vet percentage stijgen.

het zou heel erg mooi zijn, als je in 18-24 maanden een 10-11 kilo aan zou komen. waarvan een 6-7 kilo spier en 4 kilo vet. je vet% zal tegen die tijd rond de 20 komen, en je zult genoeg spiermassa hebben om er sportief en strak uit te zien.

maar de belangrijkste stap die je moet gaan nemen, is voldoende en de juiste producten eten. normaliter ben in niet perse een voorstander van regelmatig en gestructureerd eten, maar in jouw geval lijkt het me wel erg verstandig om enige structuur en regelmaat aan te brengen in je eetpatroon.

succes ermee
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Duurt spier aanzet zolang?

Ik mocht niet meer bewegen omdat ik aankwam in spier en mijn vetpercentage weer daalde. En ik sport niet eens:PIk fiets enkel 5 keer per week een halfuur en ik loop daarnaast ook een halfuur tot uur per dag.

Maar ik moet naar een gewicht van 58, tussen sd-1 en sd0 aangezien ik daar als kind zat en ze trekken zo'n lijn door. Dus dan zou ik zo'n 4 a 5 kilo aan spier er aan moeten om bij dat gewicht 20% te hebben of niet? Ik moet sowieso daar een vetpercentage van 20% halen. Eventueel mag ik bij 54 stabiliseren aangezien ik wel weer normaal functioneer.

Maar hoe meer spier, hoe meer eten toch? En ondanks mijn eetstoornis houd ik van eten:P

Comment

Hoe meer spiermassa hoe meer voeding je nodig hebt inderdaad.

Hoe lang het duurt om spiermassa te kweken hangt af van hoe je traint(intensiteit) en hoe en wat je eet.
          Wij hebben die maanden 12 tot 24 aangehouden om je de tijd te geven om het als termijn doel te kunnen oppakken.
          Je bent net aan het terugkomen van een obssesieve eetstoornis, wij willen niet dat je weer terug valt of in een ander probleem zal vallen.

Die termijn is realistisch, maar ook lekker ruim. En geeft je voldoende ruimte om wat te spelen met de gewichtsverhogingen, vetaanzet enz.
          Het is sowieso beter om een langere termijn doelstelling te hebben dan te focussen op korte termijn en dan te worden teleurgesteld. Of dat doel absoluut te willen halen ook als dat niet realistisch is en dus obsessief te kunnen worden.

Trek er daarom een termijn voor uit van een jaar tot 2 jaar om alles optimaal te krijgen en langer plezier te beleven aan de sport en de verbeterde levensstijl.
          Als je het eerder voor elkaar krijg mag best en kan ook wel, maar overweeg het door er op mijn manier naar te kijken. Ik bespeur een beetje haast in je vraag/reply! Heb geen haast, haast is gevaarlijk, je hoeft niet morgen klaar te zijn, beter over 1 jaar of 2 jaar, gezond en voor de rest van je leven. Dat weet je inmiddels ook wel dacht ik?

Bespreek het ook nog eens met de mensen om je heen die jou begeleiden en leg eventueel deze reply's aan ze voor.

Ga eerst lekker voedzaam eten en wat kijken in een sportcentrum/sportschool en ga rustig aan beginnen, even lekker oriënteren.
          Dan kijken naar een leuk trainingschema dat goed te doen is, leuk, uitdagend en niet snel saai.
          Lekker en voldoende eten om te herstellen en te groeien. Je mag ook gewoon wat exta eten als je honger hebt, geen probleem, je verbrand toch weer extra vet als te traint en honger heb je vaak omdat je energie tekort hebt op dat moment. Te weinig voeding en energie betekent geen spiergroei, maar alleen vet verliezen en dat wil je ook niet.

succes.
          Last edited by marnop; 04-12-2010, 13:42.
          1e Masters Superbody YBF 2011!
          Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by marnop View Post

Voor jou zou dat een doel kunnen zijn op een termijn van 1 tot 2 jaar en/of dat een beetje vast te houden. En daar vandaan kan je eventueel verder gaan kijken om op dat gewicht je vetpercentage iets te verlagen tot 15%.
            Maar dat is van latere zorg.

.
            Inderdaad, focus je daar nu alsjeblieft niet op. Je hebt een behoorlijke aanslag op je lichaam gepleegd en het zal tijd kosten om te herstellen.
            Streef dus voorlopig niet naar een vetpercentage lager dan 20% en hou dit heel lang vast. Helaas kun je makkelijk terugvallen in een eetstoornis want het blijft heel lang nog tussen je oren zitten.
            Heel veel succes in elk geval!
            "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X