genoeg rust?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• genoeg rust?

goeiedag,

ik ga vanaf maandag starten met het 5x5 stronglift programma, nu vroeg ik me af of dit goed kan in combinatie met mijn werk. ik ben een automonteur werk fulltime, dit is toch ook vrij fysiek werk. is dan 1 dag rust genoeg? of zou ik moeten gaan kijken naar 2 dagen rust?

train je dan 6 dagen per week!
    dat is in iedergeval te veel.

als je bedoelt dat je 1 dag rust zonder het weekend dan licht dat aan jou persoon.

de een kan prima 4 dagen naar de sportschool. voor de ander is 3 dagen al het max. tenminste als je er van uitgaat dat de intensiteit van de training lekker hoog is.
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Wat bedoel je met het 5x5 strongliftschema?Is dat het 4dagen schema van
      Falstyr?
      Als je die gaat volgen kan je:
      dag 1 en 2. bijv. op ma en di doen,
      en dan dag 3 en 4 op do en vrij.

Dan heb je tussendoor voldoende rust om je spieren uit te laten rusten.

Als je een ander schema gaat doen is het handig om ongeveer 72 uur rust tussen elk spiergroep te houden.

Dus als je op maandag benen doet doe je die pas weer op donderdag voor de 2e keer.
      Cutting

Comment

nee kijk, het 5x5 stronglifts programma stelt voor om 3 workouts per week te doen en dan doe je:

workout a:
        sqaut
        benchpress
        barbell row

workout b:
        sqaut
        overhead press
        deadlift

de workouts varieren per training:
        dus training 1 pak je A training 2 B training 3 A training 4 B

maar nu word er in dit programma gezegd je moet je lichaam 1 dag rust gunnen.
        nu met mijn werk heb ik nooit echt rust in mijn lichaam.

dus vandaar de vraag of 24 uur voldoende is.

Comment

Bij zwaar fysiek werk zul je meer rust moeten nemen dan mensen die kantoorbanen hebben of nog student zijn. Misschien is 2 dagen rust een beter idee.
          Geniet, en drink met maten!

Comment

Hoi

Ik doe ook heel zwaar fysiek werk en slaap ook maar ee 6 tal uren en train 5 dagen achter elkaar.

Groeien doe je toch en lekker droog dan. Ik blijf altijd rond de 6 a 7 % hangen en zit op 104 kg onderhoud. Gewoon je ding doen en goed eten kerel.

Comment

Originally posted by thunder2000 View Post
              Hoi

Ik doe ook heel zwaar fysiek werk en slaap ook maar ee 6 tal uren en train 5 dagen achter elkaar.

Groeien doe je toch en lekker droog dan. Ik blijf altijd rond de 6 a 7 % hangen en zit op 104 kg onderhoud. Gewoon je ding doen en goed eten kerel.
              Ieder lichaam is anders. Je leeftijd speelt ook een rol. Roepen dat "je toch wel groeit" is echt ONZIN.
              Als dat voor jou het geval is is dat gewoon veel geluk hebben. Waarschijnlijk met je genetische aanleg.
              Automatisch aannemen dat dat ook voor de topicstarter zal gelden is behoorlijk naief.
              Ik doe zelf ook behoorlijk intensief werk, maar ik ben al midden de 30 inmiddels. De hersteltijd is nu gewoon langer geworden dus moet ik meer rusten.
              Mijn advies aan hem is om gewoon te proberen wat voor hem werkt. Als zijn lichaam niet groeit en hij zich vermoeid en futloos voelt dan moet hij gewoon een extra dag rust nemen.

Comment

36 hier

Je zal gewoon sneller tot een bepaald gewicht komen waar het moeilijk is om over te gaan. Zoals bij mij denk ik max 110 te halen en om hierover te gaan zou ik moeten stoppen met werken. Zo is dat gewoon, en ja bij mij is dat 110 en bij jou misschien 100 en bij iemand anders 97.

Sorry dat ik het zeg : maar ik heb respect voor mensen die hard werken , goed trainen , zwaarder worden dan mensen die de hele dag thuis zitten en zeggen als ze 80 kg wegen , dat ze niet meer zwaarder worden want daar kan ik het van krijgen.

Comment

Originally posted by thunder2000 View Post
                  36 hier

Je zal gewoon sneller tot een bepaald gewicht komen waar het moeilijk is om over te gaan. Zoals bij mij denk ik max 110 te halen en om hierover te gaan zou ik moeten stoppen met werken. Zo is dat gewoon, en ja bij mij is dat 110 en bij jou misschien 100 en bij iemand anders 97.

Sorry dat ik het zeg : maar ik heb respect voor mensen die hard werken , goed trainen , zwaarder worden dan mensen die de hele dag thuis zitten en zeggen als ze 80 kg wegen , dat ze niet meer zwaarder worden want daar kan ik het van krijgen.
                  Je hebt gelijk. Maar de ts kan beter iets minder trainen en dat eventueel verhogen in plaats van meteen 5 x per week te trainen en overtraind te geraken.
                  lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Originally posted by axel1994 View Post
                    Je hebt gelijk. Maar de ts kan beter iets minder trainen en dat eventueel verhogen in plaats van meteen 5 x per week te trainen en overtraind te geraken.
                    het is ook geen 5 dagen in de week schema,

het 5x5 schema is de boven beschreven workouts die dan rouleren. je doet 3 trainingen in de week dus: training a maandag training b dinsdag training a vrijdag week daar op training b maandag training a woensdag etc etc.
                    en de 5x5 staat voor 5 setjes van 5 reps. en daar komen dan per oefening nog een setje of 3-4 warming ups bij.

Comment

Originally posted by mratos View Post
                      het is ook geen 5 dagen in de week schema,

het 5x5 schema is de boven beschreven workouts die dan rouleren. je doet 3 trainingen in de week dus: training a maandag training b dinsdag training a vrijdag week daar op training b maandag training a woensdag etc etc.
                      en de 5x5 staat voor 5 setjes van 5 reps. en daar komen dan per oefening nog een setje of 3-4 warming ups bij.
                      weet ik, ik reageerde alleen op de post boven me.
                      Ik zou toch meer dan 1dag (24uur) rust nemen.

Ik zou zeggen neem 48 uur rust. Je lichaam heeft rust nodig. Oftewel moet je 1 van de trainingen heel licht (maar dan echt licht) trainen maar dat is niet de bedoeling van stronglifts.
                      lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Trainen met hele zware gewichten werkt diep door tot aan je pezen en aanhechtingen alsook je centraal zenuwstelsel. Neem hier echt de tijd voor om te herstellen of je krijgt te maken met hele zware blessures. Luister goed naar je lichaam. Bij vermoeidheid die niet over gaat of een futloos gevoel moet je echt meer rust inlassen. Dat zijn de eerste tekenen van overtraining.

Comment

bedankt voor jullie reacties,

voor nu ga ik er een dag tussen laten dus in feite rust je dan +- 48 uur.
                          mocht dit toch te weinig rust blijken ga ik overschakelen op +-72 uur.

Comment

Originally posted by mratos View Post
                            bedankt voor jullie reacties,

voor nu ga ik er een dag tussen laten dus in feite rust je dan +- 48 uur.
                            mocht dit toch te weinig rust blijken ga ik overschakelen op +-72 uur.
                            Heel verstandig. Kijk gewoon wat voor jou het beste werkt. Succes!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X