Zout

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zout

Een hele goede avond,

ik had een vraag over zout.
    aangezien zout vocht vasthoud toch?
    en als spieren voornamelijk uit vocht bestaan is het dan verstandig om veel vasthoudende middelen in te nemen als bijv. zout?
    En ja, ik heb de sticky's gelezen.

Zout zorgt ervoor dat je onderhuids vocht vasthoud, geen vocht in je spieren.

Als ik het goed heb tenminste.

Comment

Ik zou het je niet aanraden, maar je kunt het gerust uitproberen.

Laat je de be4 en after pics zien? Debk dat je er niet gellukig van gaat worden van een zout kuurtje...
      Make it happen, shock everyone!

Comment

Originally posted by Swekie View Post
        Zout zorgt ervoor dat je onderhuids vocht vasthoud, geen vocht in je spieren.

Als ik het goed heb tenminste.
        Correct. Er bestaan twee 'soorten' eetbaar zout (eet geen geel zout voor de kennerts - en dit slaat niet op urine.) Namelijk NaCl en KaCl.

Het splitst zich in waterige oplossingen op in ionen. Wat er met de chloride gebeurt, kan ik niet 123 zeggen, maar dat is ook niet interessant. Ik focus even op het metaal in de zoutverbinding:

Natrium bevindt zich vooral in de extracellulaire vloeistoffen zoals bloed, lymfe, etc, waar kalium vooral ín de cellen gaat zitten, en dat is wat we willen hebben.

Het 'probleem' is echter dat het meeste zout bestaat uit natrium. Dit gaat inderdaad onderhuids zitten, en geeft je een bloated look indien je er teveel van neemt. Wat er precies gebeurt na een 'kuur' kaliumchloride, kan ik niet zo zeggen, maar vermoedelijk zie je er een stukje gespierder uit.

Overigens is een met mate ingenomen hoeveelheid zout wel goed voor je kracht.
        Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Ik vraag me wel af, hoeveel zout je nou wel kan nemen zonder bloated te raken

Comment

Originally posted by seanl94 View Post
            Wat er precies gebeurt na een 'kuur' kaliumchloride, kan ik niet zo zeggen, maar vermoedelijk zie je er een stukje gespierder uit.
            Ik zou het niet proberen, Kaliumchloride wordt bijv. toegediend bij euthanasie (wss wel een grote hoeveelheid etc. maar toch). En @Talal, er is geen bepaalde hoeveelheid te geven waarbij je 'ineens' bloated bent lijkt me. Zal afhangen van vele factoren, en hoe meer zout hoe meer bloated je bent.

Comment

Originally posted by Rensko View Post
              Ik zou het niet proberen, Kaliumchloride wordt bijv. toegediend bij euthanasie
              En Botuline (botox) is een gevaarlijk neurogif.

Verbaast me overigens wel, want ik heb hier een pak met een 40 of 60% kaliumchloridezout staan. En dat komt wél gewoon uit de super.

Talal, het is afhankelijk van:

-Drinkgewoonten
              -Zweetproductie
              -Qua hormonen oa Aldosteronwaarden
              -Beginsituatie

Maar denk in de ordegroote van een tiental, tot enkele tientallen grammen op één dag, om na één dag bloated te zijn.
              Last edited by scoobydoo; 04-12-2011, 00:42.
              Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Ja, ik was wat te voorbarig met mijn conclusie. toch zou ik niet zomaar een "kaliumkuurtje" ondernemen.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                  Ik vraag me wel af, hoeveel zout je nou wel kan nemen zonder bloated te raken
                  verschilt per persoon, sommigen merken er vrij weinig van

Comment

Originally posted by seanl94 View Post
                    En Botuline (botox) is een gevaarlijk neurogif.

.

O help, hoe moet dat dan toch met mijn rimpels!!!
                    "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Eet je altijd 2g zout per dag, en ga je plotseling op een dag een blik kant en klare soep eten waar 8g zout in zit, en brood, en andere dingen met relatief veel zout, en eet je dus plots 12g zout, dan kun je best wel bloated raken.

Eet je altijd 8g zout per dag, en is er een uitschieter naar 12g, dan zul je veel minder bloated raken. Het gaat dus deels om je uitgangspunt. Hoeveel je drinkt is verder erg van belang en ook hoeveel je zweet.
                      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Heeft gewoon met osmose (=diffusie van water) te maken. Als je extracellulaire vloeistof te hoge concentraties zout zou bevatten dan zouden je cellen vocht verliezen. Je compenseert door extra vloeistof vast te houden om zo de ionconcentraties gelijk te houden binnen en buiten de cel. Vandaar dat je dus vocht vasthoudt. Eet je daarna geen zout dan pis je alles weer uit
                        Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                          Eet je altijd 2g zout per dag, en ga je plotseling op een dag een blik kant en klare soep eten waar 8g zout in zit, en brood, en andere dingen met relatief veel zout, en eet je dus plots 12g zout, dan kun je best wel bloated raken.

Eet je altijd 8g zout per dag, en is er een uitschieter naar 12g, dan zul je veel minder bloated raken. Het gaat dus deels om je uitgangspunt. Hoeveel je drinkt is verder erg van belang en ook hoeveel je zweet.
                          Dit. Ook de hoeveelheid carbs heeft invloed op je vochthuishouding. Zout vlees houdt minder vocht vast dan zoute friet, bij dezelfde hoeveelheid kcal en gram zout. Althans: mijn persoonlijke ervaring.

Dus even een paar dagen voor de wekelijkse weging zoutvrij en vochtrijk eten scheelt wel in gewicht, maar de dag erna is het toch weer terug. Zelfbedrog.

Comment

conclusie?
                            zo min mogelijk vocht-vasthoudende middelen?
                            En ja, ik heb de sticky's gelezen.

Comment

Originally posted by Tepper View Post
                              conclusie?
                              zo min mogelijk vocht-vasthoudende middelen?
                              Mijn conclusie: het kan vriezen, het kan dooien. Veel of weinig zout, het maakt niet uit. Je lichaam schept toch wel binnen een paar dagen homeostase. Niet dik maken om kortetermijnvariaties in je gewicht.

Alleen voor een wedstrijd een paar dagen zoutloos. Bij mij niet meer dan 48 uur, want anders komt het er bijna allemaal weer bij, ook zoutloos.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X