Comfort Zone

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Comfort Zone

Iedereen kent het wel:

Iedereen heeft een bepaald beeld van zichzelf over wat hij/zij wel of niet kan. Iedereen heeft verwachtingen over zichzelf en over zijn/haar gedrag.. Je voelt je veilig en prettig binnen deze comfort zone, omdat deze in het verleden heeft bewezen dat je je hierbij prettig voelt..

Dit is dus gebaseerd op ervaringen uit het verleden..

Als je wil groeien op welk gebied dan ook, dan moet je uit je comfort zone komen. Dit voelt op het begin heel onwennig aan, en het voelt onnatuurlijk aan om dit te doen..

Ik had vandaag bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek bij een potentiele stage werkgever.. Ik was zo zenuwachtig dat ik vanochtend al om 5 uur wakker werd, terwijl ik pas om 9 uur op moest..

Tot het gesprek was ik echt nerveus, ik kreeg geen hap door me keel. Eenmaal aangekomen kwam ik erg nerveus over, maar toen ik eenmaal in gesprek was viel het reuze mee en was het uiteindelijk een topgesprek.. Ik heb er zelfs veel vertrouwen in dat ze mij gaan aannemen voor de stage..

Het voelde echt alsof het de eerste keer sex was, van te voren ben je supernerveus, achteraf vind je het geweldig en ben je zo blij..

Nu vroeg ik af waarom dit komt, dat je zo reageert als je buiten je comfortzone komt.. Waarom kan het niet gewoon zonder al die stress gaan.. En dan bedoel ik niet alleen dit voorbeeld, maar met verschillende dingen in het leven die buiten je comfort zone zijn..
    Failure is your friend

faalangst
    sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Een motivatie die je wiederweerga niet elke dag tegenkomt,een soort van prestatiedrift ook wel!

Comment

Daarom zijn luie mensen ook dik; ze kiezen de makkelijkste weg. Je hebt in het leven de makkelijke weg waarbij je weinig in hoeft te spannen en je een relaxt leven hebt zonder enige stress maar ook zonder dat je iets bereikt.

Indien je de moeilijke weg bewandelt zal je alles uit je leven halen. Mocht je op je bek gaan dan sta je op en ga je door. Als je aan het eind van de rit alsnog faalt kan je het jezelf niet verwijten. Als je de makkelijke weg kiest en aan het eind van je carrière spijt hebt dat je bepaalde dingen niet hebt gedaan zonder te proberen dan kan je dat volledig aan jezelf verwijten.

Dont mesure your life with the moments you breath, but mesure it with the moments that take your breath away.

Greg Plitt
        "Life is not waiting for the storm to pass, it's about dancing in the fucking rain!"

Comment

Dubbelpost
          "Life is not waiting for the storm to pass, it's about dancing in the fucking rain!"

Comment

De weg van de minste weerstand? Ik ging vroeger altijd de problemen uit de weg, tegenwoordig is een "lastige" klant juist een uitdaging en vreet ik me erin vast!

Comment

't is denk ik niet (alleen) faalangst. Ook gewoon angst voor het onbekende. Wij houden van bekend, vertrouwd. Geeft een illusie van controle.
              Fear is the mind killer

Comment

Jep, zodra we met factoren te maken krijgen die niet controleerbaar zijn kan dat zorgen voor stress. Ikzelf merk het ook wel. Ik krijg nu ook met allerlei dingen te maken in mijn leven, die ikzelf wel enigszins kan beïnvloeden, maar niet helemaal en dat kan voor stress zorgen.. Ik probeer altijd zo nuchter mogelijk te blijven en rustig, maar dat valt soms echt tegen. Dan nog is het eigenlijk best stom, want je kan bepaalde dingen toch niet beïnvloeden, dus waarom zou je je er dan ook druk om maken..

Toch blijven sollicitatiegesprekken, selecties, aanname gesprekken en ga zo maar door spannend, stressvol, omdat het vaak je toekomst gaat bepalen.
                "Straight outta gym"

Comment

INderdaad angst voor het onbekende. Ik heb daar ook wel last van maar steeds minder. Dit komt doordat ik steeds nieuwe dingen aanpak. Ik ben nu zo gewend aan me op onbekend terrein begeven dat dat mijn comfortzone aan het worden is. Ook gewenning. Als er geen uitdaging is ga ik me vervelen. Ook niet altijd goed. Je moet een middenweg vinden. Het is goed om een stevige basis te hebben maar dat met enige regelmaat buiten te treden zodat je gewend raakt aan het opvangen van dingen die je niet dagelijks tegen komt. Gewoon dingen blijven doen, het gaat steeds makkelijker met de jaren.
                  Dochter der Titanen. Living up to my name.

Comment

Hoe minder je 'vastroest' hoe makkelijker je op onbekend gebied begeeft.
                    Je kan je 'comfort zone' flink uitbreiden, of in laten krimpen.

Gewoon simpele dingen als:
                    Elke keer een andere route nemen naar je werk
                    Elke keer op een andere stoel in de bus gaan zitten
                    Ook eens dingen met links doen ipv met rechts

etc etc...
                    Maken dat je minder 'vast' komt te zitten in routines.
                    Hoe meer je dezelfde hersenbanen gebruikt, hoe dieper deze worden, en hoe lastiger om ervan af te wijken.
                    Net als bij een drassig paadje... als iedereen over het bestaande spoor rijdt... wordt dit dieper en dieper. Probeer er dan maar eens uit te komen zonder op je plaat te gaan.
                    Fear is the mind killer

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X