herstel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• herstel

wat ik mij nou afvraag is het verschil in herstel tussen warm en koude behandelingen.

tophockeyers bijvoorbeeld gaan na de training in een ijsbad staan met hun benen omdat ze dan sneller herstellen (denk dat dat te maken heeft met dat na extreme kou er meer bloed door de spieren gaat lopen)

maar aan de andere kant gebruiken mensen ook warmte compressen om spieren soepen te houden en dat betekent ook dat er meer bloed doorheen stroomt en dus sneller herstel.

dus als je nou echt spierpijn hebt in je traps na een keer hard deadliften en je wil die spier even 'verwennen' en beter/sneller laten herstellen, doe je er dan een warmtecompress op (of tijgerbalsem? of werkt dit weer anders? wordt ook warm, of iig, voelt warm) of een ijscompres?

wat werkt nou het best? en wat zie ik fout, als ik iets fout zie

ben benieuwd naar de reacties!

Wielrenners doen dat ook met dat ijs heb ik eens ergens gelezen. Ze doen het ook wel eens voor een tijdrit, ijspakken bij het warmrijden op de rollen.... het zou wel nut hebben denk ik dan, die mensen worden zo goed begeleid daar zou de juiste kennis wel zitten.

Comment

maar wat is beter voor de doorbloeding?

koud of warm?

Comment

Originally posted by tha man View Post
        maar wat is beter voor de doorbloeding?

koud of warm?
        Dag, naar mijn weten is na de inspanning het beter om de gebruikte spieren (meestal volledige lichaam) goed warm te houden.

Dit zorgt ervoor dat de aders in je lichaam uitzetten( wat je soms kan zien)
        Hierdoor krijg je een betere doorbloeding en dus ook beter herstel wat resulteert in een betere groei van de spieren.

Grtz
        Kenny

Comment

Met koeling worden vaak oedeemophoppingen (zwellingen door vocht) voorkomen. Door warmte verbeterd inderdaad de doorbloeding waardoor afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden, en voedingsstoffen aangevoerd. Dit is herstel bevorderend.

Comment

Hier een artikeltje

Koude douche bevordert herstel na het sporten - Healthylives

Alleen als je spieren extreem zwaar zijn belast (bij een zware, maximale krachttraining wellicht), zou een koude douche ontstekingsremmend kunnen werken.

Deze is ook leuk:
            http://www.tour09.nl/video/1239/milr...in-ijsbad.html

Comment

Dacht de combinatie van warm en koud ook goed is voor je doorbloeding. Als iets heel warm is en je koelt af, dan schrikt je lichaam om het maar zo te zeggen. Als tegenreactie zet je lichaam je aderen juist extra open.
              Maar zeker weten doe ik het niet. Uit eigen ervaring helpt het als ik men schouder goed afkoel na het honkballen. Warm maken met bijv tijgerbalsem lijkt me vooral handig om het soepel te maken wat dan weer blessures kan voorkomen.

Comment

Originally posted by Knabbelnoot View Post
                Warm maken met bijv tijgerbalsem lijkt me vooral handig om het soepel te maken wat dan weer blessures kan voorkomen.
                Ik dacht dat tijgerbalsem warmte uit de spieren onttrok ofzo.

Comment

Originally posted by Knabbelnoot View Post
                  Dacht de combinatie van warm en koud ook goed is voor je doorbloeding. Als iets heel warm is en je koelt af, dan schrikt je lichaam om het maar zo te zeggen. Als tegenreactie zet je lichaam je aderen juist extra open.
                  volgens mij is dat een soort van overcompensatie of het voelt iig zo, ik ben een keer door het ijs gezakt (niet zo diep dus tot stukje boven m'n knieƫn) en dan eerst natuurlijk abrupt koud (schrik dus) en daarna droge broek aan en begonnen m'n benen enorm te gloeien, dan gaan de aderen dus weer open om je benen op te warmen en voelt het misschien als extreem omdat het verschil zo groot is.
                  het gevoel voor warmte van een mens is ook heel erg relatief, met onze warmtegevoeligheids zintuigen kunnen we alleen warmer dan, of kouder dan voelen. daarom kunnen we ook acclimatiseren, we wennen dan als geheel lichaam aan warmte, en niet alleen oppervlakkig zoals onder de douche dat je steeds de douche warmer kan zetten omdat je eraan went.

dat die kou-behandeling is als ontstekingsremmend zou wel een goede verklaring geven als zijnde een andere mogelijkheid dan warmte

tja patricia, dat het warmte eruit onttrekt lijkt me niet het juist je spieren soepel houdt, maar wat het wel doet weet ik ook niet precies :S

Comment

Toch lijkt het me niet echt een fijn vooruitzicht dat je na een flink eind fietsen in een container met ijswater moet gaan staan. Vooral ook omdat het in het begin zo'n pijn doet. Maarja... alles voor de sport hea

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                      Ik dacht dat tijgerbalsem warmte uit de spieren onttrok ofzo.
                      Tijgerbalsem is beestig (y)

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X